Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM105613
Első szerző:
Szabó Pálma
Cím:
Conceptual classification of health literacy tools / Pálma Tímea Szabó, Éva Bíró, Karolina Kósa
Dátum:
2019
ISSN:
0369-3805
Megjegyzések:
Background/aims: the importance of health literacy, capturing the knowledge and competence for health-related decision making, has been increasingly recognised, but its definition and conceptual dimensions show rather large variations between different authors. Our aim was to create a framework grounded in the model of health literacy of Sorensen et al for classifying the most frequently used tools assessing health literacy. Methods: A comprehensive literature search was conducted to identify health literacy tools in English and Hungarian. Next, tools were ranked on the basis of frequency of use and use in representative samples. Tools were then put into 2 major categories depending on whether they were based on self-report (group 1) or performance measurement (group 2), and which dimension of the Sorensen model they assessed. Results: Nine tools in English and three tools in Hungarian were identified that were used in representative samples for assessing health literacy. Considering the 4 steps and 3 dimensions of health literacy according to the Sorensen model along with the 2 types of assessment (self-report vs performance measurement), altogether 24 categories were created. The selected tools covered all 4 steps related to patient care by self-report, and 2 out of 4 steps by performance measurement. Regarding steps in disease prevention and health promotion, all identified tools were based on performance measurement, and none on self-report. Conclusion: During the planning of health literacy surveys, the selection of asssessment tools should be precisely aligned with the aim of data collection considering all aspects of our proposed framework.
Tárgyszavak:
Orvostudományok
Egészségtudományok
idézhető absztrakt
folyóiratcikk
health literacy tools
Megjelenés:
Népegészségügy. - 97 : 2 (2019), p. 280. -
További szerzők:
Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.