CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM038722
Első szerző:Bácsó Sándor (matematikus, informatikus)
Cím:Notes on the representational possibilities of projective quadric / Bácsó Sándor, Szilasi Zoltán
Dátum:2006
Megjegyzések:The paper deals with hyper-quadrics in the real projective 4-space. According to there exist 11 types of hypersurfaces of 2nd order, which can be represented by projective normal forms' with respect to a polar simplex as coordinate frame. By interpreting this frame as a Cartesian frame in the (projectively extended) Euclidean 4-space one will receive sort of Euclidean standard types of hyper-quadrics resp., hypersurfaces of 2nd order: the sphere as representative of hyper-ellipsoids, equilateral hyper-hyperboloids, and hyper-cones of revolution. It seems to be worthwhile to visualize the "typical" projective hyper-quadrics by means of descriptive geometry in the (projectively extended) Euclidean 4-space using Maurin's method or the classical (skew) axonometric mapping of that 4-space into an image plane.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
projective quadrics
euclidean and projective spaces
maurin's projection
axonometry
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 4 : 1 (2006), p. 167-177. -
További szerzők:Szilasi Zoltán (1983-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM105468
Első szerző:Ficzere Kornélia (matematika-fizika szakos középiskolai tanár)
Cím:Lehre der Trigonometrie anhand realistischer Aufgaben im Online-Unterricht / Kornélia Ficzere, Ágota Figula, Carolin Hannusch, Emese Kása
Dátum:2022
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:The aim of our study was to explore the effects of the active use of realistic exercises in the field of trigonometry. We taught a group of 14 pupils, who were in grade 11. The most of them told us they did not plan mathematics-related studies in the future. We included realistic exercises into our teaching plan, which covered the fields of scalar product, as well as the sine and cosine theorems. Our teaching experiment was done within the framework of online teaching. Effects on the motivation, performance and results of the students were taken into consideration. We also attempted to examine the effects of online teaching on motivation and whether the use of realistic exercises is worthwhile in an online classroom environment. Performance of the students showed a tendency of improvement when they were dealing with the material through realistic exercises even despite the teaching happened online.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
realistic exercises in mathematics teaching
online teaching environment
teaching trigonometry in class 11
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 20 : 1 (2022), p. 87-105. -
További szerzők:Figula Ágota (1976-) (matematikus) Hannusch, Carolin (1984-) (matematikus) Kása Emese (1998-) (matematikatanár)
Pályázati támogatás:NKFIH K132951
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM109059
Első szerző:Kiss Márton (matematika- és fizikatanár)
Cím:Is it possible to develop some elements of metacognition in a Mathematics classroom environment? / Márton Kiss, Eszter Kónya
Dátum:2020
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:In an earlier exploratory survey, we investigated the metacognitive activities of 9th grade students, and found that they have only limited experience in the "looking back" phase of the problem solving process. This paper presents the results of a teaching experiment focusing on ninth-grade students' metacognitive activities in the process of solving several open-ended geometry problems. We conclude that promoting students' metacognitive abilities makes their problem solving process more effective.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
metacognition
problem solving
open problem
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 18 : 3 (2020), p. 123-132. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM020793
035-os BibID:(MathEduc)ME2010b.00460
Első szerző:Nagy Ábris (matematikus)
Cím:On a special class of generalized conics with infinitely many focal points / Ábris Nagy, Zsolt Rábai, Csaba Vincze
Dátum:2009
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 7 : 1 (2009), p. 87-99. -
További szerzők:Rábai Zsolt (1987-) (matematikus) Vincze Csaba (1971-) (matematikus)
Pályázati támogatás:OTKA-F-049212
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM063736
Első szerző:Szanyi Gyöngyi (matematikus)
Cím:The analysis of the development of function concept in Ukrainian and Hungarian curriculums and textbooks (5th-6th grade) : In: E. Herendiné-Kónya, I. Oláhné-Téglási (Comp. by): Report of Meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences January 24 - 26, 2014 Eger, Hungary / Szanyi Gyöngyi
Dátum:2014
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:Az absztrakt a konferenciaelőadások összefoglalóit tartalmazó folyóiratcikkben jelent meg
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idézhető absztrakt
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science 12 : 1 (2014), p. 128. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM062999
Első szerző:Szanyi Gyöngyi (matematikus)
Cím:The investigation of students' skills in the process of function concept creation / Gyöngyi Szanyi
Dátum:2015
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science 13 : 2 (2015), p. 249-266. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
http://dx.doi.org/10.5485/TMCS.2015.0401
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM063761
Cím:Report of Meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences January 24 - 26, 2014 Eger, Hungary / Compiled by E. Herendiné-Kónya, I. Oláhé-Téglási
Dátum:2014
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok beszámoló
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 12 : 1 (2014), p. 117-134. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus) Oláhné Téglási Ilona (1965-) (matematika-fizika szakos tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1