Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM005385
Első szerző:Popovics Péter András (agrárközgazdász)
Cím:Fogyasztói magatartás és a kereslet / Popovics Péter András
Dátum:2005
Megjegyzések:Jóllehet a "Bevezetést" a legritkább esetben szokás elolvasni, a szerkesztő mégis leküzdhetetlen késztetést érez, hogy ezt a felesleges munkát megtegye. Sajnos, tapasztalataink szerint a közgazdaságtan nem örvend túlzott népszerűségnek a hallgatók körében. Az emberek többsége is úgy viszonyul hozzá, mint komor, unalmas és érthetetlen tudományhoz. Ezt az ellenszenvet még csak fokozza, hogy a mikroökonómia szívesen alkalmaz matematikai, geometriai megközelítéseket, s ettől az embereket általában a hideglelés környékezi. Ám egy bizonyos aspektusból az élet maga közgazdaságtan. "Egész életünkben a bölcsőtől a sírig és azon túl is a közgazdaságtan kegyetlen igazságaival szembesülünk" - fogalmazza meg ezt a gondolatot szemléletesen P. Samuelson. Hasznunkra válik, ha megtanuljuk, hogy nem lehet minden a miénk egyszerre. A közgazdaságtan a választás tudománya. Nem azt mondja meg, hogyan döntsünk, pusztán a választásaink következményeinek jobb megértését szolgálja. Ez a gondolat vezérelt bennünket a feladatgyűjtemény elkészítése során. Az összeállításban a neoklasszikus mikroökonómia alapvető témaköreihez illesztettük a feladatokat, példákat. A Feladatgyűjtemény nem egy meghatározott tankönyvhöz készült, hanem az általunk oktatott alapszintű mikroökonómia tematikájához illeszkedik. Munkánkkal több cél megvalósulását kívánjuk szolgálni: Egyrészt, arra törekszünk, hogy a DE ATC-ban mikroökonómiát alapszinten tanuló hallgatóknak segítséget nyújtsunk a tananyag elsajátításában, begyakorlásában, és így a ZH írásra, vizsgákra való felkészülésben. Másrészt, szeretnénk megkönnyíteni a mikroökonómia szemléletmódjának, logikájának elsajátítását. Harmadsorban, az a célunk, hogy a hallgatók ellenőrizni tudják saját felkészültségük, tudásuk színvonalát, hogy a vizsgán kevésbé érje őket meglepetés. A példatár összeállítása igazi kollektív teljesítmény, elkészítésében az Agrárgazdaságtani és Közgazdaságtani Tanszék minden mikroökonómiát oktató munkatársa részt vett: szerzőként, szerkesztőként vagy lektorként. Az egyes témák feladatainak összeállítását és a megoldásokat a következő kollegák végezték: Popovics Péter András egyetemi tanársegéd, Fürj Zoltán, Gáthy Andrea, Odor Kinga és Tarné Klutsik Andrea, PhD hallgatók, akik a tárgy oktatásában több-kevesebb tapasztalatot szereztek, a gyakorlatok vezetése során szembesültek a hallgatók problémáival, felmérhették a hallgatók tudásszintjét. Jómagam, a tárgy felelős oktatójaként a munka megszervezését és a Feladatgyűjtemény szerkesztését vállaltam. A feladatgyűjtemény használatát azzal is szeretnénk megkönnyíteni, hogy a bevezetés utáni fejezetben felsoroljuk az alkalmazott jelöléseket, és megmagyarázzuk a jelentésüket. A fejezetek sorrendje a tananyagok szokásos sorrendjét követi. Minden fejezet belső felépítése azonos. Az első pontban a fejezet legfontosabb fogalmait soroljuk föl. A definíciókat nem adjuk meg, azt az olvasó a tankönyvekben találja meg. A 2. és 3. pontban olyan feladatok találhatók, amelyek megoldása a megszerzett elméleti tudás önálló ellenőrzését, a tanult törvényszerűségek rögzítését segítik. Célszerű először önállóan dönteni, s csak ezt követően ellenőrizni a megoldás helyességét. A fejezetek 4. pontján belül számítási és ábrázolási feladatok találhatók, melyek megoldása a mikroökonómia sajátos algebrai és geometriai eszköztárának alkalmazását követeli meg. A feladatokkal igyekszünk bemutatni azt is, hogy a mikroökonómia elvont rendszere hogyan modellezi a valóságot. Az egyes fejezetek példasorát 5. pontban a megoldások követik. Hallgatóink kérésének megfelelően részletes megoldásokat közöltünk, ugyanis gyakori panasz, hogy az eredmény önmagában nem segít eléggé, hisz sok hallgató nem tudja megoldani a példát. Itt a matematikai levezetés és a közgazdasági értékelés is megtalálható. Oktatómunkánk során számos feladatgyűjteményt, példatárat tanulmányoztunk, feladataikat használtuk, közülük sokat szerepeltetünk ebben a feladatgyűjteményben. Sok feladatot mi magunk találtunk ki, és alkalmanként a hallgatók ötleteit is beépítettük a példákba. Bízunk benne, hogy a mikroökonómiával éppen csak ismerkedő, azt alapszinten tanuló hallgatók sikerrel fogják használni ezt a példatárat. Munkájuk eredményessége ami több tudásban, intellektuális élményben és természetesen jó vizsgajegyekben is meg fog mutatkozni fogja jelezni a mi munkánk sikerét. Azok számára, akik magasabb szinten folytatják a tárgy tanulását, készül majd egy második kötet, kicsit nehezebb feladatokkal. Várjuk, és köszönettel vesszük Oktató Kollegáink, Hallgatóink és minden kedves Olvasónk javító szándékú észrevételeit és hasznos tanácsait, ígérjük, hogy a folytatásnál figyelembe fogjuk venni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok könyvfejezet
preferencia
költségvetési egyenes
mikroökonómia
Megjelenés:Mikroökonómia feladatgyűjtemény alapszint / szerk. Szolnoki Győzőné; [írták] Odor Kinga, Popovics Péter András, Gáthy Andrea, Fürj Zoltán, Tarné Klutsik Andrea. - p. 26-49.
Internet cím:elektronikus változat
Borító:
Rekordok letöltése1