Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM073512
Első szerző:
Fónai Mihály (szociológus)
Cím:
Helyzetkép a kárpátaljai magyar nyelvű romák iskoláztatásáról / Fónai Mihály, Cséke Katalin
Dátum:
2017
Megjegyzések:
Tanulmányunkban a kárpátaljai magyar nyelvű romák "iskoláztatását" vizsgáljuk, különöstekintettel az egyházak szerepére és lehetőségeire a roma tanulók sikeres iskolai pályafutásánaktámogatásában. A helyzet bemutatásához felvázoljuk Kárpátalja demográfiaijellemzőit, valamint az ukrán közoktatási rendszer főbb jellemzőit. A magyartannyelvű kisebbségi oktatást e tágabb keretben tárgyaljuk. A kárpátaljai magyar nyelvűromák zömmel a magyar tannyelvű iskolákban tanulnak, ám az iskolarendszerbe valókései bekapcsolódásuk miatt (értve ezalatt az iskolalátogatási kötelezettség lényegesérvényesülését a kilencvenes évektől) olyan hátrányokkal küzdenek, ami több, egyháziés civil kezdeményezést indukált. Részben ezek keretében jöttek létre a térség "cigányiskolái",1 illetve azok a missziós szolgálatok, melyek a romák támogatását és integrálásátcélozták meg. A vizsgált közösség a "kisebbség kisebbsége", ami esetükben számoskövetkezménnyel jár, például az iskolai életútjukat, az iskolai kimaradást illetően, annaka távlati hatásaival együtt, például a foglalkoztatásban. A vizsgált kérdésnek csekélyszakirodalma és empirikus kutatási előzménye van. A kutatások elsősorban a kárpátaljaimagyar nyelvű közoktatást vizsgálják, ennek részeként kerül sor a magyar nyelvű romákhelyzetének a vázolására. Tanulmányunkban a szakirodalom másodelemzésére vállalkozunk,illetve a tanulmány második felében részben saját, terepmunkán alapuló, kvalitatívkutatásunk eredményeit ismertetjük. Az alkalmazott módszertanból következően csakóvatos megállapításokat tehetünk, az eredmények általánosíthatósága korlátozott.
ISBN:
978-963-318-635-0
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
tanulmány, értekezés
roma
Kárpátalja
Megjelenés:
Szülőföldön magyarul Iskolák és diákok a határon túl / szerk. Pusztai Gabriella, Márkus Zsuzsanna. - p. 280-297. -
További szerzők:
Cséke Katalin (1985-) (neveléstudomány)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.