Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103621
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:Végzős szakgimnazisták továbbtanulási motivációjának és önszelekciójának vizsgálata: egy pilot mérés eredményei / Józsa Gabriella
Dátum:2020
Megjegyzések:A felsőoktatási expanzió két alapvető következménnyel járt szerte a világon. Egyrészt a társadalmi, emberi tőke növekedésével elősegíti a gazdasági növekedést, másrészt növeli a társadalmi mobilitást, ami magában foglalja azon társadalmi csoportok megjelenését a felsőoktatásban, akiknek sokáig nem volt arra lehetőségük. Ezeket a csoportokat a szakirodalom nem tradicionális hallgatóknak nevezi, akik közé nemcsak a különböző felekezetekhez, kisebbségekhez tartozókat, az idősebbeket, a családfenntartókat, a gyermeküket egyedül nevelőket stb. soroljuk, hanem az alacsony társadalmi státusú családokból érkező tanulókat is, melyek között többen a szakképzés után jelentkeznek felsőoktatásba, vagyis nem az "akadémiai" utat járják be a felsőoktatási továbbtanulásig. A nem tradicionális hallgatókkal párhuzamosan megjelent a lemorzsolódás jelensége is. A Központi Statisztikai Hivatal adataiból tudjuk, hogy a gimnáziumokban és szakgimnáziumokban tanulók számában 10%-nyi különbség van a gimnazisták javára, azonban a két középiskolatípusból a felsőoktatásba való jelentkezésben és felvételben jóval nagyobb különbségek mutatkoznak. Vizsgálatunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy mik motiválják vagy akadályozzák a szakgimnáziumban tanuló 12. évfolyamos diákokat a felsőoktatásban való továbbtanulásban. Ennek vizsgálatára készítettünk egy saját fejlesztésű kérdőívet, melynek segítségével a végzős szakgimnazisták továbbtanulási motivációját, önszelekcióját, társadalmi tőkéjüket, egyéb háttértényezőjüket és a továbbtanulni szándékozókra vonatkozóan a felsőoktatásban előforduló lemorzsolódási rizikófaktorokat kívánjuk feltérképezni. A próbamérést 2019 őszén végeztük egy Dél-Alföld régióban elhelyezkedő műszaki szakgimnáziumban, összesen 105 végzős tanuló körében. A kérdőív-skála faktorainak feltárására faktoranalízist végeztünk, mely során három alskálát tudtunk azonosítani: intrinzik továbbtanulási motiváció (Cronbach-?=0,87), extrinzik továbbtanulási motiváció (Cronbach-?=0,82) és önszelekció (Cronbach-?=0,78), melyek reliabilitása is megfelelőnek bizonyult. Előadásunkban a próbamérés eredményeit kívánjuk bemutatni az érdeklődőknek.
ISBN:978-963-269-924-0
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Neveléstudomány : Válaszlehetőségek az új évezred kihívásaira : 13. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia = Educational Science - Possible Answers for the Challenges of the New Millennium:13th Training and Practice International Conference on Educational Science : Program és absztraktok : Program and Abstracts / Józsa Krisztián. - p. 169. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1