CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM033085
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Memorable Hungarian advertisements / Balázs Katalin
Dátum:2011
Megjegyzések:Hungarian advertising shows distinctive characteristics, especially regarding its history of evolution and the applied methods responsible for its effects. Two studies are carried out, in order to reveal distinctive features of memorable Hungarian advertisements. According to the results, advertisements which are shocking, emotional or youthful seem memorable. Furthermore, the results suggest that Hungarians tend to assess an advertisement as Hungarian not only if clues refer to Hungary, but also if the advertisement portrays everyday situations, or settings. Unfortunately, the studies did not provide information on the memorability of different creativity templates, although it also had been aimed.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Hungarian advertisement
memory
creativity templates
Megjelenés:Applied psychology in Hungary. - 1 (2011), p. 83-109. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM032984
Első szerző:Harmatiné Olajos Tímea (pszichológus)
Cím:The Role of Schools in National Remembering / Harmatiné Olajos Tímea, Páskuné Kiss Judit
Dátum:2011
Megjegyzések:Abstract: this study is exploring by what means a school as an organization can strengthen national remembrance and national identity. In connection with this we demonstrate the obvious manifestations of a school's organizational culture, supposing with the supposition that school traditions (national holidays, school memorial days) and certain verbal, visual-material manifestations of the organizational culture function as 'lieux de memoire', or as models of 'lieux de memoire'. We are highlighting the organizational duality following from the functional differences of the 'lieux de memoire' of the distant and recent past: that is, the existence of the declared 'lieux de memoire' in regulating school documents and the practice of emphasizing certain segments of national remembrance while ignoring some others. The theoretical and practical concerns of the topic are connected with document analysis, web page analysis and field work in schools.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
national remembering
Megjelenés:Applied Psychology in Hungary. - 14 (2011), p. 58-82. -
További szerzők:Páskuné Kiss Judit (1964-) (pszichológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM031873
Első szerző:Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:Investigating implicit attitudes toward historical memories / Kondé Zoltán, Szabó Gergely, Dósa Zoltán
Dátum:2012
Megjegyzések:Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, Pedagógiai és alkalmazott didaktikai Tanszék
The implicit, emotional characteristics of the memory representations in relation with national cultural/historical persons were investigated in a laboratory experiments. 86 Hungarian and 84 Hungarian diaspora students participated in the study and a version of Implicit Association Test (IAT) combined with a semantic-differential method was administered. In the experiment a target classification task (Hungarian vs. Foreign) was required to perform in parallel with different attribute classification tasks. The target categories were either given names or historical names and the attribute categories corresponded to the dimensions of semantic-differential scale were good-bad and strong-weak and active-passive (separated block wise). The category-response mapping between the target classification and the attribute classification task changed within the experiments and could be either compatible or incompatible. As a most important result, a robust IAT effect was found for historical/cultural names in the evaluation (good-bad) dimension evidenced by high IAT scores i.e. by the performance differences between compatible and incompatible mapping conditions. The results indicate a strong positive implicit attitude toward the Hungarian historical/cultural memories. Furthermore the overlap in the pattern of results between the two groups of participants may characterize the effectiveness of national emotions in forming of attitudes independent from the current cultural/historical context.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Nyelvtechnológia és Bioetika
cultural-historical memories, collective identity, national identity, implicit attitude, IAT
Megjelenés:Applied Psychology in Hungary. - 2011 : 1 (2012), p. 22-40. -
További szerzők:Szabó Gergely (1987-) (pszichológus) Dósa Zoltán (1973-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007
TÁMOP
A kulturális emlékezet pszichológiai szempontú vizsgálata?
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM044941
Első szerző:Kovács Judit (pszichológus)
Cím:Subjects of Hungarian cultural memory in images / Kovács Judit, Pántya József, Bernáth Ágnes, Medvés Dóra, Bányai Zsuzsanna
Dátum:2011
ISSN:1586-7382
Megjegyzések:In our study the participants made a composition out of a set of photos representing significantHungarian symbols, personalities, traditions, artefacts and sites, as if the composition was thecover page of an album about Hungary, devoted either for foreigners or for Hungarians livingabroad for a long time. They worked in groups of three.The set of photos was created based on the results of a preliminary study asking peopleabout for themes of the utmost importance in such an album. The participants filled in thevalue survey (PVQ) of Schwartz before the group-work.Our results support our expectations based on the theory of social representationsaccording to which people differentiate between their communication towards an out-groupand an in-group member. The study called attention to the strong value expressive nature ofculture-related communication which prevented the participants from presenting culture in aninstrumentally effective way. This value expressive feature of culture-related communicationwas also reflected in the central position of national symbols in the montages, especiallytypical of groups of people with traditional values.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Nyelvtechnológia és Bioetika
social representation
traditional values
self-presentation
self-expression
Megjelenés:Applied Psychology in Hungary. - 1 (2011), p. 7-21. -
További szerzők:Pántya József (1982-) (pszichológus) Bernáth Ágnes (1983-) (pszichológus) Medvés Dóra (1983-) (pszichológus) Bányai Zsuzsanna
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007
TÁMOP
A kulturális emlékezet pszichológiai szempontú vizsgálata
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM044942
Első szerző:Kovács Judit
Cím:How do secondary school teenagers represent significant episodes of Hungarian history? : a functional approach / Kovács Judit, Ruzsinszki Péter, Hidegkuti István, Pántya József
Dátum:2011
ISSN:1586-7382
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Applied Psychology in Hungary. - 1 (2011), p. 41-57. -
További szerzők:Ruzsinszki Péter Hidegkuti István (1974-) (pszichológus, pszichológia szakfordító) Pántya József (1982-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM029959
Első szerző:Máth János (matematikus)
Cím:Knowledge Spaces and Historical Knowledge in Practice / János Máth, Kálmán Abari
Dátum:2011
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Knowledge space, history
Megjelenés:Applied psychology in Hungary. - 1 (2011), p. 126-152. -
További szerzők:Abari Kálmán (1971-) (programtervező matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM093634
Első szerző:Pék Győző (pszichológus, klinikai szakpszichológus)
Cím:Reactions to Traumatic Events : characteristics of Comminication Ensuring the Red Sludge Disaster in Hungary, Octóber 2010 / Győző Pék, Attila Kőszeghy, Gergely Szabó, Zsuzsa Almássy, János Máth
Dátum:2011
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Applied Psychology in Hungary. - 1 (2011), p. 110-125. -
További szerzők:Kőszeghy Attila Szabó Gergely (1987-) (pszichológus) Almássy Zsuzsanna (1985-) (pszichológus) Máth János (1959-) (matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP 4.2.1./B-09/1/KONV-2010-0007
TÁMOP
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1