CCL

Összesen 19 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM059924
Első szerző:Bényei Miklós (könyvtáros, történész)
Cím:Épül az emlékmű : Gerő Gyula: Magyar könyvtártörténeti kronológia, 4. köt. / Bényei Miklós
Dátum:2015
ISSN:0041-3917
Megjegyzések:Magyar könyvtártörténeti kronológia : 996-2007. : 4. köt. / Budapest : Országos Széchényi Könyvtár, 2014. -
ISBN:978-963-200-628-4
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Művészettörténeti és művelődéstörténeti tudományok recenzió, könyvismertetés
könyvtártörténet
Magyarország
kronológia
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 62 : 4 (2015), p. 148-150. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM048401
Első szerző:Bényei Miklós (könyvtáros, történész)
Cím:Az informatikus könyvtáros szak fejlődésének három állomása / Bényei Miklós
Dátum:2013
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Regionális tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
egyetemi könyvtárosképzés
Debreceni Egyetem, Informatikai Kar
történeti áttekintés
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 60 : 8 (2013), p. 346-351. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM011259
Első szerző:Bényei Miklós (könyvtáros, történész)
Cím:Könyvtár- és információtudományi PhD-képzés a Debreceni Egyetem Informatikai Karán / Bényei Miklós, Boda István Károly
Dátum:2005
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Tudományos és műszaki tájékoztatás. - 52 : 7-8 (2005), p. 347-352. -
További szerzők:Boda István Károly (1958-) (könyvtáros, informatikus)
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM056024
Első szerző:Bujdosó Gyöngyi (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Cím:Digitális írástudás, digitális nyelvhelyesség / Bujdosó Gyöngyi, Csernoch Mária
Dátum:2014
ISSN:0041-3917
Megjegyzések:Az informatikai eszközök mindennapi életünkbe történő beépülésével a szöveg- és kiadványszerkesztés új korszaka kezdődött el. Lerövidült a kiadványok megjelenéséhez szükséges idő, lényegesen megnőtt azoknak a száma, akik publikálási lehetőséghez jutnak [1], megváltoztak az információk közzétételének, megjelenésének, elérésének eszközei, felületei. Mindezeknek köszönhetően felgyorsult az információáramlás. A korábbi várakozásokkal ellentétben azonban az IKT (információs és kommunikációs technológiai) eszközök széles körű elterjedése nem hozta meg a minőségi javulást [1]. Éppen ellenkezőleg, csökken a számítógépes szövegek koherenciája [2], ami egyenes következménye a korábban nem tapasztalt tipográfiai, tördelési, szintaktikai és szemantikai hibáknak. Cikkünkben e jelenségre és ennek következtében a dokumentumokban megjelenő hibákra szeretnénk felhívni a figyelmet. A téma rendkívül széles palettája miatt azonban jelen cikk a számítógépes dokumentumok tipikus ?e-nyelvhelyességi" problémáit helyezi előtérbe, ezek gyakori megjelenési formáit mutatja be. E cikkben számítógépes dokumentumnak tekintünk minden olyan kiadványt, amelynek a létrehozásához, formázásához, megjelenítéséhez valamilyen információs-kommunikációs (IKT) eszközt használunk. Ennek megfelelően ide tartozik valamennyi elektronikus formátumú dokumentum (röviden e-dokumentum), valamint azok a dokumentumok is, amelyek végső formátuma papíralapú, de az előkészítés során szöveg- és kiadványszerkesztő programokat használtak. E-nyelvhelyesség alatt értjük az e-dokumentumok létrehozásához szükséges nyelvi és szedési szabályrendszerek együttesét.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
digitális írástudás
e-nyelvhelyesség
digitális publikálás
electronic teaching
electronic learning materials
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 61 : 10 (2014), p. 1-10. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0009
TÁMOP
K-105262
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM105761
Első szerző:Bujdosóné Dani Erzsébet (informatikus-könyvtáros)
Cím:A tudománymetria mítoszainak ellentmondásai / Dani Erzsébet
Dátum:2019
ISSN:0041-3917 1586-2984
