Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 7 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM019570
Első szerző:
Boncsér Ágnes
Cím:
Szövegértő olvasás a két tannyelvű oktatásban résztvevő diákok körében / Boncsér Ágnes, Polonyi Tünde, Abari Kálmán
Dátum:
2010
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 52 : 3-4 (2010), p. 5-30. -
További szerzők:
Polonyi Tünde Éva (1974-) (pszichológus)
Abari Kálmán (1971-) (programtervező matematikus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM069118
Első szerző:
Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:
Gátlási mechanizmusok és válaszszelekciós interferencia a feladatváltásban / Kondé Zoltán, Barkaszi Irén, Czigler István
Dátum:
2009
ISSN:
0230-0508 2060-2782
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
feladatváltás
váltási veszteség
válaszszelekció
rekonfiguráció
gátlás
Megjelenés:
Pszichológia 29 : 2 (2009), p. 119-143. -
További szerzők:
Barkaszi Irén (1978-) (pszichológia)
Czigler István (1946-)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM057186
Első szerző:
Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:
Hipnotikus fogékonyság és exekutív hatékonyság / Kondé Zoltán, Szabó Csaba, Szabó Gergely
Dátum:
2013
ISSN:
2060-2782
Megjegyzések:
A hipnotikus fogékonyság és a figyelmi beállítódások rugalmas kontrollálásának lehetséges összefüggését tanulmányoztuk éber állapotban. A hipnotikus fogékonyság alapján kialakított (alacsony, közepes, magas fogékonyságú) csoportok feladatváltási teljesítményét vizsgáltuk a feladatváltási paradigma egy újszerű változatával. A személyek hipnotikus fogékonyságát előzetesen, a Waterloo-Stanford Hipnábilitási Csoportskála C változatával mértük. A kísérletben a személyeknek két kognitív kategorizációs feladatot kellett felváltva teljesíteni reakcióidő helyzetben. Az ingersorozat meghatározott pontjain jelzések határozták meg a releváns kategóriákat (irányított váltás és irányított ismétlés). A sorozat két kiemelt pontján a személyek maguk döntöttek arról, hogy változtatnak-e a feladaton (önkéntes váltás) vagy sem (önkéntes ismétlés). Markáns különbséget találtunk a váltási és az ismétlési reakciók latenciájában (váltási veszteség) irányított helyzetekben. A váltási veszteség jelentősen kisebb volt önkéntes helyzetben, mely azt jelezheti, hogy, ha a figyelmi feldolgozás céljainak önálló meghatározására lehetőség van a figyelmi teljesítmény javul. A három vizsgálati csoport teljesítménye lényegében egybevágónak bizonyult irányított és önkéntes figyelmi helyzetben is. Ugyanakkor az önkéntes váltások gyakorisága jelentősen eltért a két lehetséges váltási hely között, mindhárom csoportban. A váltási veszteség a preferált váltási ponton kisebb volt, ugyanakkor a preferált és nem preferált váltási helyzetekben mutatott váltási teljesítmény eltérése csak a magasan fogékony személyeknél közelítette a szignifikáns mértéket (p=0,065). Ez az eredmény további megerősítéseket követően azt jelezheti, hogy a figyelmi beállítódások stratégiai kontrollálásának lehetősége magasan fogékony személyeknél jobb, hatékonyabb figyelmi teljesítményt tesz lehetővé. Megfigyeléseink arra utalnak, hogy a hipnotikus fogékonyság egyéni különbségei kapcsolatban állhatnak a figyelmi kontroll hatékonyságának éber helyzetben/hipnotikus kontextuson kívül is megfigyelhető eltéréseivel.
ISBN:
0230-0508
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
hipnózis
hipnotikus fogékonyság
végrehajtói kontroll
feladatváltás
Megjelenés:
Pszichológia. - 33 : 4 (2013), p. 271-291. -
További szerzők:
Szabó Gergely (1987-) (pszichológus)
Szabó Csaba (1951-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:
NTP-OKA XXV
Egyéb
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Doktori iskola
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM047159
Első szerző:
Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:
Matematika a "koponyából" / Kondé Zoltán
Dátum:
2009
Megjegyzések:
Handbook of mathematical cognition / New York : Psychology Press, 2005. -
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
recenzió, könyvismertetés
Megjelenés:
Alkalmazott pszichológia. - 11 : 3-4 (2009), p. 133-138. -
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
5.
001-es BibID:
BIBFORM042553
Első szerző:
Lukács-Márton Réka
Cím:
A szépségiparban dolgozók evési és testi attitűdjei : valóban rizikó csoport? / Lukács-Márton Réka, Vásárhelyi Éva, Szabó Pál
Dátum:
2008
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia 10 : 3/4 (2008), p. 61-74. -
További szerzők:
Vásárhelyi Éva
Szabó Pál (1954-) (neurológus, pszichiáter)
Pályázati támogatás:
(T-025859)
OTKA
OKTK(A/0138/2003)
Egyéb
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
6.
