Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 17 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM110681
Első szerző:
Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:
A humoros reklámok és hatásosságuk / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:
2022
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: A humor a meggyőző kommunikáció, a marketingkommunikáció és azon belül a reklám gyakran használt eszköze. Ennek ellenére a szakirodalomban a humor hatásmechanizmusára vonatkozóan ellentmondásosak a megállapítások. A jelen tanulmány célja a humorra, a humoros reklámra vonatkozó főbb elméletek és empirikus alapú következtetések összefoglalása. Módszer: A tanulmány összefoglalja a humoros reklámstratégia elterjedésére vonatkozó ismereteket; a humoros reklám hatásosságára alkalmazható általános és specifikus elméleteket; valamint a hatást moderáló tényezőket és reklámtipológiákat. Eredmények: A szakirodalmat áttekintve jól látható, hogy a humoros reklám típusainak ismerete alapvető fontosságú a hatásmechanizmusának megértéséhez. Ehhez azonban szükséges lenne egy átlátható, integrált tipológia kialakítása. Következtetések: Elméleti és gyakorlati szempontból is fontos előrelépés lenne a humoros reklám egységes tipológiájának létrehozása és az empirikus kutatások ezen keretben való kialakítása, eredményeik ehhez a tipológiához igazodó értelmezése.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 22 : 3 (2022), p. 59-79. -
További szerzők:
Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM110678
Első szerző:
Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:
Humoros reklámok vizsgálata: musicalszerű reklámok tanulságai / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:
2021
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: A tanulmány a humoros reklámok alkategóriának megismerését szolgáló vizsgálatsorozat része, amelynek célja a humoros reklámok típusainak azonosítása, szintetizálva a korábbi elméleteket a laikus vélekedésekkel és reprezentációkkal. A jelen vizsgálat célkitűzése egy, a 2010-es évek végén népszerű, humoros elemeket tartalmazó reklámtípus megismerése, és ezáltal új szempontok feltárása a humoros reklámok típusainak kutatásához. A kutatás fókuszában vírusként terjedő, mémmé váló (Csordás, 2018; Tamás, 2018) áruházlánc-reklámok állnak, amelyekben musicalszerű elemek találhatók. Módszer: Az elővizsgálatban kérdőíves módszerrel, négy videóreklámot 13 jellemző mentén 142 felnőtt értékelt. Az ezek közül választott két videóreklámot fókuszcsoportos beszélge- tések keretében értékelt és elemzett 38 vizsgálati személy. Mindegyik ingerként alkalmazott reklám élelmiszerláncot reklámoz, és musicalszerű, valamint humoros elemeket is tartalmaz. Eredmények: A kérdőíves vizsgálat alapján ezek areklámok leginkább az "aranyos" reklám- kategóriába illenek, de nem tökéletesen: szívmelengető és valószerűtlen elemeik mellett negatív érzéseket is hordoznak. Számos olyan sajátosságot azonosítottunk az elemzés során, amely a humorhatás kiváltását segítik elő, ugyanakkor jellemző volt az ?annyira rossz, hogy már jó" jelenség leírása is. A vizsgálatban résztvevők közül többen a trash (szemét) meg- nevezést használták erre. Következtetések: A feltáró vizsgálat elősegítette a laikus reprezentáció megismerését ezekre a specifikus humoros reklámokra vonatkozóan. A bemutatott musicalszerű reklámok közös jellemzője, hogy a kínosan furcsa és a humoros határán egyensúlyoznak. Valószínűleg szarkasztikus, parodisztikus, bohókás jellemzőik mentén váltak megkülönböztethetővé. Ezen jellemzők lekérdezése a vizsgálatok során tovább differenciálhatja a humoros reklámok csoportját.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
reklám
meggyőzés
Humor
Fókuszcsoport
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 2 (2021), p. 7-31. -
További szerzők:
Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM045370
Első szerző:
Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:
A páros összehasonlítás Thurstone-féle módszerének alkalmazása a pszichológiában II. / Balázs Katalin, Csízik Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Münnich Ákos
Dátum:
2012
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
A páros összehasonlítás a pszichológiai kutatási gyakorlatban jó alternatívája lehet a nála általánosabban elterjedt skálázási eljárásoknak. A páros összehasonlítással megragadható pszichológiai problémák adatait elemezhetjük a Thurstone-féle egydimenziós modell, illetve a többdimenziós skálázás egydimenziós, illetve többdimenziós modelljének alkalmazásával. Jelen tanulmány négy gyakorlati példán keresztül demonstrálja, hogy a páros összehasonlításból nyert adatok esetén a Thurstone-féle skálázás és a többdimenziós skálázás egymás alternatívái, és adott adatbázison is érdemes mindkét módszert alkalmazni, majd a modellek illeszkedését a stressz mutató segítségével összevetni.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
