Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM072330
Első szerző:
Szűcs Tímea (neveléstudomány)
Cím:
A zenetanulás aspektusai Kelet-Magyarországon / Szűcs Tímea
Dátum:
2018
Megjegyzések:
A zeneoktatás területén napjainkban több változásnak lehetünk tanúi. E kezdeményezések mellett fontos olyan objektív tények megosztása, amelyek mind a szakemberek, mind a laikusok számára megvilágítják a zenetanulás jelentőségét. A szakirodalomból ismert, hogy a zenetanulók esetében kimutathatók a pozitív iskolai és nem iskolai eredményességi mutatók (Altenmüller 2006; Gick 2011; Schumacher 2014). A kutatásunk célja e hatások érvényesülésének vizsgálata hazai viszonyok között. 2016-ban végzett kutatás során kvantitatív módszert alkalmaztunk, papír alapú kérdőívek kitöltetésével. A felmérésben három megyeszékhely nagy múltra visszatekintő alapfokú művészeti iskoláinak nyolcadik osztályos tanulóit (n=270 fő) és kontroll csoportként több általános iskola nyolcadik osztályos tanulóit kérdeztük meg (n=285 fő). A kontroll csoport esetén fontos volt, hogy csak zenét nem tanuló gyermekek válaszoljanak. A kérdőív kérdéscsoportjai a rekrutáció, a társadalmi-, kulturális-, és gazdasági tőke, a tanulmányi eredmények, az IKT eszközök használata, a motiváció illetve a továbbtanulási szándék területeit érintették. Feltételezésünk szerint a zenét tanuló diákok olyan családokból származnak, akik befektetésnek tekintik a különböző extrakurrikuláris tevékenységeket, segítve a társadalmi hierarchián való feljebb jutást vagy a meglévő státusuk megőrzését. Emellett feltételezzük, hogy a zenét tanuló gyermekek jobb tanulmányi eredménnyel rendelkeznek, mint a zenét nem tanuló társaik. Amely mögött nemcsak a zenetanulás transzferhatásai, hanem a magasabb tanulmányi motiváció is megfigyelhető. Hipotéziseink vizsgálata során SPSS programot használtunk, módszerek közül variancia analízist, két és háromdimenziós kereszttáblákat, logisztikus regressziót és klaszteranalízist végeztünk. Eredményeink azt mutatják, hogy valóban van különbség a zenét tanuló és nem tanuló gyermekek rekrutációjában és tanulmányi eredményességében, a zenét tanulók javára. A társadalmi-, kulturális- és gazdasági tőke összehasonlításánál sokkal vegyesebb képet kaptunk. A zenét tanuló gyermekek és baráti körük fogékonyabb a magas kultúra iránt, ám a gazdasági tőke kapcsán kiegyenlített a két csoport.
ISBN:
978-80-89691-52-4
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
tanulmány, értekezés
alapfokú művészeti iskola
tanulmányi eredményesség
zeneoktatás
kulturális tőke
Megjelenés:
Elmélet és gyakorlat a neveléstudományok és szakmódszertanok köréből / szerk. Karlovitz János Tibor. - p. 84-94. -
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.