CCL

Összesen 12 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM064494
Első szerző:Belényi Emese (szociológia, neveléstudományok)
Cím:Szociális dimenziók a fogyatékossággal élő tanulók oktatása-nevelése terén / Belényi Emese
Dátum:2012
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:In recent years the concepts of educational inclusion and inclusive education, which are linked to the new human rights-centred approach on disability, gained a fullylegitimate place as key terms both in guiding action oriented social research and in shaping social and educational policies in this field. Yet, the pace of change towards the new outlook and new policies concerning the educational opportunities and services available for disabled learners are hindered by a series of obstacles.These are generated, on the one hand, by still unresolved conceptual and methodological problems and on the other hand by the persistence of outdated institutionalstructures and mentality. After a presentation of the theoretical and historical background of occurring changes, the paper will discuss possible causes which have led to the present situation, and will also outline potential solutions and ways for improvement.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
oktatási inklúzió
Esélyegyenlőség
sajátos igényű tanulók
Fogyatékosság
inkluzív nevelés
Megjelenés:Acta Medicinae et Sociologica. - 3 : 4-5 (2012), p. 41-60. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM094221
Első szerző:Bihari Ildikó (szociálpolitikus)
Cím:Az iskolai szegregáció szerepe a hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok lemaradásában / Bihari Ildikó
Dátum:2021
ISSN:2062-0284
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta medicinae et sociologica. - 12 : 32 (2021), p. 67-88. -
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM074744
Első szerző:Cséke Katalin (neveléstudomány)
Cím:Az osztálytermi befogadás és kirekesztés mintázatai egy kárpátaljai iskolában / Cséke Katalin
Dátum:2018
ISSN:2062-0284 2559-866X
Megjegyzések:Az utóbbi években Magyarországhoz hasonlóanKárpátalján is sokféle felzárkóztató tevékenység jelent megaz iskolában. Ezek többsége vallási szervezetekhez köthető,és nagyrészük már az oktatási rendszer részeivé vált. Vanazonban egy olyan nem hivatalos, a pedagógusok által kidolgozottoktatási gyakorlat, mely a Nagydobronyi Középiskolábanévek óta működik: a roma gyerekek külön épületben,külön osztályban való elemi oktatása. Az első négy osztálybanpárhuzamosan működik egy "felzárkóztató" osztály romagyerekek számára, majd az ötödik évben betagozódnak a nemroma gyerekek közé, ahol tizenegyedik osztályig együtt folytatjáktanulmányaikat. Vizsgálatunkban arra a kérdésre kerestüka választ, hogy belépve a többségi osztályba ezek a gyerekektudnak-e integrálódni, "felzárkózni" a többi diákhoz, és hogyan. Egy nemzetközi kutatás módszertanához és elsőadatbázisához kapcsolódóan gyűjtöttünk új adatokat Kárpátaljalegnagyobb magyar lélekszámmal rendelkező településénlévő középiskola tanulói köréből. Elemzésünkben vizsgáljukaz osztálytermi klímát, az iskolai miliőt, iskolai kapcsolatokat,sikereket és kudarcokat. A kutatás további dimenziói atelepülés, a családi háttér, a háztartás jellemzői, a vallásosság,és az etnikai hovatartozás. A vizsgálat módszere önbevallásonalapuló kérdőív, melynek integráns része az újonnan kidolgozottQuestionnaire of School Life (QSL). A kérdőívet 109 hetedikes és nyolcadikos diák töltötte ki. A kérdőíves kutatáselső eredményei azt mutatják, hogy a roma gyerekeksokkal jobban érzik magukat roma társaik között és nagyonsok esetben felsőbb osztályokban az integrálódás nem is valósulmeg. Tanulási nehézségek, ebből adódóan kudarcok kísérikvégig tanulmányaik során a gyerekeket. Az osztályonbelüli elfogadás pedig függ az iskolai teljesítménytől. Tanulmányieredményeik romlanak és gyakori az iskolából való kimaradásis. Az okok között találjuk többek között a hozottcsaládi tőkét, a tanulási motiváció hiányát, szocializációs különbségeket.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
integráció
elfogadás
kirekesztés
önértékelés
QSL
Megjelenés:Acta Medicinae et Sociologica. - 9 : 26 (2018), p. 63-75. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM068607
Első szerző:Fábián Gergely (szociológus)
Cím:A jövedelmi helyzet változása, a társadalmi polarizálódás jellemzői Nyíregyháza városában / Fábián Gergely, Takács Péter, Szigeti Fruzsina
Dátum:2014
ISSN:2062-0284
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Acta Mediciane et Sociologica 5 : 12-13 (2014), p. 47-59. -