Megjegyzések:Jelen tanulmányban nem arról kívánok szólni, amit valamennyien tudunk, hogy a tudományos eredmények mérésének módszerei ellentmondásosak. Nem kívánom megkérdőjelezni a tudománymetriai mérések létjogosultságát és módszertanát vagy egyes mutatószámait. Az sem feladatom, hogy szisztematikus megoldásrendszert javasoljak a nagy ellentmondás megszüntetésére (bár lesz erre vonatkozóan is néhány gondolatom). Inkább, annak megfogalmazásán túl, amit sokan szóvá tettek már és szóvá tesznek nap mint nap, hogy ugyanis a számszerűsítő módszerek egységes és merev alkalmazása tudományterületek közötti igazságtalanságokhoz vezet, két célt tűzök magam elé a jelen tanulmányban. Egyrészt, élesebb fogalmazással kívánom felhívni a figyelmet arra, hogy az ellentmondásosság milyen súlyos veszélyt hordoz magában. Majd ezt alátámasztandó, másrészt, azt kívánom megmutatni - mindössze a jelen munka terjedelmi határaitól megszabott mértékig és mélységig - hogyan következik az ellentmondás és annak kártékony hatása magukból a tudománymetria által gerjesztett mítoszokból? Íme a paradoxon, tehát, éles fogalmazásban: épp az objektivitás nevében számszerűsítő, mert az igazságos és egyenlő elbánásra törekvő tudománymetria gépies alkalmazású túlértékelése eredményezheti azt bizonyos tudományterületek számára, hogy leértékeli a kutatási erőfeszítést, megöli a kutatási kedvet. Vagyis a tréfás, mégis az igazság magvát tartalmazó "publish or perish"-elv, mely a tudományos előmenetel érdekében publikálásra ösztönöz - átfordul, és az én megfogalmazásomban: a "publish and perish" csapdájává válik. Hogy ez hogyan áll elő egy jó szándékú és alapjában üdvözlendő fejleményből, a tudománymetriából, illetve inkább módszereinek alkalmazási módjából, valamint a tudománymetriai mítoszokból, arról kívánok szólni.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
bibliometria
publikálás
tudományos munka
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 66 : 10 (2019), p. 578-586. -
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM054572
Első szerző:Bujdosóné Dani Erzsébet (informatikus-könyvtáros)
Cím:Láthatóság, tudomány, open access : a tudományos eredmények láthatóságának vizsgálata a V4-ek országaiban / Dani Erzsébet, Boda István
Dátum:2014
ISSN:0041-3917
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
open access
disszemináció
tudományos kommunikáció
EU V4 országok
láthatóság
Testreszabható tartalomkezelő eljárások
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 61 : 6 (2014), p. 225-234. -
További szerzők:Boda István Károly (1958-) (könyvtáros, informatikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Digitális könyvtári tartalmak kereshetősége és disszeminációja
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM058310
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Számítógépes problémamegoldás / Csernoch Mária, Biró Piroska
Dátum:2015
ISSN:0041-3917
Megjegyzések:Digitális világunkban a tradicionális és a nem tradicionális számítógépes tevékenységek - programozás, valamint dokumentumkezelés és információszerzés - eltávolodni látszanak egy-mástól. Míg a tradicionális tevékenységek problémamegoldási módszerei inkább a mély, addig a nem tradicionális tevékenységek szinte kizárólagosan a kevésbé hatékony felületi metakognitív problémamegoldási megközelítések csoportjába tartoznak. Kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy ezen kettősség és a felületi megközelítések széleskörű elterjedése vezet a rendkívül nagy számú hibás dokumentumokhoz, az ezek alapján született hibás következtetésekhez, a doku-mentumok létrehozásához és feldolgozásához szükséges, indokolatlanul magas emberi és gépi erőforrás igényhez. Mindenképpen indokolt tehát a számítógépes tevékenységek, a számítógé-pes problémamegoldási módszerek rendszerbe foglalása. Létrehoztunk egy olyan egységes rend-szert, amely magába foglalja a számítógépes problémamegoldáshoz alkalmazott valamennyi megközelítést, ugyanakkor hozzáilleszthető más tudományterületeken már elfogadott rendsze-rekhez. Felkutattuk az eddig csak izoláltan létező a tradicionális számítógépes tevékenységeket leíró rendszereket, ezeket kiegészítettük a nem tradicionális számítógépes tevékenységekkel, végezetül ezen tevékenységeket elhelyeztük egy általánosan elfogadott problémamegoldási rendszerbe, mintegy kiegészítve és teljessé téve azt ezen új tevékenységi formákkal.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
számítógépes problémamegoldás
metakognitív megközelítések
algoritmikus gondolkodás
CAAD-alapú problémamegoldás
TAEW-alapú problémamegoldás
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, Könyvtár- és információtudományi szakfolyóirat. - 62 : 3 (2015), p. 86-94. -