001-es BibID:
BIBFORM086771
Első szerző:
Polonyi Tünde Éva (pszichológus)
Cím:
Szó- és szabálytanulás fiatal felnőtteknél : Egy mesterséges nyelv tanításának tapasztalatai / Polonyi Tünde Éva, Abari Kálmán, Nagy Anikó, Sántha Judit, Gnandt Márk
Dátum:
2014
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: Az idegennyelv-tanulás kezdeti szakaszának vizsgálata érdekében digitalizált rajzokból álló készletet alkalmaztunk, melyben 20 állat diadikus párokban végez 10 cselekvést. Az állatneveket és a cselekvéseket kombinálva nagyszámú jelenet hozható létre. Módszer: Vizsgálatunkban finn és magyar egyetemisták vettek részt. A vizsgálat tréning szakaszában a lexikai és nyelvtani tanulás egyszerre mehetett végbe: állatneveket, cselekvéseket, APA_2014_2_:2.korr 2014.09.04. 21:53 Page 7 8 POLONYI Tünde ? ABARI Kálmán ? NAGY Anikó ? SÁNTHA Judit ? GNANDT Márk BEVEZETÉS A nyelvtanulók között fontos egyéni eltérések vannak, és ezek befolyásolhatják a tanítás eredményességét. Az idegennyelv-tanulást vizsgáló kutatók több más tényező mellett (pl. nyelvérzék, megfelelő oktatási módszer, tanuló életkora) a tanuló aktív szerepét is hangsúlyozzák. Segalowitz (1997) összefoglaló tanulmányában a következő tényezőket tárgyalta: egyéni különbségek (kor, nyelvtehetség, motiváció, tanulási stílus, meggyőződések, érzelmi állapot és személyiségtényezők), tanulási stratégiák, a nyelvtanulási teljesítmény következményei és azok a tanulási mechanizmusok, amelyek által az előbbi három tényező kifejti hatását. Polonyi és Mérő (2007) kérdőíves kutatásukban környezeti, motivációs és kognitív tényezőket, valamint személyes képességeket azonosítottak mint a siker előmozdítóit az idegenynyelv-tanulás folyamatában. Tanulmányunk az idegennyelv-tanulás kognitív tényezőihez kapcsolható. Célunk a szó- és szabálytanulás (lexikális és grammatikai tanulás) vizsgálata a nyelvtanulás első szakaszában fiatal felnőttek esetében. Az idegennyelv-tanulás egyik lényegi komponense a szókincs elsajátítása, ami egész életen keresztül tartó folyamat (Cornellissen et al., 2004). A szókincs elsajátítási folyamatának kutatása sokáig viszonylag elhanyagolt terület volt az idegen nyelvet kutatók körében (de Groot és van Hell, 2005). Számos tanulmány vizsgálta a szókincs összefüggését az olvasással, írott vagy szóbeli szövegalkotással, illetve idegen nyelvi szövegértéssel (Chujo és Utiyama, 2005; Morris és Cobb, 2003; Laufer és Nation, 1995; Laufer 1992, 1997; Nation, 1993). Ezek a vizsgálatok szoros kapcsolatot mutattak az idegen nyelvi szókincs és a sikeres idegen nyelvi olvasás között. Az anyanyelvi szókincs és a szavakhoz való gyors, automatikus hozzáférés foanyanyelvre jellemző, illetve nem jellemző morfoszintaktikai szabályokat (tárgyeset- és nyelvtaninem-szabály) lehetett elsajátítani úgy, hogy a vizsgálati személyek nem kaptak explicit információt a nyelvről, minden ismeretet a bemutatott képekből és az azokhoz tartozó mondatokból kellett kinyerniük. A vizsgálat három napot vett igénybe. A szókincs elsajátítását egy kép-szó társítási feladattal vizsgáltuk, a szabályok észrevételét egy kép-mondat társítási feladat, illetve egy rövid interjú ellenőrizte. A kutatás célja tehát a szó- és szabálytanulás időbeli feltérképezése volt, továbbá vizsgáltuk az anyanyelv hatását az idegennyelv-tanulásra. Eredmények: A résztvevőknek sikerült elsajátítani a nyelv szavait, a nyelvtani szabályok tanulása során viszont nehézségekbe ütköztek: a finn fiatalok közül többen felismerték a saját nyelvükben is hasonló formában megtalálható tárgyesetszabályt, a nyelvtaninem-szabály problémákat okozott mindkét csoportban, ami arra utal, hogy egy anyanyelvi szabályt könnyebb észrevenni és elsajátítani egy idegen nyelvben, mint egy anyanyelvre nem jellemző szabályt. Az interjúk eredményei szerint a szabályok megfogalmazása kevés résztvevőnél valósult meg. Következtetések: Kutatásunk azt is mutatja, hogy korlátozott számú mondat-kép pár megfigyelése elegendő a lexikai tanuláshoz és egyes szabályok korlátozott elsajátításához fiatal felnőtteknél, viszont a szabályszerűségekre vonatkozó explicit metalingvisztikus tudás csak később alakul ki
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
anyanyelv hatása
lexikai tanulás
grammatikai tanulás
idegennyelv-tanulás
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 16 : 2 (2014), p. 7-28. -
További szerzők:
Abari Kálmán (1971-) (programtervező matematikus)
Nagy Anikó
Sántha Judit
Gnandt Márk
Pályázati támogatás:
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
7.
001-es BibID:
BIBFORM019571
Első szerző:
Polonyi Tünde Éva (pszichológus)
Cím:
Mesterséges nyelvtanulás első benyomás alapján / Polonyi Tünde, Abari Kálmán, Nótin Ágnes
Dátum:
2009
ISSN:
1419-872X
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 11 : 1-2 (2009), p. 5-26. -
További szerzők:
Abari Kálmán (1971-) (programtervező matematikus)
Nótin Ágnes (1987-) (pszichológus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.