Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM056729
Első szerző:Takács Tamara (neveléstudomány)
Cím:Az egyéni választások kollektív hatásai, egy határtérségi identitáskutatás kapcsán / Takács Tamara
Dátum:2015
Megjegyzések:Kutatásunkkal a Debreceni Egyetem kutatócsoportjának határon túli magyarságra irányuló kutatási repertoárjának széles színskáláját egy további kvalitatív színfolttal kívánjuk gyarapítani. A témaválasztásban segítségünkre volt a területen használt nyelvek (magyar és román) ismerete. Kutatói üzenetként a békés egymás mellett élés keretein belül megvalósítható kisebbségi kultúraőrzés fontosságára szeretnénk felhívni a figyelmet, amely tulajdonképpen megvalósul a kutatás területi egységeiben.Ahogy a konzervatívabb, tradicionális társadalmak felől közelítünk a posztmodern társadalmak felé, észrevehető az egyéni választás és szabadság drasztikus növekedése az élet minden területén. A nemi szerepektől kezdve, a foglalkozás megválasztásán át a szabad vallásgyakorlásig. Ez a tendencia hatással van az identitásra is. Azonos társadalmi miliőbe született, azonos családi háttérrel rendelkező egyének szabadon választhatnak és válthatnak identitást élethelyzettől függetlenül, egyéni preferenciáktól vezérelve. Sem az ország, sem a nemzet nem jelent életre szóló szilárd megkötöttséget az önmeghatározás területén. Sőt ezekben a modern társadalmakban már nem a vegyes házasság az egyedüli kiút egy adott közösségből, és belépő egy idegen közösségbe. A házasfelek egymástól függetlenül is meghatározhatják önazonosságukat, avagy származástól függetlenül házastársuk identitását is fölvehetik. A választás egyéni az így létrejövő különbség azonban társadalmi. A kollektív identitásban benne van az egyéni identitás, ugyanakkor az egyén több egy csoport tagjánál, a közössége pedig több a szerepelvárások halmazánál. Gondolkodó személyek halmaza, akiknek gondolkodása meghatározza a társadalmi karaktert. Ezért az egyének tanulmányozása elengedhetetlen feltétele a társadalom megismerésének. Ugyanakkor az egyén viselkedését nem tudjuk megérteni, ha csupán a kultúrák és a társadalom termékeiként tekintünk rájuk. A saját csoport befolyása mellett az egyéni preferenciák és felelősségtudat is hatással van döntéseikre. Az alapprobléma a kisebbségi sorshoz szorosan kapcsolódó döntéshelyzetek köré csoportosul. Egy keresztmetszeti vizsgálatban igyekeztünk átfogó képet kapni a továbbtanuló fiatalok személyes döntéseiről a tanulmányaik és saját jövőjük kapcsán. A vonzások és taszítások tényezőit feltárni ezen a speciális területen, a világtrendek és a kisebbségi lét ütközőzónájában élő diákoktól. A megkérdezettek különböző módon élik meg a szülőhelyükről kimozdulást, az elvándorlást befolyásoló, ellentétes irányú erők hatását, saját sorsukhoz igazítva magyarázzák döntéseiket. Az empirikus vizsgálatban a diákok interjúinak tartalomelemzése által kerestük a felsőoktatási intézmény választásának magyarázatát és annak személyiség- és sorformáló hatását, illetve a tanulmány alapú migráció motívumait, majd az ezekből kirajzolódó cselekvési típusok jellemzőit. A dolgozat egyik kulcsfogalma az élethelyzet. Kutatásunk eredményeit az élethelyzet következő dimenziói mentén csoportosítottuk: születés helye, iskolai pályafutás, informális kapcsolatháló, egyetemválasztás, egyetem légköre, nyelvhasználat, nemzeti és szakmai identitás, értékek, vallásosság, földrajzi kötődés, jövőtervek. Ezek mentén hasonlítottuk össze három csoportra bontott megkérdezettjeinket.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
Identitás
Oktatás
Kisebbség
Megjelenés:VIII. Nyíregyházi Doktorandusz Konferencia Konferenciakötete / szerk. Kerekes Benedek. - p. [7]
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1