Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM055534
Első szerző:Cehla Béla (gazdasági agrármérnök)
Cím:Az élőbárány értékesítés ártartalékainak bemutatása / Cehla Béla
Dátum:2009
Megjegyzések:Magyarországon a juhtenyésztés jelentős hagyományokkal rendelkezik, ennek ellenére a mezőgazdaságban előállított összes termelési értékből csupán 1%-ot, az állati eredetű termékekből pedig 2%o-ot képvisel. A magyar juhászati ágazat bevételeinek legnagyobb része már évek óta az élőállat értékesítésből származik. Az ágazat döntően exportorientált, mivel fő termékére, a bárányhúsra a hazai kereslet minimális, 20-30 dkg/fő/év. Az élőbárány értékesítés célországa döntően Olaszország és Görögország. Görögország piaci részesedése az elmúlt években növekedett, de értékesítettünk még Ausztriába, Hollandiába, Bosznia-Herzegovinába és Lengyelországba is. 2003-ban vágott testként Olaszországba, valamint Németországba exportáltunk juhhúst, ennek 94%-a Olaszországba, a fennmaradó 6% Németországba került. A juhtermékek közül egyedül az élőállat-értékesítés kereskedelmi mérlege pozitív. Ott is a sűrített elletésre specializálódott és a hústermelést "megcélzó" juhászatok tudnak jövedelmet realizálni. A szakirodalmi források szerint a magyar bárány minősége jelentősen romlott és kezdi elveszíteni tekintélyét a piacon. Ha minőségben nem felel meg a magyar bárány a piac elvárásainak, akkor azt olcsóbban veszik át a termelőtől. Vizsgálataim az árat befolyásoló tényezők köré összpontosulnak. Külön tárgyalom a minőséget, mint az egyik legfontosabb ármeghatározót, ezen belül ismertetem az élőállat átvétel során alkalmazott piaci elvárásokat. A gyakorlatban a minőség problematikája után a következő kérdés az értékesítés ideje. Elemezésem során az élőbárányok átvételi átlagárainak alakulását vizsgáltam statisztikai módszerekkel. Egyik legfontosabb problémája az ágazatnak az értékesítés hierarchia rendszere, ez az a kérdéskör, amiről sem a termelők, sem pedig a felvásárlók nem szeretnek beszélni még egymás között sem. Felvázoltam a rendelkezésemre álló információk alapján a kereskedői rétegeket és az egyes szinteken alkalmazott átvételi árak alakulását. Végezetül megvizsgáltam az élőbárány értékesítés termelési értékének alakulását, annak összetevőit. A kapott eredmények számszerűsítették az árnak, valamint a hozamoknak, mint a jövedelmet befolyásoló tényezőknek kulcsfontosságú szerepét.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
minőség
aszezonalitás
értékesítési csúcsok
árrés
termelési érték
Megjelenés:Agrártudományi közlemények = Acta agraria Debreceniensis. - 34 (2009), p. 37-45. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1