Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103638
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:Reziliens szakgimnazisták felvételi mintázatai / Józsa gabriella
Dátum:2019
Megjegyzések:Vizsgálatunk célja annak feltárása, hogy milyen jellemzőkkel bírnak azok a fiatalok, akik szakgimnáziumokból sikeresen bekerülnek a felsőoktatásba. A felsőoktatás demokratizálódásának és expanziójának következményeként a hallgatói társadalom is átalakult, aminek nyomán felerősödött a lemorzsolódás jelensége mind nemzetközi, mind hazai szinten. A lemorzsolódás számos okra vezethető vissza, köztük a társadalmi és iskolai egyenlőtlenségekre. Közismert, hogy a család szocioökonómiai státusza erős befolyással bír a diákok tanulmányi előmenetelére, eredményességére (Bornstein, 2015; Józsa, 2004). Azonban a rendszerszintű mérések elemzései rámutattak arra, hogy vannak olyan diákok, akik kedvezőtlen szocioökonómiai hátterük ellenére sikeresek a tanulásban, jól teljesítenek az iskolai évek alatt (Fehérvári ? Varga ? Ceglédi, 2017; Tóth ? Fejes ? Patai ? Csapó, 2016). Őket nevezi a szakirodalom reziliens tanulóknak (Agasisti ? Avvisati ? Borgonovi ? Longobardi, 2018; Ceglédi, 2018). Mivel a felsőoktatás elsősorban a frissen érettségizett fiatalok bázisára épít, jelen munkánkban őket helyezzük vizsgálatunk fókuszába. Számos statisztika és szakirodalom látott napvilágot az érettségizettekről és a felvételi eljárásba jelentkező fiatalokról, amelyek igyekeztek körvonalazni e populáció jellemzőit (lásd Garai ? Kiss, 2014; Kiss, 2008; Szemerszki, 2012; 2014), továbbtanulási motivációit (Veroszta, 2016), rekrutációját (Polónyi, 2012). Munkánkban a szakgimnáziumból továbbtanulni jelentkező tanulókat vizsgáljuk a gimnazistákkal összehasonlítva. Az Oktatási Hivatal felvételi adatbázisára építve elemzésünkben reziliens tanulóknak tekintjük azokat a diákokat, akik a szakgimnáziumból nyelvvizsgával rendelkezve legalább 425 pontot elérve tanulnak tovább. Empirikus vizsgálatunkhoz a 2016-os, 2017-es és 2018-as felvételi adatbázist használtuk. Eredményeink azt mutatják, hogy a gimnazistákkal összehasonlítva e tanulók körében szignifikánsan többen vannak azok, akik pluszpontszámot kaptak a hátrányos helyzetért, esti vagy levelező munkarendű képzésre jutottak be, illetve községből vagy nagyközségből tanultak tovább.
ISBN:978-963-429-473-3
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
reziliencia
szakgimnázium
felsőoktatás, felvételi
Megjelenés:Neveléstudomány : Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet : XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Varga Aranka, Andl Helga, Molnár-Kovács Zsófia. - p. 282. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1