Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM096243
Első szerző:
Castagneyrol, Bastien
Cím:
Can School Children Support Ecological Research? : Lessons from the Oak Bodyguard Citizen Science Project / Bastien Castagneyrol , Elena Valdés-Correcher, Audrey Bourdin, Luc Barbaro, Olivier Bouriaud, Manuela Branco, Giada Centenaro, György Csóka, Mihai-Leonard Duduman, Anne-Maïmiti Dulaurent, Csaba B. Eötvös, Maria Faticov, Marco Ferrante, Ágnes Fürjes-Mikó, Andrea Galmán, Martin M. Gossner, Deborah Harvey, Andy G. Howe, Michèle Kaennel-Dobbertin, Julia Koricheva, Gábor L. Löveï, Daniela Lupaștean, Slobodan Milanović, Anna Mrazova, Lars Opgennoorth, Juha-Matti Pitkänen, Marija Popović, Tomas V. Roslin, Michael Scherer-Lorenzen, Katerina Sam, Markéta Tahadlová, Rebecca Thomas, Ayco J. M. Tack
Dátum:
2020
ISSN:
2057-4991
Megjegyzések:
Scientific knowledge in the field of ecology is increasingly enriched by data acquired by the general public participating in citizen science (CS) programs. Yet, doubts remain about the reliability of such data, in particular when acquired by schoolchildren. We built upon an ongoing CS program, Oak Bodyguards, to assess the ability of schoolchildren to accurately estimate the strength of biotic interactions in terrestrial ecosystems. We used standardized protocols to estimate attack rates on artificial caterpillars and insect herbivory on oak leaves. We compared estimates made by schoolchildren with estimates made by professional scientists who had been trained in predation and herbivory assessments (henceforth, trained scientists), and trained scientists' estimates with those made by professional scientists with or without expertise (untrained) in predation or herbivory assessment. Compared with trained scientists, both schoolchildren and untrained professional scientists overestimated attack rates, but assessments made by the latter were more consistent. Schoolchildren tended to overestimate insect herbivory, as did untrained professional scientists. Raw data acquired by schoolchildren participating in CS programs therefore require several quality checks by trained professional scientists before being used. However, such data are of no less value than data collected by untrained professional scientists. CS with schoolchildren can be a valuable tool for carrying out ecological research, provided that the data itself is acquired by professional scientists from material collected by citizens.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Biológiai tudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
artificial prey
citizen science
data quality
insect herbivory
measurement bias
predation
schoolchildren
Megjelenés:
Citizen Science: Theory and Practice. - 5 : 1 (2020), p. 1-11. -
További szerzők:
Valdés-Correcher, Elena
Bourdin, Audrey
Barbaro, Luc
Bouriaud, Olivier
Branco, Manuela
Centenaro, Giada
Csóka György
Duduman, Mihai-Leonard
Dulaurent, Anne-Maïmiti
Eötvös Csaba Béla (1987-) (ökológus)
Faticov, Maria
Ferrante, Marco
Fürjes-Mikó Ágnes
Galmán Andrea
Gossner, Martin M.
Harvey, Deborah
Howe, Andy G.
Kaennel-Dobbertin, Michèle
Koricheva, Julia
Lövei Gábor L. (1954-) (Ökológus)
Lupaștean, Daniela
Milanović, Slobodan
Mrazova, Anna
Opgennoorth, Lars
Pitkänen, Juha-Matti
Popović, Marija
Roslin, Tomas V.
Scherer-Lorenzen, Michael
Sam, Katerina
Tahadlová, Markéta
Thomas, Rebecca
Tack, Ayco J. M.
Pályázati támogatás:
ANR-10-LABX-45
Egyéb
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.