Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM121272
Első szerző:Pető Ildikó (gyógypedagógus)
Cím:Értelmileg akadályozott gyermekek étkezése / Pető Ildikó
Dátum:2024
Megjegyzések:A táplálkozás fontosságát nem csak a Maslow által ismertté vált szükségletpiramis mutatja, de a mindennapokban is érezzük. Az ember számára a táplálkozás létfenntartó szükséglet, aminek a zavara az értelmi fogyatékos személyek esetében komplex kérdést jelenthet, akár már születésüktől kezdve. Különböző, elsősorban külföldi vizsgálatok szerint az intellektuális képességzavarral küzdő személyek körében az táplálási-táplálkozási zavarok aránya 30-90 %. A táplálkozás létfenntartó szerepének, mint elsődleges funkciójának a vitathatatlansága miatt figyelembe kell venni annak organikus, funkcionális és pszichés szerepét és lehetséges zavarait. Szükséges kiemelni a táplálkozás szerepét a szociális kapcsolatok fejlődésében, aminek első szakasza az anya-gyermek kapcsolat, mikor a gyermek autonóm táplálkozása kialakul. Az autonóm táplálkozás normál fejlődés esetén egy olyan folyamat, ami több mérföldkő elérését jelenti, amelyek közül az első a diádikus egymásra hangolódás és az utolsó szakaszok egyike pedig a közös étkezésekben való részvétel. Egy folyamatban lévő vizsgálat, amibe eddigi 18 fő 7-17 éves értelmileg akadályozott gyermek szülőjét vontunk be, eredményeiről számolunk be, ami során félig strukturált interjúval tárjuk fel az értelmi fogyatékos (értelmileg akadályozott) személyek etetési-étkezési kérdéseit, nehézségeit, a korai táplálás alakulását, a fejlődés sajátosságait. A szülők már a gyermekük korai éveiben is tudatában voltak a várható, az értelmi akadályozottságához kapcsolódó nehézségeknek, de jellemzően nem láttak összefüggést gyermekük állapota és étkezési nehézségei között. Az összegyűjtött (de folyamatosan gazdagodó) tapasztalatok közül az étkezésben mutatott autonómiára és a család és intézmények pozitív és negatív hatásaira fókuszálunk az előadás során, amikor kifejtjük, hogy a szakemberektől kapott információkban bízva, vagy annak ellenére is a szülők bíztak/bíznak a gyermekük étkezési önállóságának kialakulásában. A szülők az intézmények szerepének pozitívan értékelték, úgy érezték, hogy az iskolák számára is fontos a gyermek jólléte, figyelembe veszik/vették a család által kialakított szokásokat és a gyermek egyéni kívánságait.
ISBN:978-963-490-615-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
fogyatékosság
étkezés
étkezési nehézségek
Megjelenés:Absztraktkötet : IX. "Különleges Bánásmód" Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia = Abstract Volume : 9th 'Special Treatment' International Interdisciplinary Conference / szerk. Mező Katalin, Mező Ferenc. - p. 147-148. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1