Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM054913
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:Táblázatkezelés algoritmikus megközelítése / Biró Piroska, Csernoch Mária
Dátum:2014
Megjegyzések:A táblázatkezelő programok a könnyen kezelhető, felhasználóbarát grafikai környezetükkel egyszerű, előzetes képzettséget, tanulást nem igénylő programok, melyekkel néhány kattintás után bárki varázslatos eredményt produkálhat." A fentiekhez hasonló szlogenek terjednek a táblázatkezelői szoftverek használatáról, jellemzően viszont nem kerül említésre ezen programok programozási és algoritmizálási aspektusa. Továbbá az sem, hogy a táblázatkezelői programokkal készített dokumentumok 95%-60%-a hibát tartalmaz, és ezek a hibák hatalmas, dollár milliókban megfogalmazható veszteségeket okoznak/okozhatnak.Az említett, rendkívül magas hibaszázalékok az automatikus hibadetektáló programokkal végzett ellenőrzések eredménye, amelyek azonban, nem képesek az in-execution típusú hibák detektálására, tehát azon hibák felismerésére, amelyeket a felhasználók a képletek létrehozása során követnek el. A hibadetektáló programok tehát nem adnak pontos képet valamennyi hibatípusról. Mindennek következtében olyan módszereket kell találni, amelyek képesek az in-execution típusú hibák felismerésére is.Az egyik lehetséges megoldás a felhasználói tevékenységekről naplófájlok készítése. Ezekhez a fájlokhoz azonban, még ha léteznek is, nincs hozzáférésünk. Az általunk javasolt lehetőség egy papíralapú, forráskódszerű szövegbevitel és számonkérés, amellyel szimulálni tudjuk a képletek szerkesztőlécen történő létrehozását. Ily módon szakíthatunk a varázslók által nyújtott kényelmi szolgáltatásokkal, és helyette gépeljük vagy kézzel írjuk a képleteket. Ennek a főként oktatásban használt módszernek a lényege a függvények számának minimalizálása, többszintű képletek létrehozása, továbbá a speciális szövegbeviteli és számonkérési módszer együttes alkalmazása, amelynek célja a kezdő felhasználók algoritmikus készségének fejlesztése. A tanulók így egyrészt nagy biztonsággal képesek lesznek szintaktikailag és szemantikailag helyes összetett képletek létrehozására, másrészt felkészíthetők az újabb függvények integrálására.A 2011/2012-es és 2012/2013-as tanév szeptemberében teszteltük a Debreceni Egyetem Informatikai Karán tanulmányaikat megkezdő hallgatók táblázatkezelési ismereteit, majd ezt követően elvégeztük az általunk kifejlesztett módszerrel oktatott hallgatók ismételt tesztelését. A hallgatói felméréseket kibővítettük az informatikatanárok tesztelésével. A két tanévben összesen 730 hallgató és 134 informatikatanár vett részt a felmérésünkben. A projekt eredményei egyértelműen mutatják, hogy az újonnan bevezetett, az algoritmikus készség fejlesztését támogató módszer lényegesen hatékonyabb, mint a gyártók által preferált és támogatott módszer. A mérési eredmények ismeretében az általunk bevezetett és vizsgált módszert érdemes lenne az informatikatanárok körében népszerűsíteni és alkalmazni a táblázatkezelés tanítása során.
ISBN:978-963-473-730-8
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok könyvfejezet
TAaAS projekt
Sprego programozás
algoritmikus gondolkodás
hibadetektálás
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés / szerk. Buda András, Kiss Endre. - p. 310-321. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Adat menedzsment és tudásfeltárás intelligens város alkalmazásokhoz
K-105262
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1