Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM113442
Első szerző:
Kóródi Kitti (pszichológus)
Cím:
A Serdülő Reziliencia Skála (READ-H) fiatal felnőtt mintán való alkalmazása / Kóródi Kitti, Szél Erzsébet
Dátum:
2021
Megjegyzések:
A reziliencia azt a képességet jelenti, amivel az egyén a hátrányokkal és nehézségekkel szemben ellenálló tud lenni (Rutter, 2006). Az utóbbi időben a rezilienciával kapcsolatos kutatások a protektív és a rizikófaktorok, valamint a környezet kapcsolatának oda-vissza ható kapcsolatát hangsúlyozzák. Mérésére legtöbbször a felnőttek körében validált Connor?Davidson-féle Reziliencia Skálát használják (Kiss et al., 2015). Azonban további kutatásaink szempontjából szükség volt egy olyan mérőeszközre is, amely serdülők és fiatal felnőttek körében is megfelelően alkalmazható, továbbá részletesebb képet ad az egyén protektív tényezőiről. Így döntöttünk a READ (Resilience Scale for Adolescents, Hjmedal et al., 2006) kérdőív magyar nyelven történő validálása mellett; a kérdőív megbízhatóságát több nemzetközi szakirodalmi eredmény támasztja alá (Kelly et al., 2017; Ruvelcaba-Romero et al., 2015; Stratta et al., 2012). Vizsgálatunk célja a Serdülő Reziliencia Skála (READ-H) faktorstruktúrájának feltárása, megerősítése és konstruktív validitásának alátámasztása volt fiatal felnőtt mintán. Kutatásunkban N=672 fiatal felnőtt vett részt (Méletkor=21,9 év; SD=4,05; Nférfi=186, Nnő=486), akik egy nagyobb kutatás részeként a Képességek és Nehézségek Kérdőívet (SDQ), a SOC rövidített változatát és a Serdülő Reziliencia Skálát (READ-H) is kitöltötték. Eredményeink szerint a kérdőív struktúrája kis mértékben eltért, de tartalmilag megegyezik az eredeti kérdőív módosított struktúrájával (Askeland et al., 2019), amelyet a megerősítő faktorelemzés is alátámasztott (?2 (323)=1058,55; p<0,001; CFI=0,94; TLI=0,92; RMSEA=0,06). Az így kialakított öt faktor: a Célorientáció, a Családi összetartozás, a Társas kompetencia, a Társas támogatás és a Magabiztosság. A faktorok külön-külön megfelelő megbízhatósággal rendelkeznek, együttesen pedig kiváló megbízhatóságot mutatnak (?=0,94). Nemi különbségek a Társas kompetencia alskálákon mutathatók ki, mindkettőn a férfiak átlaga magasabb. A READ-H pontszáma és a SOC alskálái (szándékos- és veszteségszelekció, optimalizáció, kompenzáció) között szignifikáns, pozitív összefüggés állítható fel. Továbbá az SDQ kérdőív problémaviselkedéssel összefüggő alskáláival szingifikáns, negatív irányú kapcsolat mutatható ki, vagyis a reziliencia alacsonyabb foka a hiperaktivitással, az érzelmi tünetekkel, a kortársproblémákkal és a viselkedésbeli problémákkal van összefüggésben. A proszociális viselkedés ugyanakkor egyértelműen együttjár a magasabb rezilienciával. Eredményeink együttesen alátámasztják a Serdülő Reziliencia Skála konvergens validitását és nemcsak serdülő, hanem fiatal felnőtt mintán való alkalmazhatóságát is, így a READ-H egy megbízható mérőeszközt jelenthet a további kutatásokban.
ISBN:
9789633068335
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
előadáskivonat
könyvrészlet
reziliencia
társas kompetencia
szándékos önszabályozás
Megjelenés:
XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : Absztraktkötet / szerk. Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit. - p. 122. -
További szerzők:
Szél Erzsébet (1977-) (pszichológus)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.