Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM065706
Első szerző:
Katschthaler, Karl (irodalmár, germanista)
Cím:
A World in Between: Staging Brain-damaged Patients and Human Dignity / Karl Katschthaler
Dátum:
2016
Megjegyzések:
Samuel Beckett wrote his supposedly last text "Comment dire" while he was treated in hospital because of an unspecified medical condition associated with aphasia and then he forgot all about it. Later he wrote an English version "What is the word" for actor and director Joseph Chaikin, who had suffered a stroke during heart surgery and consequently was suffering from aphasia. György Kurtág wrote his "Mi is a szó" using the Hungarian translation of "What is the word" for the late actor and singer Ildikó Monyók, who had suffered aphasia due to an accident. With the help of Beckett's musical text and Kurtág's setting of it respectively Chaikin and Monyók were able to present themselves on stage as actors suffering from aphasia without stimulating the voyeuristic gaze of the audience. With his staging of Gluck's "Orfeo ed Euridice" in Vienna in 2014 director Romeo Castellucci went even further when he asked 25-year-old former ballet dancer Karin Anna Giselbrecht, a patient in persistent vegetative state after a heart arrest, to play the role of Euridice. All three cases rise the question how brain-damaged patients' human dignity can be preserved on stage and what music can contribute to the daring venture of staging a world in between speech and silence, life and death.
ISBN:
978-1-4438-9686-3
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Irodalom- és kultúratudományok
könyvfejezet
Musical Theatre
Theatre Studies
Postdramatic theatre
Opera
Samuel Beckett
Christoph Willibald Gluck
György Kurtág
Corporeality
Romeo Castellucci
Megjelenés:
Music on Stage / eds. Luis Campos, Fiona Jane Schopf. - vol. 2. p. 58-74. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.