Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113721
Első szerző:Márkus Edina (andragógus, művelődési és felnőttképzési menedzser)
Cím:A pedagógusok továbbképzési motivációi, igényei / Márkus Edina, Szabó Barbara Éva
Dátum:2016
Megjegyzések:A pedagógusok továbbképzési tevékenységének vizsgálata mind a nemzetközi, mind a hazai irodalomban kiemelt téma. A továbbképzés mint a pedagógusok szakmai fejlődése egy tágabb keretben, az oktatás hatékonyságának, minőségének vizsgálata kapcsán jelenik meg. Megemlíthetjük többek között az OECD vizsgálataihoz kapcsolódó munkákat (Barber és Mourshed, 2007; Mourshed és mtsai, 2010; OECD, 2009, 2010, 2013), de hazai szerzők ilyen tárgykörben végzett vizsgálatait (Sági és Varga, 2011; Pusztai és Chrappán, 2014; Pusztai és Morvai, 2015) is. Vizsgálatunk alapját egy nagyobbrészt Magyarország keleti felében 2014 őszén megvalósult kérdőíves kutatás adatai képezik. A kutatás számos területre irányult, az egyik a tanárok professzionális identitása és ennek keretében továbbképzési tevékenységük vizsgálata volt. Munkánk során a pedagógusok továbbképzési motivációját, igényeit vizsgáltuk. A pedagógusok szakmai fejlődésének, továbbképzési részvételének és terveinek kapcsán fontosnak tartottuk, hogy feltárjuk a társadalmi, demográfiai és esetleges intézményi magyarázatokat. Az adatbázisban az állami és a nem állami fenntartású intézmények pedagógusai egyenlő arányban szerepelnek. A minta jellemzői megfelelnek a magyar pedagógustársadalom nem és kor szerinti összetételének, 1056 válaszadóval. Az adatok elemzéséhez SPSS-t használtunk. A motiváció és a témák kapcsán meglévő változók összefüggéseinek megértésére faktoranalízist alkalmaztunk. Az elemzés révén láthatóvá vált, hogy mely motivációs tényezők járnak együtt, mely témájú továbbképzések vannak szorosabb összefüggésben, alkotnak jól elkülöníthető csoportot. A továbbképzés kapcsán magyarázó változóként a nem, az intézményfenntartó, a szak típusa, az objektív anyagi helyzet, a szülők iskolai végzettsége nem volt meghatározó, egy-egy kérdésben találtunk összefüggést. Amelyek szinte minden esetben szignifikáns összefüggést mutattak, az az életkor és az ezzel összefüggő ?hány éve dolgozik tanárként" változó. A kiválasztás hátterében álló motivációs tényezőket is vizsgáltuk. A 15 motivációs tényezőből faktoranalízissel négy faktort sikerült elkülöníteni: interperszonális, tudományos, külső/kényszer motivációs, haszonelvű. A továbbképzések témái kapcsán azt kérdeztük, hogy az általuk végzett akkreditált továbbképzések mennyire voltak számukra fontosak a téma szempontjából. A 13 képzési témából faktoranalízis segítségével négy faktor rajzolódott ki: a társadalmi szerepvállalás; az irányítás, értékelés; a tanulásmódszertan és a speciális csoportok. Mindezek abba az irányba mutatnak, hogy érdemes a továbbképzések tervezésekor és lebonyolításakor figyelembe venni a különböző végzettségi szintű, korú csoportok eltérő igényeit. A vizsgálat eredményei hasznosak lehetnek a pedagógus-továbbképzések megújításában, hozzájárulhatnak a továbbképzéseket nyújtó intézmények képzéstervezési, szervezési munkájához.
ISBN:9789633065136
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
pedagógus-továbbképzés
motiváció
Megjelenés:XVI. Országos Neveléstudományi Konferencia : A tanulás és nevelés interdiszciplináris megközelítése / szerk. Zsolnai Anikó; Kasik László. - p. 320. -
További szerzők:Máté-Szabó Barbara Éva (1989-) (andragógus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1