páros összehasonlítás
Thurstone
többdimenziós skálázás
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 2 (2012), p. 45-63. -
További szerzők:
Csízik Tímea (1979-) (pszichológus)
Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus)
Münnich Ákos (1957-) (matematikus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM016142
Első szerző:
Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:
A páros összehasonlítás Thurstone-féle módszerének alkalmazása a pszichológiában I. / Balázs Katalin, Csízik Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Münnich Ákos
Dátum:
2009
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Jelen tanulmány a Thurstone-féle páros összehasonlítás módszerének elméleti alapjait és gyakorlati alkalmazását mutatja be. A páros összehasonlítás módszerével megragadható pszichológiai problémákon keresztül demonstráljuk a Thurstone-féle modell egydimenziós változatának egy lehetséges alkalmazását, a Microsoft Excel program segítségével. A bemutatott módszer a pszichológiai kutatási gyakorlatban jó alternatívája lehet a nála általánosabban elterjedt skálázási eljárásoknak (például a Likert-skálának). Különösen akkor, ha célunk egy adott témakörön belül néhány alternatíva megítélésének feltárása és az alternatívák viszonyairól differenciált képet szeretnénk alkotni. A tanulmány, egy alaposan kidolgozott példán keresztül, részletes útmutatást ad a módszer egydimenziós alkalmazásához, és további két pszichológiai probléma feldolgozása segíti az eljárás mutatóinak értelmezését.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
thurstone
pszichológiai módszertan
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 11 : 1/2 (2009), p. 127-146. -
További szerzők:
Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus)
Csízik Tímea (1979-) (pszichológus)
Münnich Ákos (1957-) (matematikus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
5.
001-es BibID:
BIBFORM091762
Első szerző:
Bulyáki Tünde (szociális munkás)
Cím:
Felépülés a mentális zavarból / Bulyáki Tünde, Kaszás Jánosné, Gallai István, Harangozó Judit, Szabó Lajos
Dátum:
2021
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: A felépülés magában foglalja az új élet értelmének és céljainak kifejlesztését, abban a periódusban, amikor az ember meghaladja a mentális zavar katasztrófájának következményeit. A pszichiátriai ellátást felhasználók eltérő tényezőket emelnek ki a saját életükben a felépülés legfontosabb szempontjaként. Ez is mutatja, hogy a felépülés egy út, amely nagyon személyes és mindenkinél más-más szempont, érték kap prioritást. A felépülésút megértését legjobban az érintettek tapasztalati tudása világítja meg. Módszer: A jelen tanulmány célja, hogy tapasztalati szakértőkkel közösen vizsgáljuk meg és mélyítsük el a felépülés megértését. A felépülésalapú szemlélet lényeges eleme, hogy a felépülők a terápia, a kutatás és az oktatás során egyenrangú társaink legyenek, és az ő tapasztalatuk mint tapasztalati evidencia jelenjen meg a kutatási eredmények palettáján. Ezt a törekvést és gyakorlatot követi a jelen tanulmány is. Tanulmányunkban a szakirodalmi alapok áttekintése mellett a tapasztalati szakértő szerzőtársak személyes tudására támaszkodunk. Eredmények: A felépülés, a változás útján magának a felépülőnek van kulcsszerepe. Ám fontos külső erőforrásként jelentős hatása van a családnak, a baráti kapcsolatoknak, a támogató szakembereknek (akik a közösségi pszichiátriai ellátás keretében személyre szabott segítséget nyújtanak), illetve a sorstársi segítőknek úgyszintén. Kulcsszavak: mentális zavar, felépülés, klinikai (objektív) felépülés, személyes (szubjektív) felépülés, felépülést elősegítő tényezők, tapasztalati szakértő
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
felépülés
tapasztalati szakértő
család mint erőforrás
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 20 : 2 (2020), p. 59-76. -
További szerzők:
Kaszás Jánosné
Gallai István
Harangozó Judit (1956-) (pszichiáter)
Szabó Lajos (1944-) (klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:
Saját polcon:
6.
001-es BibID:
BIBFORM070829
Első szerző:
Ceglédi Erzsébet (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:
Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata / Ceglédi Erzsébet, Máth János
Dátum:
2013
ISSN:
1419-872X
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Alkalmazott pszichológia 13 : 4 (2013), p. 23-46. -
További szerzők:
Máth János (1959-) (matematikus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
7.
