Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM062748
Első szerző:
Támba Renátó (neveléstörténész)
Cím:
Osztálytermi fényképek a kalksburgi jezsuita gimnáziumból / Támba Renátó
Dátum:
2015
Megjegyzések:
Dolgozatomban a kalksburgi Jezsuita Gimnáziumból származó osztálytermi fényképek elemzésére vállalkozom, elsősorban a gyermekszemlélet, illetve a pedagógiai tér történeti vizsgálata felől közelítve. Célom abban áll, hogy írásommal olyan többlettartalmakat hozzak felszínre a kalksburgi iskola korabeli diákéletével kapcsolatban, amelyek segítenek érzékeltetni az intézmény falai között uralkodó mikroklímát. Feltételezem, hogy a korabeli fotográfiák elemzésének folyamatán keresztül - az emberi tevékenységek, az antropológiai nyomok felismerése révén - fokozatosan eljutunk a társadalmi valóság mélyebb megismeréséhez, azonban ez csakis úgy válik lehetségessé, ha a képen megjelenített tárgyak külseje mögött mélyebb összefüggéseket keresünk. Dolgozatomat tehát, amely egy átfogó képelemzési kutatás részeként 18 kép elemzését nyújtja, abból a célból írtam, hogy olyan társadalmi tartalmakat, jelentéseket nyerjek ki a fényképproduktumokból, amelyek rávilágítanak az intézményben működő gyermekkép és gyermekfelfogás néhány lényeges elemére.Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy a képeken a gyermek az iskoláztatás univerzális szimbólumaként jelenik meg, miközben a produktumok egy nagy, összefüggő pedagógiai folyamatról számolnak be. Ebben a folyamatban minden motívum, attribútum, szimbólum, környezeti és testhasználati jellemző stb. érzékelteti a nevelési gyakorlatban testet öltő főbb gyermekszemléleti elemeket, összefüggésben a kalksburgi iskola jezsuita szellemiségével és a kor oldódóban lévő poroszos nevelésfelfogásával. A falak többnyire üresek és fehérek, érzékel- tetve az intézmény falai között uralkodó puritán etika gyakorlatát, mely össze- függésben áll a fegyelmezett, büszkén és öntudatosan a jövőbe pillantó, közösségéért áldozatkész, ugyanakkor individualista polgár eszményével. A padokat geometrikus rendben rendezték el, egymás mögött, éreztetve a poroszos szellem némileg zárt rendjét, s ugyanebből a puritán?protestáns fegyelmezési repertoárra is következtethetünk. Kiemelendő továbbá, hogy míg a kora gyermekkor-tematikájú képeken felismerhető a mindenkori gyermek a maga gyermeki nyíltságával, addig az életkorban előrébb lévő ?fiatalemberek" testhasználati jellemzőin már határozottabban érzékelhetők a kor emberideáljának főbb elemei. Azonban összességében a legtöbb képen érzünk valamiféle enyhébb, demokratikus szellemiséget, amely oldja az alapvetően az autoriter vezetési stílus, az intellektuális hatásszervezési modell és a normatív nevelési koncepció által meghatározott 35 pedagógiai kultúra szigorát.
ISBN:
978 963 287 078 6
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
tanulmány, értekezés
gyermekkor-történet
Iskolatörténet
Kalksburg
vizuális szociológia
vizuális antropológia
Megjelenés:
Elitek nevelése és oktatása. Esetek és összefüggések a 18-20. századból / szerk. Kapusi Angéla, Ugrai János. - p. 71-87. -
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.