Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM078753
Első szerző:
Pénzes János (geográfus)
Cím:
Térségi sokszínűség és stabilitás : az iskolázottság települési szintű egyenlőtlenségeinek változása Magyarországon 1990-2011 között / Pénzes János, Kiss János Péter, Deák Attila, Apáti Norbert
Dátum:
2018
ISSN:
0018-7828 2064-8251
Megjegyzések:
Az iskolázottság az egyik legfontosabb tényezője a területi fejlettségnek, ezért egyenlőtlenségi folyamatait érdemes nyomon követni. Magyarországon a rendszerváltást követően lefékeződött az egyenlőtlenségek csökkenésének addig jellemző több évtizedes trendje, majd az ezredfordulótól újra mérséklődtek az iskolázottság területi egyenlőtlenségei, azonban több - részben módszertani - kérdés is felmerült a térfolyamatokban. Tanulmányunkban a népszámlálásból származó iskolázottsági mutatót, az átlagos elvégzett osztályszám településszintű adatait elemeztük, 1990-re, 2001-re és 2011-re. Az eredmények alátámasztották, hogy a vidéki átlaghoz képest a mutató változása (összességében illeszkedik a fejlettségi térszerkezet rendszerváltás utáni formálódásához) javuló képzettségi viszonyokat eredményezett, azonban vannak relatív nyertes és vesztes térségek. Előbbiekhez tartozik a főváros, a nagyvárosok agglomerációi, az ÉszaknyugatDunántúl, valamint a Balaton övezete, utóbbiakhoz elsősorban az ipari szerkezetátalakítás térségei és a tradicionális periférikus térségek. A járásokon belüli egyenlőtlenségek vizsgálata eltérő térségi pályákra mutatott rá. Egyértelműen kirajzolódott, hogy a legnagyobb mértékű és tovább növekvő egyenlőtlenség a periférikus térségekben volt, míg a fejlettebb, kedvezőbb iskolázottságú térségekben a kisebb különbözőség és a domináns nivellálódás a jellemző. Ez az összefüggés bizonyítja a Williamson-féle "fordított U-hipotézis" érvényesülését a jövedelmi viszonyokban (Németh-Kiss 2007) és az iskolázottságban is. Vizsgálataink bebizonyították, hogy egyes iskolázottsági mutatókban az elmaradott település csoportok tartós lemaradása, illetve fokozódó leszakadása a rendszerváltás után is megmaradt.
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Regionális tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Gini-index
iskolázottság
periférikus térségek
területi autokorreláció
területi egyenlőtlenségek
Williamson-hipotézis
Megjelenés:
Területi Statisztika. - 58 : 6 (2018), p. 567-594. -
További szerzők:
Kiss János Péter
Deák Attila (1983-)
Apáti Norbert (1992-) (geográfus)
Pályázati támogatás:
ÚNKP-17-4
egyéb
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.