001-es BibID:
BIBFORM116750
Első szerző:
Elekes Szende (pszichológus)
Cím:
A pályaidentitás, párkapcsolati elköteleződés és családi háttértényezők összefüggései a készülődő felnőttség idején / Elekes Szende; Mikuska Petra; Komlósi Piroska
Dátum:
2018
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 18 : 3 (2018), p. 29-50. -
További szerzők:
Mikuska Petra
Komlósi Piroska
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:
Saját polcon:
8.
001-es BibID:
BIBFORM082905
Első szerző:
Jánvári Miriam Ivett (PhD hallgató, pszichológus)
Cím:
A tanári lelkesedés, a tanulmányi motivációk, az alapvető szükségletek és az egyetemi csalás kapcsolatának vizsgálata / Jánvári Miriam, Tóth-Király István, Bőthe Beáta, Orosz Gábor
Dátum:
2019
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célja, hogy feltárja a hallgatók által észlelt tanári lelkesedés, a hallgatók motivációja, alapvető pszichológiai szükségleteik és a számonkérések során elkövetett és bevallott csalás közötti összefüggéseket. Módszer: A vizsgálat résztvevői egyetemi hallgatók voltak (Méletkor = 22,23; SDéletkor = 5,44). A vizsgált minta elemszáma 411 fő (nnő = 312). Strukturális egyenletmodellezést alkalmaztunk a változók közötti kapcsolati mintázatok feltárására. Eredmények: Korábbi kutatásokkal összhangban a tanári lelkesedés hiánya összefüggésben áll az amotivációval és a csalással is. A szükségletek frusztrációja közvetlen és közvetett módon is kapcsolatban áll a csalással. Következtetések: Összességében elmondható, hogy ha az a cél, hogy a számonkérések során kevesebb csalás történjen a felsőoktatásban, akkor érdemes tenni azért, hogy a hallgatókpszichológiai szükségletei ki legyenek elégítve, és érdemes olyan oktatókat foglalkoztatni, akik lelkesednek a tanításért.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 19 : 1 (2019), p. 27-50. -
További szerzők:
Tóth-Király István
Bőthe Beáta
Orosz Gábor
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
9.
001-es BibID:
BIBFORM013473
Első szerző:
Kurucz Győző (pszichológus)
Cím:
A deduktív gondolkodási képesség mérése: a Logikai Betűsorok teszt / Kurucz Győző, Münnich Ákos
Dátum:
2008
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
A tanulmányban ismertetjük a deduktív gondolkodás mérésére szolgáló Logikai Betűsorok tesztet. A teszt validitásának megítéléséhez két munkaköri alkalmasságvizsgálat keretében három képességteszttel hasonlítottuk össze a Logikai Betűsorok tesztet. Mindhárom teszt a Vienna Test System egységes rendszerébe illeszkedő mérőeszköz. A FOLO, az induktív gondolkodás mérésére szolgál, az MTA a műszaki-technikai látásmódot, a COG pedig a figyelmi-koncentrációs teljesítményt méri. Szoros összefüggéseket találtunk a FOLO által mért induktív gondolkodás, az MTA által mért műszaki technikai-látásmód, valamint a Logikai Betűsorok által mért deduktív gondolkodás között. Ez megfelelt elképzelésünknek, mely szerint a tesztek tartalmaznak közös elemeket (amely a feladatok jellegéből adódik). A figyelmi teszt eredménye szintén korrelált a Logikai Betűsorok teszt eredményével, amely a figyelmi folyamatok feladatmegoldásban játszott szerepét mutatja. A Logikai Betűsorok teszt varianciájának, ahogy az elvárható volt, kis részét magyarázza a két képességteszt, és összességében a teszt alkalmasnak bizonyult a deduktív gondolkodási képesség mérésére.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 10 : 1-2 (2008), p. 115-129. -
További szerzők:
Münnich Ákos (1957-) (matematikus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
10.
