CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM109158
Első szerző:Győri Zsolt (irodalmár, angol irodalom)
Cím:Crisis, Sociology and Agency in 1970s Hungarian Documentary Cinema / Győri, Zsolt
Dátum:2022
ISSN:2066-7779
Megjegyzések:This article explores synergies between Hungarian critical sociology in the 1960?70s and the documentary films made in Balázs Béla Stúdió in the same period. It treats the rationalization of social phenomena as a battle ground for meaning and claims that both representatives of the social sciences and filmmakers, on the one hand, called upon deficient social mechanisms and the inner contradictions of existing socialism and, on the other hand, pointed to the discrepancy between ideological and empirical perceptions of reality as the root cause of the crisis characterizing the consolidated Kádár regime. Adopting Clifford Geertz's conceptual matrix of the experience-near and the experience-distant production of social meaningfulness, the article explores how sociologists and makers of sociographic documentaries alike resisted the prevailing epistemic regime, more specifically how they punctured and undermined the ideological meanings of such concepts as maternity, the Romani, and cooperative democracy.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
crisis
Kádár-regime
sociology
Hungarian sociological documentary cinema
episteme
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies. - 21 : 1 (2022), p. 146-170. -
Pályázati támogatás:Bolyai János Kutatási ösztöndíj
Egyéb
UNKP
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM086732
Első szerző:Győri Zsolt (irodalmár, angol irodalom)
Cím:Sensations of the Past: Identity, Empowerment, and the British Monarchy Films / Győri Zsolt
Dátum:2014
ISSN:2065-5924
Megjegyzések:Royal bio-pics have always enjoyed a high priority among cinematic representations of British history and taken a lion's share in del ning Britishness to audiences at home and abroad. These historical narratives never render national identity by capturing the past of historians, instead reconstruct the past as a mirror of contemporary reality and in a way as to satisfy their audience's demand for both romantic qualities and antiquarian nostalgia, for sensations they regard their own. The author's basic assumption is that such cinema does not represent history but exploits spectatorial desire for a mediated reality one inhabits through the experience of an empowered identity. The l rst part of the article examines how private-life l lms (a subgenre of royal bio-pics) mythologized and idealized Tudor monarchs in the 1930s, while in the second part, contemporary representatives of the subgenre are analysed as they portray the challenges of the Monarchy in its search for a place within modern British identity politics. Analysed l lms include The Private Life of Henry VIII (Alexander Korda, 1933), The Private Lives of Elizabeth and Essex (Michael Curtiz, 1939), Mrs Brown (John Madden, 1997), The Queen (Stephen Frears, 2006), and The King's Speech (Tom Hooper, 2010).
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Média- és kommunikációs tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
British royal bio-pics
the psychologization of history
the Private Lives of Elizabeth and Essex (1939)
Mrs Brown (1997)
The Queen (2006)
The King's Speech (2010)
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies. - 8 : 1 (2014), p. 183-201. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM028666
Első szerző:Győri Zsolt (irodalmár, angol irodalom)
Cím:Waves of Memory : Cinema, Trauerarbeit and the Third Reich / Győri Zsolt
Dátum:2010
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
emlékezet
Harmadik Birodalom
német új film
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae, Film & media studies : scientific journal of Sapientia University. - 3 (2010), p. 169-181. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM109049
Első szerző:Kalmár György (filozófus, filmesztéta, irodalmár)
Cím:Angry Old Men in Post-Crisis European Cinema / Kalmár, György
Dátum:2020
ISSN:2066-7779
Megjegyzések:The paper explores the representation of ageing white men in 21stcentury European art cinema in the socio-cultural context of the series of crises that European societies had to face in the first decades of the new millennium. In Europe ageing is a growing concern, which already influences economic productivity and further endangers the welfare system. Ageing white men, who used to belong to the hegemonic majority of society during their active period, are often disoriented and frustrated by rapid technological development, social changes, shifts in social values or the failures of the welfare system. This paper, through the analysis of Tyrannosaur (Paddy Considine, 2011), I, Daniel Blake (Ken Loach, 2016) and A Man Called Ove (Hannes Holm, 2015), explores the ways these issues are represented in contemporary European cinema. The films of this period often depict the disappearance of an old life-world, together with its old sense of community and its old types of men. Thus, these films tend to be critical of globalized modern societies, and often reveal both the vulnerability and the potential destructiveness of these vanishing masculinities.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
masculinity
crisis
old age
white men
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies. - 18 : 1 (2020), p. 27-56. -
Pályázati támogatás:Bolyai János Kutatási ösztöndíj
Egyéb
ÚNKP
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM108960
Első szerző:Kalmár György (filozófus, filmesztéta, irodalmár)
Cím:Recontextualizing Son of Saul: Masculinity in Totalitarian Spaces in Hungarian Film History / Kalmár, György
Dátum:2022
ISSN:2065-5924 2066-7779
Megjegyzések:As a result of its radical approach to the topic of the Holocaust, as well as due to the long list of prestigious prizes it won, Son of Saul (Saul fia, 2015, directed by László Nemes Jeles) has put the relation between Eastern European societies and totalitarianism in the centre of public and academic discourse. Though most reviews and articles placed the film in the history of Holocaust-representations, this is not the only context in which the film can be understood. In the present article I argue that Son of Saul can also be read outside (or at least at a distance from) the context of a Holocaust-film, as it also belongs to another, quite different and internationally much less known local cinematic canon. There is an unclaimed heritage behind Nemes Jeles's controversial masterpiece, a trend in Hungarian cinema that explores the crisis of masculinity in totalitarian political regimes, thereby performing an allegorical critique of modernity and modern subjectivity. My recontextualization of Nemes Jeles's work indicates the ways it is influenced by a local, Eastern European filmmaking tradition (which includes the work of his own father, the filmmaker András Jeles as well), and is supported by three interrelated conceptual focus points: a post-Foucauldian understanding of cultural and cinematic space, an awareness of the workings of modern cinematic allegory, and finally the use of male protagonists as prime sites for the inscription of social crisis and historical trauma.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Son of Saul
Hungarian cinema
totalitarianism
masculinity
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies. - 21 : 1 (2022), p. 123-145. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM086733
Első szerző:Kalmár György (filozófus, filmesztéta, irodalmár)
Cím:Local Sensorium, Local Cinema: György Pálfi's Sensuous Body Politics / Kalmár György
Dátum:2014
ISSN:2066-7779 2065-5924
Megjegyzések:György Páll 's Hukkle (2002) and Taxidermia (2006) establish markedly unique cinematic styles and richly sensorial life-worlds, which function in both l lms as counter-discourses opposing ofl cial history, hegemonic ideologies, and conventional patterns of (cinematic) understanding. In the present study I analyse the ways Páll 's l lms communicate through non-symbolic meaning, bodily discourses, and a heavy reliance on the multisensory evocation of the local sensorium (Marks) and the local habitus (Bourdieu) so as to create signil cance on the margins of established, hegemonic systems of meaning, cinema, ideology and identity.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Média- és kommunikációs tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
György Pálfi
Hukkle
Taxidermia
local sensorium
local habitus
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies. - 8 : 1 (2014), p. 203-214. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM038017
Első szerző:Moise Gabriella (irodalmár)
Cím:"I Hear With My Whole Body" : Hajnal Németh's Dislocated Sonorous Bodies / Moise Gabriella
Dátum:2011
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Nyelvtechnológia és Bioetika
fenomenológia
testelmélet
kortárs képzőművészet
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae, Film & media studies : scientific journal of Sapientia University. - 4 (2011), p. 75-88. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007
TÁMOP
Kulturális földrajz - térszemiotika
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1