Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM104978
Első szerző:Kiss L. László
Cím:Gondolatok az egyetemi életpályáról, előmenetelről és minősítésről = Some Thoughts on University Career, Qualification, and Promotion / Kiss L. László, Török Péter
Dátum:2021
ISSN:1588-1245
Megjegyzések:Az egyetemek teljesítményének, oktatási kapacitásának kulcsa a humánerőforrásokkal való bölcs gazdálkodás, a kompetens és versenyképes kutatói-oktatói réteg megtartása és további erősítése, ami nem képzelhető el kiszámítható és vonzó életpályamodellek bevezetése, illetve a jelenlegi bérek jelentős mértékű emelése nélkül. Ezek hiányában a legígéretesebb oktatók és kutatók el fognak menni részben külföldre, részben az ipar irányába, vagy egyszerűen pályaelhagyók lesznek többszörös anyagi megbecsülés mellett. Az új épületek, több száz tonnányi betonmonstrumok és berendezések vagy a kutatási és innovációs pénzek egyetemeken történő átcsatornázása az ipar szereplői felé - amely lehetőségeket a modellváltás pozitív hozadékaiként és sarokköveiként mutatnak be a döntéshozók - nem eredményeznek kutatási többletet vagy innovációt megfelelő humánerőforrás és kapacitás nélkül. A szerzők - akik a felsőoktatás aktív résztvevői - a jelen vitaírásban a személyes véleményüket és tapasztalataikat foglalják össze, és rámutatnak egy kiszámítható, oktatási és kutatási erősségeket egyaránt figyelembe vevő kutatás-, illetve oktatáshangsúlyos életpályamodellek bevezetésének szükségességére. The key tools for sustaining the high quality of universities` scientific and education performance are i) the wise management with human capacity, ii) retention and strengthening of competitive teacher and researcher pool, and iii) the introduction of a predictable teaching and/or researcher career and a performance-based increased salary level. Without these tools the brain-drain of high-quality researchers and teachers to abroad or to the private sector and/or to the industry is unavoidable. Establishment of new buildings and facilities, increase of research and innovation budget and increasing contacts and establishing new agreements with industrial partners-noted as cornerstones and reasons of recent reshaping of higher education and universities-do not necessarily result in an increase of scientific performance without the wise management of manpower capacities. The authors-as active members of the research and teaching community-summarise here their opinions on the topic and argue for the need of predictable and sustainable career models for research and/or teaching.
Tárgyszavak:Természettudományok Környezettudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
felsőoktatás átalakítása
tudománymetria
kutatói életpálya
oktatói életpálya
iskolateremtés
Megjelenés:Magyar Tudomány. - 182 : 11 (2021), p. 1438-1445. -
További szerzők:Török Péter (1979-) (biológus-ökológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1