001-es BibID:
BIBFORM084415
Első szerző:
Münnich Ákos (matematikus)
Cím:
Munkaköri alkalmasságvizsgálat a Diagramok teszttel: rendszerkezelők tesztelése / Münnich Ákos, Kurucz Győző
Dátum:
2015
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: A rendszerkezelői/rendszeroperátori munkakör jellemző tevékenysége ? egy automatizált rendszer működésének felügyelete ? komplex és dinamikus környezetben zajlik. A munkaköri alkalmasság megítéléséhez ezért előnyös lehet olyan körülmények között mérni a teljesítményt, ami a tevékenységre jellemző körülményeket szimulálja. Ebből a célból készítettük a Diagramok tesztet, jelen tanulmányban pedig megvizsgáltuk, hogy alkalmas lehet-e a rendszerkezelői/rendszeroperátori munkakörök esetén az alkalmasság vizsgálatára. Módszer: A teszt konstruktumvaliditását egy komplex rendszerkezelői alkalmasságvizsgálat során gyűjtött adatok segítségével ítéltük meg, amely során összevetettük az eredményeket más képességtesztek eredményeivel. Eredmények: Az eredmények szerint a teszten nyújtott teljesítményt befolyásolják a figyelmi és logikus gondolkodási képességek, ugyanakkor a Diagramok teszt nem helyettesíthető pusztán ezen figyelmi és logikus gondolkodást mérő tesztekkel. Következtetések: A Diagramok teszt arculati validitását megfelelőnek ítéltük ? a teszt egyszerűen és megfelelően szimulálja azt a feladatot és azokat a körülményeket, amelyekkel a rendszerkezelő a munkája során találkozik. A vizsgálat megerősíti a Diagramok teszt konstruktumvaliditását, ugyanakkor a feladat komplexitása miatt ennek megítélése nem tekinthető véglegesnek.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
képességteszt
alkalmasságvizsgálat
rendszerkezelő
arculati validitás
konstruktumvaliditás
Megjelenés:
Alkalmazott pszichológia. - 15 : 2 (2015), p. 133-146. -
További szerzők:
Kurucz Győző (1982-) (pszichológus)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:
Saját polcon:
11.
001-es BibID:
BIBFORM063274
Első szerző:
Münnich Ákos (matematikus)
Cím:
A regresszió diszkrét bája: regresszió-számítás kategorikus és szegmentált változókkal / Münnich Ákos, Nagy Ágnes, Pénzes Tamás
Dátum:
2004
ISSN:
1419-872X
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
kutatási jelentés
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia 6 : 1 (2004), p. 82-109. -
További szerzők:
Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus)
Pénzes Tamás (1975-) (pszichológus)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
12.
001-es BibID:
BIBFORM107865
Első szerző:
Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:
Társadalmi célú reklámok laikus értékelésének feltáró vizsgálata / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:
2021
ISSN:
1419-872X
Megjegyzések:
Háttér és célkitűzések: A kvalitatív vizsgálat célja a társadalmi célú reklámra (TCR) vonatkozó laikus percepciók fiatal felnőttek körében történő vizsgálata; a TCR-meghatározások legjellemzőbb elemeinek, valamint a hatáselemeknek a vizsgálata. A kutatás központi kérdése, hogy a szakirodalom által megnevezett tényezők azonosak-e a laikusok által fontosnak tartott szempontokkal, valamint ha vannak eltérések, azok milyen jellegűek. Módszer: Nyolc fókuszcsoportos alkalommal a vizsgálati személyek 1,5-2 órás ülések során társadalmi célú reklámokat idéztek fel, magát a fogalmat definiálták, közösen véleményeztek kivetített TCR-eket; valamint kisebb csoportokban kinyomtatott reklámokat csoportosítottak. A vizsgálatban 55 egyetemi hallgató vett részt. Eredmények: Az interjúk szövegének tartalomelemzése alapján a reklámok értékelésekor elsődleges a vizuális látvány, a kiváltott érzelem; a megjelenített probléma komolysága; valamint az, hogy milyen célcsoport számára készült a TCR. A vizsgálati személyek véleménye alapján a reklámmal való ismétlődő találkozás növeli a reklám felidézésének valószínűségét, valamint rontja a megítélést. A személyek gyakran nyilvánítottak érzelmeket, de olykor attribúciókként utaltak rájuk, azaz azt fejezték ki, hogy a reklám mit akar kiváltani belőlük; valamint képesek voltak beszámolni a túlzó ingerek kiváltotta ellenállásról, hárításról is. A kísérleti személyek által említett TCR-definíciók nagyban hasonlítanak a szakirodalmi definíciókhoz. Következtetések: A fókuszcsoportos adatok alapján a laikus befogadók képesek megnevezni a társadalmi célú reklámüzenetek céljait, megítélni a reklámok hatékonyságát, működési módját, rájuk vonatkozó hatásait. A vizsgálati személyek ilyen jellegű tudatossága alapján - legalábbis ebben a célcsoportban - az önbevalláson alapuló megkérdezés releváns válaszokkal szolgálhat a reklámvizsgálatok során.
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Pszichológiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
társadalmi célú reklám
laikus percepció
reklámfeldolgozás
reklámhatásosság
Megjelenés:
Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 4 (2021), p. 29-52. -
További szerzők:
Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
2
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.