CCL

Összesen 5 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM085335
035-os BibID:(WoS)000514818100005 (Scopus)85079709793
Első szerző:Fényes Hajnalka (közgazdász, szociológus)
Cím:Gender Role Attitudes and Religiosity among Higher Education Students / Fényes Hajnalka, Pusztai Gabriella, Engler Ágnes
Dátum:2020
ISSN:1583-0039
Megjegyzések:Besides demographic and social background determinants, religiosity is one of the most important factors which influence attitudes towards gender roles. In Europe, egalitarian gender roles have been aided by the eventual ubiquity of wide-ranging freedoms, women's increasing labour force participation in the post-socialist regions, the drastic decline in fertility, and state-sponsored secularisation. In this study, we examine Hungarian higher education students' views on gender roles using a nation-wide sample (N=1502, 2017). We create a typology with two modern attitude types beside the traditional view on gender roles, namely the pragmatic-instrumental and postmaterialist-postmodern types. We employ multinomial regression to analyse the factors which increase the likelihood of each type's occurrence. After accounting for the effect of demographic and social factors, we find that religiosity has a significant impact on the acceptance towards traditional gender roles. In addition, we also record the novel finding that respondents are much likelier to belong to the postmaterialist-postmodern type, which approves of women's labour force participation and favours the father's involvement in the family, if they are religious in the sense that they follow the teaching of a church.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
gender role attitudes
religiosity
higher education
fatherhood
Megjelenés:Journal for the Study of Religions and Ideologies. - 19 : 55 (2020), p. 69-84. -
További szerzők:Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Engler Ágnes (1974-) (oktatáskutató)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM104731
035-os BibID:(WoS)000873874500001 (Scopus)85140594871 (cikkazonosító)945
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Religiosity as a Factor Supporting Parenting and Its Perceived Effectiveness in Hungarian School Children's Families / Pusztai Gabriella, Fényes Hajnalka
Dátum:2022
ISSN:2077-1444
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Religions. - 13 : 10 (2022), p. 1-16. -
További szerzők:Fényes Hajnalka (1968-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM096579
035-os BibID:(cikkazonosító)805 (WoS)000711197200001 (Scopus)85116078776
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Religious Values and Educational Norms among Catholic and Protestant Teachers in Hungary / Gabriella Pusztai, Katinka Bacskai, Laura Morvai
Dátum:2021
ISSN:2077-1444
Megjegyzések:There are several studies looking into the differences between state-run and church-run schools in the recruitment and retention of their teachers. In Hungary, where teachers of church-run schools do not have to meet any special official requirements, church-run education has seen a rapid expansion since 2011. The denominational schools in Hungary are faith-based government-dependent private schools. The number of both Catholic and Protestant schools has increased twofold, and the expansion is still continuing. The vast majority of the newest denominational schools used to be run by the state and were taken over extremely rapidly, along with all their teachers and students, by the church. In our present study, based on our analysis of the survey "Teachers in church-run educational institutions" (2015?2017, N = 1134), we compare Catholic and Protestant teachers from church-run schools. Our results show that there are only slight differences in teachers' values in the different denominational schools, which implies that the value systems of those schools are highly similar. The detected differences do not depend on the denominations that operate the schools but rather on the individual teachers' religious affiliation. The most marked differences, however, have been detected between the value systems of religious and non-religious teachers.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Religions. - 12 : 10 (2021), p. 1-12. -
További szerzők:Bacskai Katinka (1981-) (oktatáskutató) Morvai Laura (1989-) (andragógus)
Pályázati támogatás:MTA-DE
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM085334
035-os BibID:(cikkazonosító)365 (WoS)000473805400021 (Scopus)85068816661
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Analysis of Religious Socialization Based on Interviews Conducted with Young Adults / Pusztai Gabriella, Demeter-Karászi Zsuzsanna
Dátum:2019
ISSN:2077-1444
Megjegyzések:The term religious socialization has become a pressing issue in the context of religious socialization research. It also raises the question whether religious transmission can be interpreted through the reproduction or constructivist approach. Previously, the reconstruction models determined the approach of studying religious socialization. According to these models, socialization meant the adoption of the patterns of religious practice in the family. In this sense, socialization is periodical. The constructivist and the social network models of sociology significantly changed our conception of religious socialization. The earlier model was replaced by a model which rests on activity, correlation and open-endedness. In this paper, 18 qualitative interviews were analyzeanalyzed. Because religiosity is a multidimensional phenomenon, we wanted to analyze development in each dimension, which is why we relied on Glock and Stark's model. Based on our results, seven types emerged and these findings have strengthened the constructivist approach.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
religious socialization
religious transmission
religiosity
Megjelenés:Religions. - 10 : 6 (2019), p. 1-10. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató)
Pályázati támogatás:K 119679
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM021796
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Schools and Communities of Norm-awareness / Pusztai Gabriella
Dátum:2011
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Religions. - 2 : 3 (2011), p. 372-378. -
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1