Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM117327
Első szerző:Nagy Éva (szociológus)
Cím:"Ha ráérek jó, ha nem, akkor, így jártam" : Időbeliség és autonómia autizmus spektrum zavarral élő gyerekek szüleinek gondoskodás-történeteiben / Nagy Éva
Dátum:2022
Megjegyzések:A gondoskodás - így az autonómia/egymástól függés fogalmai is - az emberi élet alapvető aspektusát képezik. A gondoskodásetika megközelítését követve folyton gondoskodásban vagyunk, gondoskodnak rólunk és gondoskodunk másokról, megteremtve így a kölcsönös függőségek hálóját, mely a társadalmi működés alapjául is szolgál. Ebből következően autonómiánkat nem másoktól elszigetelt individuumként, hanem ebben a gondoskodói viszonyrendszerben éljük meg (Kittay, 1999; Tronto, 1993). A fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülőség kontextusában az autonómia fogalmát felhasználó tanulmányok néhány jól meghatározható téma körül sűrűsödnek, ám ezek ritkán térnek ki az autonómia mindennapi megélésének kérdésére. Az előadás alapjául szolgáló kutatás célja a gondoskodás hétköznapi gyakorlataiban megélt autonómia vizsgálata fogyatékossággal élő gyerekeket nevelő szülők esetében. Ebben a keretben az autonómiára úgy tekintek, mint ami a szülőség mindennapi gyakorlataiban manifesztálódik, melyek a közösen osztott társadalmi világba ágyazódnak (Agich, 2003: 5; Morgan, 2011). Az előadás ezen szülői autonómia-tapasztalatok egyetlen dimenzióját emeli ki. Azt mutatja be az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek szüleivel készült interjúk elemzése alapján, hogy az érintett szülők időkezelési gyakorlataiban hogyan jelenik meg az autonómia tapasztalata. Az elemzés S. Bowlby gondoskodói táj (caringscape) koncepciójára épül, amely szerint a gondoskodás változatos formában megjelenő sokdimenziós teret alkot, melyek magukban foglalják az emberek gondoskodás lehetőségéről és gondoskodással kapcsolatos kötelezettségről szóló képzeteit (McKie et al., 2004; Bowlby, 2012). Részüket képezik azok az idő-stratégiák, amelyeket a mindennapok megtervezése és megszervezése során a gondoskodással összefüggésben kialakítunk, ahogyan a gondoskodás jelen, múlt és jövőbeli képei is ide kapcsolhatók. Az interjúalanyok egy autizmus spektrum zavarban érintett gyereket nevelő szülők alkotta virtuális csoporthoz tartoznak, akik a Photovoice (fotóhang) módszer (magyarul többek között: Horváth ? Mitev, 2015) alkalmazásával építették fel saját gondoskodói történetüket. Az így kibontakozó szülői narratívákban kerültek azonosításra azok a jelentésegységek, amelyek az autonómia-megélés időbeli dimenzióját mutatják meg. Az érintett szülők gondoskodói tapasztalataik elmondásán, értelmezésén keresztül reflektálni tudnak saját pozíciójukra és kifejezik saját szülőség-koncepciójukat. E látószög kiválasztása (azaz a szubjektív értelmezésmódok feltárása a hétköznapi gyakorlatok elemzésén keresztül) és az alkalmazott kutatási módszerek (amelyek a kutatásba bevont szülők hangját jelenítik meg) megsokszorozzák a reflexió lehetőségét, hiszen módot nyitnak arra, hogy a kutatásba bevont szülők saját történeteikre tekintve maguk is megfigyelővé és a kutatás alakítójává válhassanak. Ez a folyamat a részvételiség biztosításával önmagában is egyfajta autonómia-tapasztalat forrása lehet.
ISBN:978-615-5855-05-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
gondoskodás
időbeliség
autonómia
fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülők
Megjelenés:21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet : XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Steklács János; Molnár-Kovács Zsófia. - p. 447. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1