További szerzők:Biró Piroska (1983-) (informatikus, matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM044965
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Túl az Óperencián : Idegen nyelvű digitális könyvtárak állományai felhasználói szemmel / Csernoch Mária
Dátum:2012
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Média- és kommunikációs tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
elektronikus könyvtárak
fájl formátumok
keresés digitális könyvtárakban
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 59 : 8 (2012), p. 327-342. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM107716
Első szerző:Eszenyiné Borbély Mária (könyvtáros)
Cím:Pedagógus digitális kompetencia-körkép 2018. 2. rész / Eszenyiné Borbély Mária
Dátum:2019
ISSN:0041-3917 1586-2984
Megjegyzések:A Nemzeti Alaptanterv tíz műveltségi területet tartalmaz, és egyértelműen definiálja, hogy melyek azok a fejlesztési feladatok, amelyeknek meg kell valósulniuk az egyes műveltségi területeken folyó oktató-nevelő munka során. Ezek között a feladatok között valamennyi műveltségi területen megtalálhatók a digitális kompetencia szempontjából releváns fejlesztési célkitűzések is. Vitathatatlan tény, hogy a pedagógusok digitális kompetenciája erőteljesen befolyásolhatja a NAT-ban rögzített célok elérését, már csak ezért is érdekes lehet, hogy milyen képet tár fel az EFOP-3.3.3-VEKOP-16- 2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" pályázati konstrukcióban "Az én könyvtáram" elnevezésű kiemelt projekt keretében lezajlott vizsgálat az egyes műveltségterületeken dolgozó pedagógusok digitáliskompetencia-állapotáról.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
információs társadalom
digitális technika
technikai kultúra
információs műveltség
pedagógus
közoktatás
szakterület
Megjelenés:Tudományos és műszaki tájékoztatás. - 66 : 4 (2019), p. 187-210. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM084061
Első szerző:Eszenyiné Borbély Mária (könyvtáros)
Cím:A magyar könyvtárosok digitális kompetenciamérésének lehetséges fogalmi kerete és indikátorai / Eszenyiné Borbély Mária
Dátum:2016
ISSN:0041-3917 1586-2984
Megjegyzések:A Magyar Könyvtárosok Egyesülete - felismerve a könyvtárak és könyvtárosok vitathatatlan szerepét a lakosság digitális kompetenciájának fejlesztésében - elhatározta, hogy az európai sztenderdekhez igazodva elkészíti a könyvtáros digitális kompetenciák mérésének keretrendszerét és indikátorait. A munka elméleti alapját az Európai Bizottság kezdeményezésére elkészült DIGCOMP keretrendszer jelenti. A tanulmány a nagyon sokoldalúan hasznosítható keretrendszer bemutatásán túl egy lehetséges indikátorkészletre is ráirányítja a figyelmet.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
információs társadalom
digitális technika
technikai kultúra
információs műveltség
könyvtáros
Megjelenés:Tudományos és műszaki tájékoztatás. - 63 : 6-7 (2016), p. 236-243. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM078782
Első szerző:Eszenyiné Borbély Mária (könyvtáros)
Cím:Pedagógus digitális kompetencia-körkép 2018. 1. rész / Eszenyiné Borbély Mária
Dátum:2018
ISSN:0041-3917 1586-2984
Megjegyzések:A tanulmány az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" pályázati konstrukció keretében megvalósuló "Az én könyvtáram" elnevezésű kiemelt projekt részeként, 2018 első negyedévében lezajlott vizsgálat leglényegesebb eredményeit közli. A felmérés célja a magyar közoktatási intézményekben dolgozó peda-gógus szakemberek digitáliskompetenciaszintjének feltárása volt.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
információs társadalom
digitális technika
technikai kultúra
információs műveltség
pedagógus
közoktatás
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 65 : 12 (2018), p. 627-652. -
Pályázati támogatás:EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM048172
Első szerző:Eszenyiné Borbély Mária (könyvtáros)
Cím:Digitális írástudás, digitális kompetenciák a statisztikai adatok tükrében / Borbély Mária
Dátum:2013
ISSN:0041-3917
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
digitális írástudás
digitális műveltség
Testreszabható tartalomkezelő eljárások
Megjelenés:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. - 60 : 3 (2013), p. 120-127. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Digitális könyvtári tartalmak kereshetősége és disszeminációja
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2