Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM067680
Első szerző:
Madarász Tibor (oktatáskutató)
Cím:
Honvédelmi nevelés a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégiumban / Madarász Tibor
Dátum:
2013
ISSN:
1417-7293
Megjegyzések:
A katonaságra, a katonai létre történő szocializációra tekinthetünk a szervezet informális nevelési ágenseként. Ahogyan a társadalom egészét tekintve az iskola formális nevelési színtérként jelenik meg, úgy a katonaság ? különösen a sorozott hadsereg idejében ? informális nevelési funkciókat tölt be (Kozma 1999). A katonai nevelésnek azonban hazánkban nemzeti tradíciói vannak és az informális nevelési funkción túl formális nevelési színtérként is megjelenik. Ez a színtér a korábban hazánkban működő oktatási és nevelési intézményekben, hadapródiskolákban, katonai szakközépiskolákban és katonai kollégiumokban jelent meg, ahol kifejezetten a katonai pályára nevelés volt a cél. A XIX. és XX. századi intézmények hagyatékát követve, azok pozitív és negatív tapasztalataira építve, életre kelhet egy XXI. századi katonai intézmény, amely a közoktatási palettát színesítve oktatja és neveli a 14-18 éves fiatalokat. A debreceni Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium intézménye hosszú utat járt be a 2013. szeptember 1-i, Hende Csaba honvédelmi miniszter által megnyitott tanévéig.A kutatás célja, a hazánkban nemzeti tradícióikkal rendelkező katonai nevelés újraéledésének, a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium honvédelmi szakközépiskolává átalakulásán keresztül történő bemutatása.Katonaság és társadalom kapcsolatának nélkülözhetetlen feltétele, hogy a civil szféra közvetlen érintkezésbe léphessen a honvédelmi szervvel. Ennek kínál kiváló lehetőséget a középiskolai katonai oktatás és nevelés, melynek korábban létező intézményeit, hazánkban a rendszerváltást követő években fokozatosan építették le (Ráskay 1994; Martinkó 1998). Felfüggesztéséig a sorozás intézménye is fenntartotta az erősebb kapcsolatot a civil társadalom és a katonaság között (2004. évi CV. Törvény?). Napjaink önkéntes haderő-szervezete az által teremti meg kapcsolatát a társadalommal, hogy munkaerőpiaci szereplővé teszi a Magyar Honvédséget, mely így versenyhelyzetbe kerül a többi munkáltatóval szemben. Ennek eredményeképp a toborzás megvalósításában is stratégiaváltásra kényszerül. A hadkiegészítés szélesebb korosztályi rétegek megszólítását kívánja meg a szervezettől, melyek közül, több szempontból is optimális mivolta miatt, kiemelt szereplőként jelenik meg a középiskolás korosztály (Varga, 2010, 2011).
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
honvédelmi nevelés
katonapedagógia
sorozott hadsereg
Megjelenés:
Társadalom és honvédelem 17 : 3-4 (2013), p. 288-294. -
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.