Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113700
Első szerző:Máté-Szabó Barbara Éva (andragógus)
Cím:Tanulási motiváció és tanulásmódszertani sajátosságok vizsgálata a felsőoktatási szakképzésben tanuló hallgatók körében / Máté-Szabó Barbara, Márkus Edina
Dátum:2023
Megjegyzések:A motiváció és azon belül a tanulási motiváció kérdésköre egy komplex jelenség. A tanulási tevékenység intenzitására, a tanuló kitartására és a tanulás minőségére a motiváció jelentős hatással van (Ambrose és mtsai, 2010). A hazai szakirodalomban a tanulási motiváció fogalmának, folyamatának, motivációs hátterének elemzése különböző csoportok (korosztály, képzési szint vagy terület) vizsgálata esetében megjelenik Kozéki (1975), Csoma (2002), Réthyné (1988, 2003), Zrinszky (2005), Török (2006), Kerülő (2010), Engler (2014) és Márkus (2019) munkáiban. A felsőoktatás világában nagy szerep hárul az önálló, hatékony tanulásra. A motiváció mellett a tanulásmódszertan kérdése is fontos szempont, hiszen érdemes megfigyelni, hogy melyek azok a módszerek, eszközök, amelyek a hatékonyságot növelik. Maguk a tanulási módszerek a kognitív folyamatokat segítő eljárások. Ezeket célirányosan, néha csak spontán módon alkalmazzák a tanulók (Forrás-Bíró, 2019). Kutatásunkban megvizsgáltuk a felsőoktatási szakképzésben tanulók (n=1628 fő) tanulási motivációit és tanulásmódszertani sajátosságait. Megnéztük, hogy mely módszerek, eszközök használata a legjellemzőbb a tanulókra, amelyek a tanulás hatékonyságát növelik. Ezeket a nem, középiskola típusa és a képzési területek függvényében is elemeztük. Láthatóvá vált, hogy a hallgatók az elektronikus tanulási környezetet részesítik előnyben, a hagyományos eszközök már nincsenek túlsúlyban. A tanulók értékelik az önállóságot és támogató tényezőként jelenik meg számukra, hogy érdekes és hasznosítható, amit tanulnak. A tanulási motiváció terén az érdeklődés, kíváncsiság, tudásvágy és a karriermotiváció faktorok emelkedtek ki a motivációs és külső tényezők pedig nehezítik összességében a tanulás folyamatát. A hallgatók tanulási stílusait vizsgálva nagyon szépen kirajzolódott Kozéki - Entwistle (1986) tanulási stratégiákra alkotott csoportosítása, melyben a felsőoktatási szakképzéses hallgatók esetében a reprodukálók, a mechanikus tanulást előtérbe helyező tanulók voltak túlsúlyban. A bemutatandó eredmények választ adhatnak azokra a kérdésekre, hogy a felsőoktatási szakképzésben tanuló hallgatók mely módszerek, eszközök használatát részesítik előnyben, milyen akadályokkal találkoznak a tanulási folyamatukban, milyen tanulási módszerek, stratégiák figyelhetők meg az esetükben.
ISBN:978-963-490-493-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Oktatás - Informatika - Pedagógia 2023 / szerk. Molnár György, Buda András. - p. 43. -
További szerzők:Márkus Edina (1975-) (andragógus, művelődési és felnőttképzési menedzser)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1