Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM117328
Első szerző:
Nagy Éva (szociológus)
Cím:
Kistelepülésen élő, autista gyermeket nevelő szülők autonómia megélése : egy terepmunka tapasztalatai / Nagy Éva
Dátum:
2021
Megjegyzések:
A fogyatékossággal élő gyermekeket nevelő családok tapasztalatait feldolgozó szakirodalom egyik alapvetése, hogy ez az élethelyzet a fogyatékossággal összefonódó stigmatizáció következményeként nagyon gyakran együtt jár a családok izolációjával, kirekesztődésével, vagyis a társadalmi tér különféle szeleteihez való hozzáférés fizikai, anyagi, időbeli korlátainak megélésével. Ugyanakkor Green és munkatársai rávilágítanak arra, hogy a fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülők sok esetben aktívan építik a családot körülvevő saját támogatóközösséget, és ebben a folyamatban érintett gyermekeik közvetve és közvetlenül is hídszerepet töltenek be (Green et al., 2011). A közösségkeresés- és teremtés a gondoskodó szülői szerep kontextusában ennél többet is jelent: a személyes autonómia megélésének lehetséges forrásává, az ágencia kifejeződésévé is válhat. Másképpen fogalmazva a támogatóközösségek megkonstruálása a szülői autonómia megélésének terepe, amely segítséget jelenthet a gondoskodószerepből adódó konfliktusok, bizonytalanságok kezelésében. A gondoskodás és autonómia viszonyának problémaköre a fogyatékosságtudományi és gondoskodáskutatási megközelítésben egyaránt jelentőséghez jut. E két fogalom kapcsolatának mibenlétéről szóló viták különösen a fogyatékossággal élő gyermekekről való szülői gondoskodás kapcsán erősödnek fel. E vitákban termékeny megközelítést kínál a relacionális autonómia fogalma, amelynek segítségével megvilágíthatjuk, hogy a kirekesztés és kiszolgáltatottság sokféle formáját megélő szülők miképpen találják meg a támogatás és a függetlenség tapasztalatát a gondoskodás kapcsolathálójában. Az előadás egy jelenleg is zajló kutatás eredményeit mutatja be, amelynek során autizmus spektrum zavarban érintett gyermeket nevelő szülők támogatókapcsolatait vizsgálom egy alföldi kistelepülés helyi társadalmában. A kutatás terepéül szolgáló faluban az ott működő autista gyermekek integrációját és oktatását segítő alapítvány közvetítésével készítettünk interjúkat a velük kapcsolatban álló családokkal. Az interjúkat feldolgozva jelen tanulmány arra keresi a választ, hogyan konstruálódik meg a gondoskodóközösség a szülők elbeszéléseiben, milyen szerepet kapnak ebben a közösségi kötődés mikro-, mezo- és makroszintjein működő szereplők, s hogyan alakítja ez a közösség-kép saját informális gondozói szerepük és kompetenciáik, személyes autonómiájuk értelmezését. A kutatás eredményeit bemutatva megismerhetjük, hogyan ragadhatók meg az érintett szülők autonómiatapasztalatai a gondoskodás komplex viszonyrendszerében. Ehhez a gondoskodás térbeli megközelítésére támaszkodva a gondoskodói táj (caringscape) (Bowlby, 2012) koncepcióját használom, megnyitva az utat a szülői gondoskodás etnográfiai vizsgálata felé.
ISBN:
978-963-306-833-5
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Szociológiai tudományok
előadáskivonat
könyvrészlet
szülői autonómia
autizmus spektrum zavar
gondoskodás
Megjelenés:
A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia: Absztraktkötet / szerk. Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit. - p. 457. -
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.