További szerzők:Takács Péter (1966-) (informatikus) Szigeti Fruzsina (1989-) (okleveles egészségpolitikai szakértő)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM106727
Első szerző:Jakab Judit (szociológus)
Cím:"Nem tudom, hogyan lehet rájuk hatást gyakorolni..." : Pedagógusok a roma tanulók oktatásáról / Jakab Judit
Dátum:2022
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:Tanulmányunkban a roma tanulók tömeges iskolai jelenlétének egyik sajátos vonatkozásával foglalkozunk: azzal, hogy a székelyföldi társadalmi környezet milyen kontextust teremt a roma tanulók beiskolázásának. A térségi társadalmi kontextus jellemzőinek felvázolását követően a térségben roma tanulókat oktató pedagógusok körében végzett interjús kutatás anyagai alapján azokat a pedagógusi percepciókat mutatjuk be, amelyek számukra a tanulók kulturális másságával való szembesülés kihívásait hordozzák. Kutatási eredményeink azt mutatják, hogy a roma többségű osztályokban tanító pedagógus munkájának egy jelentős része nem az oktatásra, hanem a kulturális másság kezelésre irányul. A székelyföldi térség sajátos társadalmi viszonyai közepette a roma gyerekek oktatásában a szociális jellegű megközelítés (mélyszegénység) és a módszertani megoldások keresése mellett célravezető figyelmet szentelni az oktatási folyamatot ennél tágabb, ugyanakkor mélyebb szinten keretező társadalmi viszonyoknak is.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta medicinae et sociologica. - 13 : 35 (2022), p. 71-88. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM084702
Első szerző:Kristóf Zsolt (informatika tanár)
Cím:Oktatók és facilitátorok különböző oktatási terekben / Kristóf Zsolt, Varga Anita
Dátum:2019
ISSN:2062-0284
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Medicinae et Sociologica. - 10 : 28 (2019), p. 79-94. -
További szerzők:Varga Anita
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM117259
Első szerző:Nagy Éva (szociológus)
Cím:Parental caringscapes : the analyses of mothering practices in local community contexts / Nagy, Éva; Horkai, Anita
Dátum:2021
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:During the last two decades of Family Sociology there is a growing interest toward understanding the complex phenomenon of parental experience. According to the changing perspective of the field, parental experience is embracing three different but interrelated aspects: the parenthood as a social institution, practices and agency of parenting and the intimate relationship between a particular child and her/his parent. This approach reflects to the changing social interpretations of parenthood and the growing emphasize on the "good parenting" in lay and professional discourses, and diversification of institutional and informal contexts of parental care. As a part of this process the status that parents occupy in different social fields shows diversity as well, and sometimes parents experience distance between the value of their parental status in varying contexts. Becoming a new mother can lead to central position in the family, while on the societal level it may goes together with a kind of isolation and the feeling of periphery. This gap has an effect on evaluation of parental competencies, autonomy and parental interpretations of care. In our study implementing a human geographic approach we suggest that parental care and the relating experiences cannot beseparated from the wider and narrower space, place and time where the actual caring work is occurring.Keywordsparental caringscapes, motherhood, local societies, local communities
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
parental caringscapes
motherhood
local societies
local communities
Megjelenés:Acta medicinae et sociologica. - 12 : 33 (2021), p. 125-143. -
További szerzők:Horkai Anita
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM109596
035-os BibID:(MTMT)31709662
Első szerző:Nagy-Menyhárt Szidónia (szociológus)
Cím:Családanyák szerepvállalása a munkamigráció folyamatában / Nagy-Menyhárt Szidónia
Dátum:2020
ISSN:2062-0284 2559-866X
Megjegyzések:A nemzetközi szakirodalom különböző elméletek és paradigmák mentén definiálja a munkavállalás szándékával történő migrációt, ok-okozati összefüggést keresve a különböző migrációs hullámok magyarázatára. A migrációs kutatásaiban láthatóvá válnak a transznacionalizmus sajátosságai, valamint a családanyák megnövekedett aránya. A migráció feminizációja során nők milliói válnak családfenntartóvá azáltal, hogy otthonuktól távol egy másik országban vállalnak munkát, új munkamegosztási helyzetet alakítva ki a családon belül. Az anya fizikai jelenlétű gondoskodását az anyagi természetű gondoskodás váltja fel. Tanulmányomban három dimenzióban közelítem meg a családanyák szerepvállalását a munkamigráció folyamatában. A nemzetközi szakirodalmi kitekintést térségi, majd helyi szintű kutatás követ. A családanyák munkamigrációs történetének elemzése arra fókuszál, hogy miként jelenik meg élettörténetükben a külföldi munka-vállalás, és milyen okok állnak mögötte.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
