Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM112573
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Felekezeti és nem felekezeti iskolák szülői bevonódás mintázatainak összehasonlítása / Pusztai Gabriella; Demeter-Karászi Zsuzsanna; Major Enikő; Puskás Marcell
Dátum:2023
Megjegyzések:A nem állami szervezetek által működtetett intézmények állami intézményekhez hasonlított népszerűségének és eredményességének kérdését a világ minden táján jelentős vita övezi. Ezen szervezetek által működtetett iskolák, így a felekezeti, a vallásos szervezetek és az alapítványok iskoláinak hatékonyságát gyakran magyarázzák azzal, hogy ezen intézmények a magasabb státusú, a gondosabb otthoni nevelésben részesített gyerekeket válogatják ki, vonzzák be (Gibbons et al., 2006), illetve az iskolai személyzet szorosabb kapcsolatot alakít ki a szülőkkel, egyfajta közösség jön létre az iskola körül (Coleman et al., 1987; Morris, 2010). Természetesen az állami és a felekezeti szektorok közötti minőségi rangsor országonként, sőt akár térségenként is változatos, s ez többek között az oktatási rendszer hagyományaitól, a feladatmegosztástól, valamint a regionális, lokális társadalmi környezettől, a vallásos szülők társadalmi státusától is függ. A családok számos módon befolyásolják a tanulók iskolai eredményességét, s az oktatási rendszer legnagyobb kihívása, hogy az ebből adódó hátrányokat kompenzálja. A társadalmi egyenlőtlenségek iskolarendszerbeli csökkentését célzó oktatáspolitika hangsúlyozza a szülők gyermekeik iskolai életébe, tanulmányaikba való bevonódásának fontosságát (Epstein, 2010). Korábban a szülői bevonódás hagyományos mintázatai domináltak, a szülők szerepét adománygyűjtő kezdeményezések és rendezvények támogatójaként képzelték el (Hamlin et al., 2016), ám Epstein (2010) megalkotva hat dimenziós tipológiáját kibővítette a szülői bevonódás korábbi modelljeit. Az epsteini megközelítés szerint viszonylag kevés figyelmet kap a jelenség kutatása az egyes felekezetek által fenntartott iskolákban. Elemzésünket azon kutatási kérdés megválaszolása érdekében végeztük, hogy alapul véve az epsteini tipológiát a felekezeti iskolákban kimutatható-e az állami szektortól eltérő vonása a szülőkkel való kapcsolattartásnak. Élőzetes feltevésünk az volt, hogy a felekezeti iskolákban a szülői bevonódás, valamint a szülői-iskola kapcsolat speciális, az államitól eltérő mintázatai lesznek kimutathatók. Kutatási kérdésünk megválaszolása érdekében kvalitatív kutatást végeztünk, mely adatbázisát 45 általános és középfokú iskolában tanító pedagógussal készült, félig strukturált interjú szövegkorpusza adja, melyek 2021 őszén készültek egy saját fejlesztésű interjúvázlatra támaszkodva az MTA-DE- Családok és Tanárok Kooperációja kutatócsoport, a Pedagógusok szülői elköteleződést erősítő képességének fejlesztése című kutatása keretén belül. A kutatást Magyarország legelmaradottabb régiójában végeztük, ahol magas a hátrányos és a halmozottan hátrányos tanulói kompozícióval rendelkező iskolák aránya. Az alapsokaságot általános- és középiskolák pedagógusai képezték valamennyi intézményi szektorból. Jelen kutatásban a szülői bevonódás és az egyes intézményi szektorok összefüggéseire fókuszálunk. A hanganyagok szöveggé alakított változatát szövegelemzésnek vetettük alá az ATLAS.ti program segítségével. A szövegkorpuszok egyes szakaszait tematikus kódokkal láttuk el. A kódolás során hibrid eljárást, deduktív és induktív kódolást egyaránt alkalmaztunk. A kódolás során Epstein szülői bevonódás hat típusa alkotta a főkódokat, míg az induktív kódolás során további nyolc dimenziót azonosítottunk. Eredményeink szerint inkább hasonlóság van a két iskolafenntartó szektor között a szülő-iskola kapcsolat tekintetében, mely magyarázataként szolgálhat, hogy a vizsgált térségben többségben vannak a hátrányos helyzetű szülők, akikkel a pedagógusok nehezen tudnak kapcsolatot tartani. Mindemellett megfigyelhető, hogy a kialakult kultúrával rendelkező, régebbi felekezeti iskolák és a jelenleg formálódó, új felekezeti iskolák kultúrája eltérő hatással van a szülőkkel való együttműködésre, valamint, hogy a felekezeti iskolák esetében gyakoribb a szülői közösségteremtő programok szervezése, ritkábban fordulnak elő a szülői kapcsolattartásba befásult pedagógusok. 242 Coleman, J. S., & Hoffer, T. (1987). Public and privat high schools. The Impact of communities. Basic Books. Epstein, J. L. (2010). School, Family and Community Partnerships. Westview Press. Greeley, Andrew M. (1982). Catholic Schools and Minority Students. Transaction Books.? Gibbons, S., & O. Silva (2006). Faith Primary Schools: Better Schools or Better Pupils?. Journal of Labor Economics, 29(3), 589-635. Hamlin, D.; Flessa, J. (2016). Parental Involvement Initiatives: An Analysis. Educational Policy, 32(5), 1- 31. https://doi.org/10.1177/0895904816673739 Morris, A. (2010). Parents, pupils and their Catholic schools: Evidence from school inspections in England 2000?2005. International Studies in Catholic Education, 2(1), 80-94. https://doi.org/10.1080/19422530903494868
ISBN:978-615-5657-13-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Az oktatás határdimenziói / szerk. Juhász Erika, Kattein Pornói Rita. - p. 242-243. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató) Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Puskás Marcell
Pályázati támogatás:MTA-DE-CSATOKK
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1