Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM117321
Első szerző:Nagy Éva (szociológus)
Cím:A befogadás és kirekesztés tapasztalatai egy kistelepülési közösségben - autizmussal élő gyerekek szüleinek perspektívái / Nagy Éva
Dátum:2020
Megjegyzések:A határ metaforája egyike a társadalomtudományi modellalkotást erősen inspiráló, számos koncepció alapjául szolgáló fogalmaknak. A különféle társadalmi jelenségek elemzése során értelmezések sokasága bukkan fel, a normalitás, a test, a csoporttagság, társadalmi struktúra vagy a kulturális idegenség problémaköréhez egyaránt jól kapcsolható. (Eddy-Spicer ? James, 2019) A fogalom megtermékenyítő ereje elsősorban abból fakad, hogy segítségével jól megragadható a társadalmi jelenségek relacionalitása és változékonysága (Lamont ? Molnár, 2002), ilyenformán szociológiai alapfogalmak újraértelmezéséhez is lehetőséget kínál. Az előadás alapjául szolgáló kutatás arra keresi a választ, hogy hogyan jelenik meg a befogadás/kirekesztés tapasztalata autizmussal élő gyermeket nevelő családok életében egy kistelepülési közösség tagjaként. Ebben a viszonyrendszerben jelentős pozíciót foglalnak el a helyi oktatás szereplői, akik az autizmusban érintett gyerekek oktatása mellett a részvétel és az elutasítás, a határon kívüliség tapasztalatát is közvetíthetik, megjeleníthetik az érintett családok számára. Az integrált oktatást biztosító iskola egyaránt lehet határfenntartó és a határátlépést segítő intézmény. Egy alföldi kistelepülésen működő autizmussal élő gyerekek integrációját és oktatását segítő alapítvány munkatársaival és a velük kapcsolatban álló családokkal készített interjúkat feldolgozva az előadás során bemutatásra kerül, hogy az érintettek miként fogalmazzák meg saját szerepeiket, hogyan definiálják identitás-határaikat, konfliktusaikat, illetve hogyan dolgozzák ki stratégiákat, amelyekkel az általuk érzékelt intézményi és társadalmi határok átjárhatóvá válnak. Az így kirajzolódó kép ? a határfogalom koncepcionális keretébe illesztve ? hozzájárul az érintett családok helyzetének, nehézségeinek és kapaszkodóinak mélyebb megértéséhez.
ISBN:978-963-490-258-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
kistelepülési iskola
autizmus
szülők
helyi közösség
Megjelenés:Család a nevelés és az oktatás fókuszában : Absztraktkötet / szerk. Engler Ágnes; Rébay Magdolna; Tóth Dorina Anna. - p. 336. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1