transznacionális migráció
transznacionális családok
migráció feminizációja
migrációs döntés
motiváció
külföldi munkatapasztalat
Megjelenés:Acta Medicinae et Sociologica. - 11 : 31 (2020), p. 131-143. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM078869
Első szerző:Rusinné Fedor Anita (szociológus, szociálpolitkus)
Cím:Fiatalok életcéljai és munkavállalási tervei egy kelet-magyarországi vizsgálat tükrében / R. Fedor Anita, Engler Ágnes, Markos Valéria
Dátum:2018
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:Tanulmányunkban a nyíregyházi középiskolások továbbtanulásával, munkavállalásával, életcéljaival kapcsolatos elképzeléseinek, jövőbeli terveinek feltérképezését vállaltuk. Arra kerestük a választ, hogy az érintett tanulóknak milyen rövid- és hosszútávú céljaik vannak a középiskolai tanulmányok befejezését követően, és ehhez milyen értékpreferenciák társulnak. A kutatás során megkérdezett nyíregyházi fiatalok jövő-képét háromoldalú egységben igyekeztünk körbejárni: a szakmai és magánéleti tervek vizsgálatát kiegészítettük az értékpreferenciák elemzésével. Az eredmények alapján összességében elmondható, hogy a munkával, karrierrel összefüggő terveik világosabbak és optimistábbak, mint a magánéleti életút-elképzelés.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
fiatalok
munkavállalás
magánéleti tervek
értékpreferenciák
Megjelenés:Acta Medicinae et Sociologica. - 9 : 26 (2018), p. 5-20. -
További szerzők:Engler Ágnes (1974-) (oktatáskutató) Markos Valéria (1990-) (szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM106148
Első szerző:Szász Mária-Magdolna (szociológus)
Cím:Szülői segítségnyújtás az iskolai tanulmányi feladatok teljesítésében : Szülői kommunikáció - II. rész / Szász Mária-Magdolna
Dátum:2022
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:Az iskola és család közötti hatékony kommunikáció előfeltétele és elengedhetetlen része a hatékony szülő-oktató partnerségek kialakításához. A tanulmány azt elemzi, hogy aPalts és Harro-Loit (2015)szerzőpárosáltal megalkotott öt szülői kommunikációs minta (aktív pozitív; aktív-negatív; passzív-pozitív és passzív-negatív, kommunikációban jártas rugalmas szülők) Kászon-térségben hogyan vanjelen és milyen mértékbena pedagógus-szülő kommunikációban.A vizsgált térségben leggyakoribba passzív-pozitív, valamint a passzív-negatív szülőtípus.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta medicinae et sociologica. - 13 : 34 (2022), p. 212-232. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM101086
Első szerző:Szász Mária-Magdolna (szociológus)
Cím:Szülői segítségnyújtás az iskolai tanulmányi feladatok teljesítésében : Szülőtípusok a házi feladatok teljesítésébe való bevonódás alapján - I. rész / Szász Mária-Magdolna
Dátum:2021
ISSN:2062-0284
Megjegyzések:Az iskolás gyerekek otthoni tanulásában való szülői segítségnyújtás előnyeit a szakemberek széles körben hangsúlyozták a közelmúlt kutatásaiban. A szülők aktív bevonódása pozitív hatással van a tanulók eredményeire és jellemvonásaira. Emellett a szülőknek lehetőségük van jobban belelátni az iskola életébe és partnerségi viszonyt kialakítani a pedagógusokkal. Jelen tanulmány több székelyföldi rurális település mintáján elemzi az iskolás gyerekek otthonra kapott feladataiba történő szülői bevonódást, a szülői segítségnyújtás formáit, azt, hogy a bevonódás alapján milyen szülőtípusokat különíthetünk el a vizsgált térségben, hangsúlyozva a szülők meghatározó szerepét gyerekeik tanulmányi életében. A legjellemzőbb szülőtípusok a következők:,,hárító", ,,szorgalmas", ,,partner", ,,számonkérő", ,,hálózatosodó".
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta medicinae et sociologica. - 12 : 33 (2021), p. 144-159. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM068606
Első szerző:Szigeti Fruzsina (okleveles egészségpolitikai szakértő)
Cím:A bensővé tett kulturális tőke és annak hatása a Nyíregyházi járásban élő, 18. életévüket betöltött, tanulmányokat folytatók életminőségére / Szigeti Fruzsina
Dátum:2016
ISSN:2062-0284
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Acta Mediciane et Sociologica 7 : 22-23 (2016), p. 49-78. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1