Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM103614
Első szerző:
Józsa Gabriella
Cím:
Szakközépiskolások továbbtanulási döntését befolyásoló tényezők / Józsa Gabriella
Dátum:
2021
Megjegyzések:
A közoktatás szelektivitása miatt a különböző típusú középiskolák más-más továbbtanulási utakat kínálnak a diákok számára (Imre & Györgyi, 2009; Lannert, 2009). Számos hazai tanulmány igazolta, hogy arányában jóval kevesebben jelentkeznek és nyernek felvételt a felsőoktatásba az érettségit adó szakképzésből, mint a gimnáziumból (Gábor & Szemerszki, 2015; Józsa, 2020; Lannert, 2003; Liskó, 2003; Szemerszki, 2012; Veroszta, 2012). Bár az érettségit adó szakképzésben való továbbtanulás is egyfajta szelekció eredménye, amiről élesen nem lehet leválasztani a továbbtanulási döntésben szerepet játszó tényezőket, mégis azt feltételezzük, hogy találunk olyan összetevőket, amelyek hatással vannak a felsőoktatási továbbtanulás melletti vagy elleni döntésre. A 12. és 13. évfolyamos szakközépiskolások körében végzett nagymintás (N=1852) vizsgálatunk célja, hogy feltárjuk azokat a különbségeket, amelyek a felsőoktatási továbbtanulási döntésekben megmutatkoznak. Ennek vizsgálatára saját fejlesztésű kérdőívet készítettünk, amely a családi háttér, az affektív és kognitív tényezők mellett a vallásosságra és a szülőkhöz, tanárokhoz és barátokhoz fűződő viszonyra is rákérdez. Az affektív tényező feltárására saját fejlesztésű skálát készítettünk, amely az intrinzik és extrinzik továbbtanulás motívumaira (Ryan & Deci, 2020), valamit az önhátráltatásra (Nagy, 2004; Nagy & D. Molnár, 2017) vonatkozik. A mérőeszköz megbízhatósága jó, alskálánként és részmintánként 0,9 körüliek a megbízhatósági mutatók. A kognitív tényező vizsgálatára a jegyeken, a bukáson, az évismétlésen és a magánórákra járáson túl az ADEXI (Adult Executive Functioning Inventory, Holst & Thorell, 2017; Józsa & Józsa, 2020) végrehajtófunkciókérdőívet használtuk, amelynek Cronbach-? értékei 0,67?0,91 közötti értékeket vettek fel alskálánként és részmintánként. A családi háttér jellemzésére a szülők iskolai végzettségét, az állandó lakhely településtípusát, a testvérek számát és az anyagi indexet alkalmaztunk. A családi háttértényezők, továbbá a szülők vallásossághoz való viszonyának megítélése mentén klaszterelemzéssel három csoportot azonosítottunk; (vallásos középréteg (n=576); nem vallásos alacsony státuszú (n=650); nem vallásos értelmiségi (n=626)). A klaszteranalízis alapján létrejött csoportok között jelentős különbségeket találtunk mind az affektív, mind a kognitív tényezőkben. Eredményeink rámutatnak egyrészt a továbbtanulási döntést befolyásoló tényezőkre, másrészt a 12. és 13. évfolyamos szakképzős tanulók különbségeire
ISBN:
978-963-306-833-5
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
előadáskivonat
könyvrészlet
továbbtanulási döntések
szakképzés
Megjelenés:
XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : Absztraktkötet / szerk. Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit. - p. 581. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.