Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM123131
Első szerző:Kerekes Rita (zenepedagógus, karnagy)
Cím:Az ének-zene tanárszakos hallgatók pályával kapcsolatos énképe / Kerekes Rita
Dátum:2022
Megjegyzések:A pedagógusképzés paradigmabővülésének új árnyalata egyre nagyobb jelentőséget tulajdonít a tanárjelöltek már kialakult személyiségjegyeinek és pszichikus nézetrendszerének (Nahalka, 2003; Falus, 2004; Szivák, 2003). Ettől a perspektívától azt várjuk, hogy tanárképzés dinamikusabban tud reagálni azokra a mintázatokra, társadalmi változásokra, iskolai kontextusokra, amellyel a hallgatók által szembesülnek. Ilyen módon közelebb juthatunk ahhoz a gyakorlathoz, amely nem csupán a kínálatalapú, szolgáltató típusú iskolai tanítást helyezi előtérbe, hanem a szükségalapú alternatívákra összpontosít, lassanként oldva a képzés során tanultak és később a valós iskolai terepen tapasztalható kontrasztot (Falus, 2004; Henning, 2013). Az ének-zene szakos tanárjelöltek énképének, meggyőződéseinek monitorozása nemcsak a szakmai potenciálok kiaknázása miatt fontos, hanem a mentális egészségük, a pályán maradásuk szempontjából is mérvadó. Vizsgálatunkban saját fejlesztésű kérdőívet alkalmaztunk, melyet 99 ének-zene tanárszakos fiatal töltött ki 2021 márciusában. Kutatási célunk az volt, hogy minél több dimenzióban megismerjük a jelenleg képzésben résztvevő fiatalokat, feltárjuk a rájuk jellemző sajátosságokat. A leíró statisztikai eljárásokon kívül faktor- és klaszterelemzések segítségével jutottunk közelebb kutatási kérdéseink megválaszolásához. Tanulmányunkban a hallgatók pályával kapcsolatos énképére, önmagukkal kapcsolatos meggyőződéseire fókuszáltunk, ezen keresztül vizsgáltuk az elhelyezkedést befolyásoló motívumokat is. Az ének-zene tanárszakos hallgatókat monitorozva elsőként az általános iskolákkal szemben megfogalmazott elvárásokra összpontosítottunk, majd a hallgatók pályával kapcsolatos nézeteit vetettük össze a társadalmi változókkal és az életvezetési kompetenciák általunk felállított faktoraival. Eredményeink azt mutatják, hogy szükséges volna tanárképzésen belül olyan stratégiák kialakítására, amelyek segítenek egyensúlyt teremteni a hallgatók reális öndefiniálásának dimenziói között a felsőoktatás tanulmányi időszakában és a pályakezdés éveiben.
ISBN:978-615-5657-11-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
nézetkonstrukciók (beliefs)
pályaelképzelések
ének-zene tanárképzés
Megjelenés:Oktatás egy változó világban : Kutatás, innováció, fejlesztés : Absztraktkötet / szerk. Juhász Erika, Kattein-Pornói Rita. - p. 41. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1