Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM112570
Első szerző:Polgáriné Szilágyi Edit
Cím:A szülői bevonódás szektorközi összehasonlítása a nemzetközi gyakorlatban / Polgáriné Szilágyi Edit; Major Enikő; Bencze Ádám; Csonka Éva; Demeter-Karászi Zsuzsanna
Dátum:2022
Megjegyzések:Széles körben vizsgálják a szülő-iskola együttműködés és a szülői részvétel tanulmányi eredmé- nyességre gyakorolt hatását; leginkább pozitív, de nem egyszer negatív összefüggést is kimutat- va. Coleman (1988) társadalmi tőkeelméletében a gyermek fejlődését a támogató szülői háttérben látja megalapozottnak. Az iskolai szülői bevonódás meghatározása változatos módon definiált. Bailey (2017) szerint ide tartozik minden olyan tevékenység, mely a gyermek iskolai sikerességét segíti elő. A többféle megközelítésben konszenzus született arra nézve, hogy két nagy csoport különíthető el, az otthoni és az iskolai bevonódás (Hill - Taylor, 2004; Puccioni, 2018). Epstein (2001) szerint a szülő és az iskola ugyanúgy felelős a gyermek szocializációjáért és akkor lesz igazán eredményes, ha a család és az iskola együtt tud működni a közös cél érdekében. Az elmúlt évtizedekben kiemelt figyelmet kapott egyes tanulói csoportok (SNI tanulók, migráns, kisebbségi tanulók) esetén ennek hatása. Jóval kevesebbet tudunk azonban a vallási közösségek vagy valamely felekezet által működtetett iskolákban való szülői részvételről, noha ezeknek az intézményeknek a létfeltétele az iskola körül szerveződő - közös értékeket valló - szülői közösség. Szisztematikus irodalom-áttekintésünkben azokat a szülői együttműködésre, iskolai szerepvállalásra fókuszáló tanulmányokat gyűjtöttük össze és elemeztük, melyek ezekhez az intézmé- nyekhez köthetők. Az EBSCO Discovery Service segítségével összesen 85 adatbázisban kerestük az ide vonatkozó tanulmányokat. A Prisma-protokoll szerinti szűrő és szelekciós eljárásokat kö- vetve összesen 19 cikk felelt meg a kutatási kritériumoknak. A feldolgozott tanulmányok mód- szertanául az egyéni és fókuszcsoportos interjú, a kérdőíves adatgyűjtés, az esettanulmány, az intervenciós program és a bevált gyakorlat hatásvizsgálata szolgált. A szülői szerepvállalás és a vallási alapon szerveződő iskolák összefüggését kétféleképpen értelmezik a tanulmányok attól függően, hogy melyik a magyarázó és melyik a függő változó. Az előadásban áttekintjük a tanulmányok tematikus, területi és módszertani csoportosítását, valamint a szcientometriai (tudománymetria) adatokra támaszkodva a hatásukat is bemutatjuk. Eredményeink alapján láthatjuk - a kutatások szűkkörűsége ellenére - a témában végzett kutatások hiányosságait és a további vizsgálódások szükséges irányát. A szisztematikus irodalomelemzés tapasztalata az is, hogy a szülői bevonódás nem a szülők vagy az iskola attribútumaitól, hanem az iskola és a család kulturális illeszkedésétől függ.
ISBN:978-963-626-057-6
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet: XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Steklács János, Molnár-Kovács Zsófia. - p. 179. -
További szerzők:Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Bencze Ádám Csonka Éva Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató)
Pályázati támogatás:MTA-DE-CSATOKK
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1