Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM046967
Első szerző:
Varga Balázs (agrár)
Cím:
A magyar felsőoktatás jelenlegi helyzetének elemzése néhány mutatószám alapján / Varga Balázs, Vincze Szilvia
Dátum:
2012
ISSN:
1587-1282
Megjegyzések:
A felsőoktatás történetében az ezredforduló tájékán szemtanúi lehettünk a társadalmi-gazdasági fejlődésben betöltött világméretű fejlődésének és megnövekedett szerepének. Pár év elteltével azonban a felsőoktatás krízishelyzetével találtuk szemben magunkat (Kadocsa, 2002). "A magyar felsőoktatás - ha az eddig napvilágot látott felsőoktatási törvénytervezeteknek csak néhány eleme is megvalósul - olyan jelentős átalakulás előtt áll, amely alapjaiban változtatja meg az egyetemek, főiskolák működését. Működésüket az alap tevékenységükben és az alaptevékenység megvalósításának feltételeit biztosító gazdálkodásukban. Az alaptevékenységek tekintetében az új kihívások nemcsak felvetik, de szükségszerűvé is teszik, hogy át- és újragondoljuk a felsőoktatás szerepét, küldetését, meghatározzuk az oktatással, a kutatással, és az egyéb szolgáltatásokkal kapcsolatos új feladatokat. A felsőoktatás megújulásához és fejlődéséhez, amely a végleges leszakadás elkerüléséhez elengedhetetlen, ki kell jelölni a jövőre vonatkozó fejlesztési prioritásokat és az azok megvalósulását segítő legfontosabb teendőket" (Vincze és Harsányi, 2011). Az elmúlt időszakban a felsőoktatással kapcsolatos költségvetési meg szorítások egyértelműen bizonyították az új koncepció lényegét, hogy kevesebb forrásból egy szűkebb rétegek számára elérhető oktatási struktúra kialakítása zajlik. Pénz, paripa, fegyver nélkül azonban nemhogy háborút, de csatát sem lehet nyerni. Az elmúlt időszak felsőoktatást is érintő költségvetési megszorításai, a Széll Kálmán tervnek az ágazatra vonatkozó kitételei azonban nem hagynak kétséget: a felsőoktatásból jelentős állami támogatás kivonás történik. Lényegében ennek minden pontja ellentétes a felsőoktatás nemzetközi fejlődési tendenciáival. Ezek alapján hiába szeretnénk a megújulást, a változást, érdemi elmozdulás megfelelő források nélkül nem lehetséges.Around the Millennium we experienced the worldwide development and the growing importance of the role of higher education played in the social and economic development. A few years later, however, a crisis appeared in the situation of higher education (Kadocsa, 2002). The Hungarian higher education system faces the perspective of serious changes in its fundamental principals - such as its main activities and the economical ways which are used to finance these activities - even if only parts of the new educational scheme come into effect. Considering this fundamental activity aspect of the issue, there are new challenges which make necessary to rethink the role and aim of higher education and to define the new tasks needed in connection with education, research and other services. Hungarian Education needs to be renewed and improved to avoid a complete break away; therefore, future priorities and tasks in order to fulfill these priorities need to be defined (Vincze and Harsányi, 2011). The new conception seems to be based on restrictions of the budget as it is experienced recently: a new structure available for a smaller part of society with a restricted budget has been under development. However, not even a battle, let alone a war can be won without money, horses and arms. The recent financial restrictions as well as the parts of the Széll Kálmán plan concerning education prove that serious amounts of governmental funds is taken away fromeducation. The international improvement tendencies contradict to basically all of these Hungarian priorities. All in all, no reform or change - no matter how much wanted - can be achieved without appropriate funds.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Regionális tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Agrártudományi közlemények = Acta agraria Debreceniensis. - 47 (2012), p. 121-125. -
További szerzők:
Vincze Szilvia (1972-) (matematika-fizika szakos tanár)
Pályázati támogatás:
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.