Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113701
Első szerző:Máté-Szabó Barbara Éva (andragógus)
Cím:Miért éppen felsőoktatási szakképzés? : Jelentkezési tendenciák vizsgálata a felsőoktatási szakképzésben / Máté-Szabó Barbara
Dátum:2022
Megjegyzések:Előadásunkban a felsőoktatás egy speciális képzési területének hallgatói összetételében kívánunk betekintést nyújtani. A felsőoktatási szakképzés (FOKSZ) korábban felsőfokú szakképzés (FSZ-2003-2013) és akkreditált iskolarendszerű felsőfokú szakképzés (AIFSZ 1998-2003) témája hazai és nemzetközi szinten is vizsgált terület. A képzés kialakulását, fejlődését több munka is vizsgálta (Furth, 1973; Teichler, 1998), emellett összehasonlító elemzések is foglalkoztak az európai országok sajátosságaival (Kirsch et al., 2003; Grm ?Bjrn?avold (2014)); Crosier et al., 2018, 2020). Hazánkban az elmúlt közel 25 évben lezajlott kutatásokat két csoportjuk tudjuk osztani. Egyrészt a hallgatói oldallal foglalkozó kutatások (Hrubos, 2002; Szemerszki, 2012) illetve a munkaerő-piaci és hallgatói oldallal egyaránt foglalkozók (Szemerszki, 2006; Fehérvári- Kocsis 2009). Kutatásunk során az Oktatási Hivatal 2016-2018. évi általános felvételi eljárásaihoz kapcsolódó statisztikáját használtuk, emellett a 2001-2021 közötti jelentkezési adatokat is figyelembe vettük a képzési struktúra statisztikáival együtt, hogy jobban átláthatóvá tegyük a változásokat. Elemzésünkben egyrészt a felsőoktatási szakképzésekre 2016-2018 között nappali és levelező tagozaton első helyes jelentkezők és felvettek adatait tekintjük át több szempont alapján, másrészt megnézzük, hogy a hallgatók mely intézményeket preferálják jobban, hol és hányan tanulnak a képzésekben. A jelentkezők számára 27 intézmény, 8 képzési területen hirdetett 4 féle munkarendben, állami ösztöndíjas és önköltséges képzési formában felsőoktatási szakképzéseket. A képzésre jelentkezők száma a jelentkezési mutatók szerint 2011-ig folyamatosan növekedett, majd 2013- ban a képzés átalakítását követően, a képzési területek, szakok és támogatott férőhelyek csökkentésével egy közel 50%-os visszaesés volt tapasztalható. A 2013 utáni csökkenéshez képest a 2014-2015 között 3000 fővel nőtt a jelentkezők aránya. 2016-os év az elmúlt 7 évet tekintve kiugró évnek számít. 13661-en jelentkeztek összesen, az első helyes jelentkezők száma pedig a legtöbb volt idáig, 6814 fő. Itt fontos megjegyezni, hogy több intézmény utoljára hirdethette meg a társadalomtudományi (pl. kommunikációs és média, szociális munka) és pedagógusképzési (csecsemő-és kisgyermeknevelő) területeket. Valószínűleg ez is közrejátszhatott a jelentkezések kiugrásában. 2017 mindenképpen egy komolyabb visszaesésnek számított. Összességében 3500 fővel kevesebben jelentkeztek és így kevesebb hallgatót is vettek fel. A bemutatandó eredmények választ adhatnak azokra a kérdésekre, hogy milyen területekről is érkeznek a felsőoktatási szakképzésbe a hallgatók, mely szakok, képzési területek a legpreferáltabbak.
ISBN:978-615-5657-11-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
felsőoktatási szakképzés felvételi jelentkezési mutatók
Megjelenés:Oktatás egy változó világban : Kutatás, innováció, fejlesztés : Absztraktfüzet / szerk. Juhász Erika; Kattein-Pornói Rita. - p. 203. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1