Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103618
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:A családi háttér, a motiváltság és a végrehajtó funkció szerepe a szakgimnazisták továbbtanulási szándékában / Józsa Gabriella, Józsa Krisztián
Dátum:2020
Megjegyzések:A továbbtanulási döntéseket számos társadalmi és egyéni tényező befolyásolja. A Központi Statisztikai Hivatal adataiból tudjuk, hogy a gimnáziumokban és szakgimnáziumokban tanulók számában 10%-nyi különbség van a gimnazisták javára, azonban a két középiskolatípusból a felsőoktatásba való jelentkezésben és felvételben jóval nagyobb különbségek mutatkoznak (Fehérvári, 2008; Józsa, 2019, 2020; Szemerszki, 2014), melynek magyarázataként jellemzően az alacsonyabb szocioökonómiai státuszt szokták megnevezni (Bornstein, 2015; Pusztai, 2011). A hazai és nemzetközi szakirodalom szerint a tanulási motiváció (Józsa ? D. Molnár ? Zsolnai, 2020; Wigfield et al., 2015) és a végrehajtó funkció (Diamond, 2013; Józsa ? Józsa, 2017, 2018) egyaránt fontos szerepet játszik a diákok iskolai teljesítményében, és az utóbbi években végzett vizsgálatok kimutatták mindkét tényező erős előrejelző szerepét az iskolai sikerességben (Gilmore et al., 2017; Zelazo ? Blair ? Willoughby, 2016). Nem ismerünk olyan korábbi kutatást, ami e faktorok szerepét együttesen vizsgálta volna a felsőoktatási továbbtanulásban és lemorzsolódásban. A kutatásunk központi kérdése az, hogy ? a családi háttér mellett ? a tanulási motiváció és a végrehajtó funkció milyen szerepet tölt be az érettségit adó szakképzésben résztvevő tanulók felsőoktatási továbbtanulásában. Az adatfelvételünkben 115 végzős szakgimnazista vett részt. A papíralapú kérdőívek kitöltésre 2020 januárjában került sor. A tanulási motiváció vizsgálatára saját fejlesztésű kérdőívet használtuk, a Likert-állítások az intrinzik (Cronbach-? = 0,87) és az extrinzik továbbtanulási motivációra (Cronbach-? = 0,82), valamint az önszelekcióra (Cronbach- ? = 0,78) vonatkoztak. A végrehajtó funkció mérését az ADEXI kérdőív (Adult Executive Functioning Inventory; Holst ? Thorell, 2017) általunk magyarra adaptált változatával végeztük. Az ADEXI kérdőív a végrehajtó funkció (Cronbach-? = 0,79) két komponensét vizsgálja, a munkamemóriát (Cronbach-? = 0,70) és a gátlást (Cronbach-? = 0,75). A vizsgálatban résztvevő tanulók 67%-a tervez továbbtanulást. Elemzésünkben a felsőoktatási továbbtanulást tervező és nem tervező tanulókat hasonlítottuk össze, kétmintás próbákat alkalmaztunk, a továbbtanulás bejóslására pedig logisztikus regressziós modellt állítottunk fel. Eredményeink rámutatnak, hogy az általunk vizsgált tényezők szignifikánsan befolyásolják a szakgimnazisták továbbtanulási szándékát. A családi háttérnek, a motiváltságnak és a kognitív tényezőknek egyaránt szerepe van a továbbtanulásukban. Vizsgálatunk újszerűségét abban látjuk, hogy az első olyan magyar vizsgálat, amely a szakképzésben érettségizők továbbtanulását egyidejűleg vizsgálja a családi háttér, a tanulási motiváció és a végrehajtó funkció összefüggésében. Vizsgálati eredményeink várhatóan újabb irányokat nyitnak meg a felsőoktatási továbbtanulás, továbbá a felsőoktatási lemorzsolódás kutatása terén.
ISBN:978-963-490-258-4
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
továbbtanulás
szakképzés
motiváció
végrehajtó funkció
Megjelenés:Család a nevelés és az oktatás fókuszában : absztraktkötet : XX. Országos Neveléstudományi Konferencia Debrecen, 2020. november 5-7. / szerk. Engler Ágnes, Rébay Magdolna, Tóth Dorina Anna. - p. 388. -
További szerzők:Józsa Krisztián
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1