Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113711
Első szerző:Tóth Dorina Anna (neveléstudományok)
Cím:A lemorzsolódás képzési területei, képzési szint szerinti mintázatai / Tóth Dorina Anna ; Szemerszki Marianna ; Szabó Barbara
Dátum:2018
Megjegyzések:Kutatásunk egy komplex lemorzsolódás-kutatás részét képezi, amely a magyar felsőoktatásban relatíve nagy arányban jelen lévő, az emberi és anyagi tőke össztársadalmi, egyéni, intézményi veszteségét jelentő hallgatói lemorzsolódás időbeli változásainak, valamint társadalmi, területi egyenlőtlenségeinek és szervezeti differenciálódásának vizsgálatát tűzte ki célul. Ennek részeként jelen kutatásunk célja egyrészt a magas lemorzsolódási kockázatú képzési szintek és képzési területek azonosítása, továbbá a lemorzsolódás mintázatainak megrajzolása a rendelkezésre álló országos adatok segítségével. A felsőoktatási lemorzsolódás jelenségének adatalapú vizsgálata ? figyelembe véve a hallgatói diverzitás növekedését és az atipikus hallgatói életutak nagy arányú jelenlétét a tömegessé vált felsőoktatásban ? nem nélkülözheti a fogalmak tisztázását, s annak elméleti áttekintését, hogy a lehetséges indikátorok közül melyek milyen módon alkalmazhatók a jelenség megértésére. Ebben a tekintetben a nemzetközi gyakorlat is igen sokféle (Vossensteyn és mtsai, 2015), előadásunkban megpróbáljuk a leginkább illeszkedő mutatókat megragadni. Kutatásunkhoz a Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) adatbázisát elemeztük, közülük kiemelten két hallgatói csoportot: a tanulmányaikat valamely érettségire épülő képzésben 2010-ben illetve 2014-ben megkezdőket. Vizsgáltuk a tanulmányokban való előrehaladás legfontosabb jellemzőit, továbbá az esetleges megtorpanásokat, így többek között a kreditakkumuláció folyamatát, az aktív és a passzív félévek számának alakulását, illetve a passziválás és a lemorzsolódás okait. A passzív félévek vizsgálata azért is fontos, mert adataink azt mutatják, hogy azok magas száma a tanulmányok során szoros összefüggést mutat a lemorzsolódással. Adataink szerint a lemorzsolódás mértéke képzési területek és munkarend szerint is jelentősen eltér, s ? részben az előbbiekkel összefüggésben ? a tanulmányok finanszírozási módja és néhány demográfiai háttérváltozó mentén is különbségek rajzolódnak ki mind a lemorzsolódás mértékét, mind annak okait tekintve. Az adatokat alaposabban górcső alá véve a lemorzsolódás okait három fő csoportba tudtuk besorolni. Az első a financiális okok miatt történő lemorzsolódás, a második csoportban hallgatói mulasztásról, képzésből való kilépésről, míg a harmadikban tanulmányi eredménytelenségről beszélhetünk. A financiális okok miatti félbeszakítás jellemzően a képzések elején jellemző, s magasabb arányban a levelező munkarendben tanulókra és az alapképzést folytatókra. A tanulmányi eredménytelenség okán lemorzsolódók között felülreprezentáltak a műszaki, informatikai, természettudományi képzésekben résztvevők, s részben ezzel összefüggésben a férfiak. A kritikus ebből a szempontból a második-ötödik félév időszaka. A különböző képzési szinteken eltérő súllyal vannak jelen az egyes okok.
ISBN:978-963-489-051-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
felsőoktatás
lemrozsolódás
differenciálódás
Megjelenés:Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések: absztrakt kötet : XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Fehérvári Anikó, Széll Krisztián, Misley Helga. - p. 161. -
További szerzők:Szemerszki Marianna Máté-Szabó Barbara Éva (1989-) (andragógus)
Pályázati támogatás:A 123847 számú projekt a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból biztosított támogatással, a K_17 pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1