Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM062744
Első szerző:
Támba Renátó (neveléstörténész)
Cím:
A gyermek közösségben - Deák-Ébner Lajos festészetében / Támba Renátó
Dátum:
2015
ISSN:
1789-0357
Megjegyzések:
A hazai pedagógiai szaksajtóban a képzőművészeti alkotások gyermekkortörténeti szempontú elemzésének Magyarországon ma még nincsenek kiterjedt hagyományai, eltekintve többek közt Pukánszky Béla, Péter Katalin, Endrődy-Nagy Orsolya tanulmányaitól. Dolgozatunk a társadalmi élet aspektusainak (Sztompka 2009, 45?51), az antropológiai tér különböző elemeinek, valamint a jellemző motívumok, attribútumok mögött megbúvó érzületek, attitűdök és eszmények (Panofsky 2011, 254-257; Géczi 2010, 203, 207) vizsgálatán keresztül kíván rávilágítani a paraszti társadalomban meglévő gyermekszemlélet néhány lényeges elemére. A tárgyalt ábrázolásokon gyakran látni a "kicsit" afféle "mellékszerepben" vagy éppen ?statiszta-szerepben". A gyermek még sok mindent nem tud az életből, ?beavatatlan", mintegy hiánylény-volta domborodik ki. Némelyik ábrázoláson mégis hangsúlyos szerepet kap, sőt, előfordul az is, hogy a gyermeké a kezdeményező szerep, ám a gyermek többnyire legföljebb asszisztál az eseményekhez. Szükségletei, igényei, a lénye iránti érdeklődés nem jelenik meg központi elemként ? a felnőttek saját dolgukkal vannak elfoglalva. Ám érezhető, a gyermek alapvetően a közösséghez tartozik, a megfigyeltek és a megfigyelések nyomán elvégzett tevékenységek révén fokozatosan nő, szerveződik bele a felnőttek életébe. A szülők magukkal viszik a vásárra is, hogy természetes módon tanulhasson bele dolgába, segédkezés és figyelés útján. A mulatságokon, ünnepeken is részt vesz, hiszen az emberi kapcsolatokba is bele kell tanulnia, föl kell ismernie és gyakorolnia kell a legkülönfélébb relációkat. Magyarázatra nincs szükség, a gyerek közvetlenül az adott tevékenységeken keresztül tanul meg mindent. Kifejezetten gyermeki tevékenységet - például játéktevékenységet, bandázást - voltaképpen nem (összességében is alig) látunk, hiszen ezeken a festményeken a gyermek mint a "természetes belenevelődés" csöndes, figyelmes alanya jelenik meg. A gyermek tehát keresi helyét a közösségben, s ez minden itt elemzett kép kapcsán elmondható.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
gyermekkor-néprajz
gyermekkor-történet
ikonográfia és ikonológia
Közösség
Megjelenés:
Mediárium. - 9 : 1-2 (2015), p. 67-86. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.