Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103602
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:Reziliens szakgimnazisták felvételi mintázatai / Józsa Gabriella
Dátum:2019
ISSN:0025-0260
Megjegyzések:A felsőoktatás demokratizálódásának és expanziójának következményeként a hallgatói társadalom is átalakult, mellyel párhuzamosan felütötte fejét a lemorzsolódás jelensége nemzetközi és hazai szinten egyaránt. A lemorzsolódás számos okra vezethető vissza, köztük az oktatásszociológiát is foglalkoztató társadalmi és iskolai egyenlőtlenségekre. Közismert, hogy a család szocioökonómiai státusa erős befolyással bír a diákok tanulmányi előmenetelére, eredményességére (Bornstein, 2015; Józsa, 2014). Azonban a rendszerszintű mérések elemzései rámutattak arra, hogy vannak olyan diákok, akik kedvezőtlen szocioökonómiai hátterük ellenére sikeresek a tanulásban, jól teljesítenek (Fehérvári, Varga, & Ceglédi, 2018; Tóth, Fejes, Patai, & Csapó, 2016). Őket nevezi a szakirodalom reziliens tanulóknak (Agasisti, Avvisati, Borgonovi, & Longobardi, 2018; Ceglédi, 2018). Mivel a felsőoktatás elsősorban a frissen érettségizett fiatalok bázisára épít, jelen munkánkban őket helyeztük vizsgálatunk fókuszába. Számos statisztika és szakirodalom látott napvilágot az érettségizettekről és a felvételi eljárásba jelentkező fiatalokról, melyekben igyekeztek körvonalazni ezen populáció jellemzőit (l. Garai & Kiss, 2014; Szemerszki, 2014), továbbtanulási motivációit (Veroszta, 2016), rekrutációját (Polónyi, 2012). E munkában a szakgimnáziumból továbbtanulni jelentkező reziliens tanulókat vizsgáltuk a többi szakgimnazistával és a gimnazistákkal összehasonlítva. A felsőoktatási felvételi adatbázis adta lehetőségekre építve a reziliens tanulók körébe azokat a diákokat soroltuk, akik nyelvvizsgával rendelkezve legalább 400 pontot elérve tanulnak tovább. Emellett megvizsgáltuk ezen tanulók állandó lakhelyének településtípusát és a felvételi eljárás során szerzett pontokkal való összefüggését. Empirikus vizsgálatunkhoz öt év (2014-2018) felsőoktatási felvételi adatbázisát használtuk.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
szakképzés
reziliencia
továbbtanulás
Megjelenés:Magyar Pedagógia. - 119 : 2 (2019), p. 151-169. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1