Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM122786
Első szerző:
Kóródi Kitti (pszichológus)
Cím:
Iskolában előforduló proszociális és agresszív viselkedések normavizsgálata / Kóródi, Kitti; Fürdök, Fruzsina; Szabó, Éva
Dátum:
2020
ISSN:
1215-5233 1588-0818
Megjegyzések:
Az iskolában megjelenő proszociális és agresszív viselkedésformák alapjaiban határozzák meg a tanulók jóllétét, iskolai teljesítményét. Az iskolai bántalmazás kérdésével kapcsolatban a kutatások leginkább azok gyakoriságát veszik figyelembe, ugyanakkor meghatározó lehet az is, hogy a diákok hogyan vélekednek ezekről. Továbbá ezt a vélekedést befolyásolhatja az is, hogy a szerinte a társaik hogyan viszonyulnak a különböző viselkedésformákhoz (Stormshak és mtsai., 1999). Tanulmányunk célja, hogy feltárjuk az iskolában előforduló proszociális és agresszív viselkedések gyakoriságát, valamint foglalkozunk azzal is, hogy ezeket a viselkedésformákat mennyire helyeslik a tanulók egyénileg és mit gondolnak arról, hogy a társaik hogyan vélekednek ezekről, azaz, melyek az elfogadott normák ezzel kapcsolatban egy adott csoportban. A vizsgálatban 122 fő általános és középiskolás diák vett részt (átlagéletkor = 14 év, szórás =1,23 év), a normák felmérésére egy erre a célra kialakított normakérdőívet alkalmaztunk (Szabó és Labancz, 2015). Eredményünk szerint az proszociális viselkedések többször fordulnak elő az iskolában, mint az agresszív viselkedések, az előbbieket a diákok személyes attitűdjük szerint inkább támogatják, míg utóbbiakat elítélik. Ugyanakkor mindkét viselkedésforma esetében megjelent a többszörös tudatlanság jelensége, azaz a tanulók úgy hiszik, hogy társaik inkább támogatják az agresszív viselkedéseket, míg a proszociális viselkedéseket kevésbé helyeslik, mint ők maguk. Eredményeink alapján úgy tűnik, hogy a kialakított mérőeszközök alkalmazhatóak lesznek mind a prevenció, mind az intervenció területén az iskolapszichológusi munkában.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
iskolai agresszió
proszociális viselkedés
normavizsgálat
Megjelenés:
Iskolakultúra. - 30 : 3 (2020), p. 50-61. -
További szerzők:
Fürdök Fruzsina
Szabó Éva
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.