Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM063307
Első szerző:
Portik Erzsébet-Edit (pedagógus)
Cím:
Az erdélyi gyermekkép, gyermekszemlélet a 19-20. század fordulóján / Portik Erzsébet Edit
Dátum:
2013
Megjegyzések:
Vitathatatlan, hogy a gyermekkor az emberi élet meghatározó szakasza. A gyermekkor története, anevelés értelmezése különböző korokban és kultúrákban igen sokszínű paradigmatikus magyarázatokkalszolgál, tehát nem lehet egyetemes gyermekkorról beszélni.Jelen tanulmány célja, hogy ebből a sokszínűségből felvillantson néhány lehetségesmegközelítést és alátámassza az erdélyi gyermekkortörténet létjogosultságát a diszciplínákközött. Továbbá a 19-20. század történéseire fókuszálva, a kutatás térbeli keretéül szolgálóhárom tájegység (Székelyföld, Mezőség, Kőrösök vidéke) szakirodalmát kutatva ésáttanulmányozva, összehasonlítva és analizálva konstatálja az erdélyi gyermekszerepattribútumainak alakulását, a gyermek?szülő (felnőtt) kapcsolatot, gondozási?nevelési szokásokat,pedagógiai mozzanatokat, elveket, attitűdöket, mentalitás és kultúrtörténeti keretbe ágyazottan.Tanulmányom egy konkrét kulturális fókuszponttal kijelölt, adott térben és időben létrejövő társadalmialakzat vizsgálatát kívánja bemutatni. A cél nem a teljesség, hanem a probléma bemutatása, melyprobléma lokálisan fog konkrét megragadható tartalmat kapni. Vizsgálandó kérdések: 1. A kijelöltidőintervallumon belül az erdélyi tradicionális gyermekszemlélet mennyire ágyazódik be az európaicsalád- és gyermekkortörténetbe?; 2. Milyen manifesztációk, meghonosodott szokásgyakorlatok,interpretációs és cselekvési modellek, mintázatok fedezhetők fel az erdélyi gyermekfelfogásban?; 3.Milyen jellegzetes, családon belüli szocializációs hatások, nevelési anomáliák artikulálódtak leginkább?Az erdélyi gyermekség mibenlétének interpretálására több eltérő jellegű forrásanyagot dolgoztam fel akvalitatív tartalomelemzés módszerével s helyenként az ikonológia/ikonográfia eszköztárát is beemeltem.Következtetéseimet, konzekvenciámat a korszellem jellemzőiből indukálva, az adott szövegkorpusztfigyelembe véve fogalmaztam meg: az erdélyi gyermekkép, gyermekfelfogás adekvát változásaitmélyrehatóan determinálta tájegységenként az intenzív szóbeli és tapasztalati hagyományozódásifolyamat. Kutatásom a hiánypótláson túl a lehetséges értékmentést szolgál(hat)ja az erdélyi kultúrkincsmegőrzése érdekében. A téma gazdagít(hat)ja a nevelő pedagógiai kultúráját, életstratégiájukban ésértékorientációjukban változást idézhet elő, s konstruktív módon hathat a múltbéli hibák és tévedésekfeltérképezése, azok jóvátétele szempontjából.
ISBN:
978-973-0-14736-0
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
előadáskivonat
gyermekkép
gyermekkortörténet
neveléstörténet
Megjelenés:
Tudás és Tanulás : Neveléstudományi Konferencia 2012. március 30. - április 1., Kolozsvár / szerk. Fóris-Ferenczi Rita, Ozsváth Judit, Marchis Julianna. - p. 264-270. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.