Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM090029
Első szerző:Molnár Regina
Cím:Az orvosszerepről - a pályaszocializáció tükrében / Molnár Regina, Molnár Péter
Dátum:2005
ISSN:1419-8126 1786-3759
Megjegyzések:Az orvosi foglalkozási szocializációnak a hivatásszemélyiség alakításának els♯odleges célja képessé tenni a hallgatókat az orvosszerep kés♯obbi eredményes gyakorlására. Vizsgálatunk célja az orvosi pályaszocializáció komplex feltárása volt: megismerni a hallgatók származási, családi hátterét, pályaválasztási körülményeit, motivációit, képzéssel való elégedettségét (a képzés egésze, az elméleti tárgyak, a gyakorlat, a magatartástudományi tantárgyak vonatkozásában), az orvosi identitás alakulását, az orvosi szereppel kapcsolatos véleményeket, felkészültséget, valamint a jöv♯obeni szakmai terveket, elképzeléseket. Ehhez kapcsolódóan alapvet♯o fontosságú a hallgatók véleménye arról, hogy a kés♯obbi, sikeres orvosi szerep megvalósításához mely ismereteket, készségeket tartanak fontosnak, illetve az orvosi szerepkör betöltéséhez mennyire érzik felkészültnek magukat, mennyire tartják megfelel♯onek tudásukat, s magabiztosnak önmagukat. A felmérés önkitölt♯os kérd♯oívvel történt, 503 orvostanhallgató részvételével. Az orvostanhallgatók között jelent♯os a pályával gyermekkorban azonosulók száma, akiknek pályaszocializációs útja is más, mint a hivatást kés♯obb választóké. A pályaszocializáció során gyermekként azonosuló és a pályára csak későbbi életkorban fogékony hallgatók között szignifikáns különbségek mutathatóak ki. A pályaválasztási motivációk közül legjelent♯osebbek az altruisztikus motivációk. A hallgatók orvosszerepr♯ol való elképzeléseinek legfontosabb jellemz♯oje, hogy a kés♯obbi eredményes gyógyító tevékenységükhöz a gyakorlati tapasztalatot, a betegekkel való megfelel♯o kommunikáció készségét, valamint az elméleti felkészültséget tartják jelent♯osnek. Felkészültnek leginkább a betegekkel folytatott megfelelő kommunikáció, a beteg pszichés magatartásának és szociális helyzetének megismerése, illetve az általános elméleti tudás terén érzik magukat. Eredményeink jelent♯os eltérést tártak fel a hallgatók által fontosnak tartott, valamint a megfelelően elsajátított készségek, képességek, tudás terén. Ez a felismerés az orvosi curriculum újabb átgondolásának szükségességére, azon belül a magatartástudományi tantárgyak fejlesztésének igényére hívja fel a figyelmet.
Tárgyszavak:Orvostudományok Elméleti orvostudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
orvosszerep
pályaszocializáció
Megjelenés:Mentálhigiéné és Pszichoszomatika. - 6 : 2 (2005), p. 123-140. -
További szerzők:Molnár Péter (1942-2022) (orvos, klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta)
Pályázati támogatás:5K432 OKTK B.2078/ IV/02
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1