CCL

Összesen 30 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM070824
Első szerző:Ceglédi Erzsébet (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:A csoportmunka hatása az iskolai teljesítményre / Ceglédi Erzsébet
Dátum:2009
ISSN:1215-5233
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Iskolakultúra 19 (2009), p. 95-106. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM075856
Első szerző:Fülekiné Joó Anikó (angol nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Olvasási attitűd: fiú-lány különbségek / F. Joó Anikó
Dátum:2012
ISSN:1215-5233
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
olvasási attitűd
Megjelenés:Iskolakultúra. - 10 (2012), p. 43-57. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM074859
Első szerző:Fülekiné Joó Anikó (angol nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez / F. Joó Anikó
Dátum:2015
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:A közelmúlt gazdasági-társadalmi változásai és a kutatási eredmények az olvasás fogalmának átértékelődését eredményezték. Az olvasási képesség a betűk egyszerű kiolvasásából az információszerzés, a tanulás eszközévé vált, interakciót feltételez, alkalmazható tudásként értelmezzük, fejlettségi szintjének mérésénél, fejlődésének segítésénél pszichikus rendszerként kezeljük. Ennek értelmében tesznek javaslatot a szerzők az olvasás mérésének tartalmi dimenzióira. Azt hangsúlyozzák, hogy az olvasás mérése nem korlátozódhat az alsó tagozatra, az olvasásórákra, az anyanyelv és irodalom tanítására és nem hagyatkozhat a pedagógusok tapasztalatokon alapuló értékeléseire. Az olvasási képesség mérésében az olvasási képesség fejlődését szükséges követni. A tervezett mérés mindezek értelmében kiterjed a beszédhanghallásra, a szó- és mondatolvasásra, a szövegértésre és -értelmezésre, az olvasási motivációra, továbbá az olvasási stratégiákra.
Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez / Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2012. -
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok recenzió, könyvismertetés
Megjelenés:Iskolakultúra. - 3 : 25 (2015), p. 125-128. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM074347
Első szerző:Harsányiné Petneházi Ágnes (pszichológus)
Cím:Társas háló és pszichés jóllét összefüggései a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjában / Harsányiné Petneházi Ágnes
Dátum:2013
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:A vizsgálatunk során arra kerestük a választ, hogy hátrányos helyzetű, de tehetségesfiatalok szociometriai státusza, társas pozíciója egy középiskolai, ötéves komplex tehetséggondozóprogram lezárásakor hogyan és miben tér el a tőlük egyébként kedvezményezettebbhelyzetben lévő társaikétól.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok kutatási jelentés
szociometria
pszichés jóllét
AJTP
Megjelenés:Iskolakultúra. - 23 : 5-6 (2013), p. 53-64. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM073981
Első szerző:Hegedűs Roland (neveléstudomány)
Cím:Tizedik osztályos tanulók teljesítményének területi különbségei / Hegedűs Roland
Dátum:2016
ISSN:215-5233
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Iskolakultúra 26 : 12 (2016), p. 16-30. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM101229
Első szerző:Héjja Bella Emerencia (zeneismeret, népzene tanár)
Cím:A zeneművészeti szakgimnazista tanulók iskolaválasztási motivációi / Héjja Bella Emerencia
Dátum:2018
ISSN:1215-5233 1588-0818
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Iskolakultúra. - 1-2 (2018), p. 104-117. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM062356
Első szerző:Horváth Zsófia Irén (pszichológus)
Cím:A serdülők énképösszetevőinek vizsgálata kisebbségi és többségi helyzetben élő diákok körében / Horváth Zsófia Irén
Dátum:2012
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:Az emberi létünk és fejlődésünk legfontosabb kérdései ? Ki vagyok? Milyen vagyok? ? minden kulturális-történelmi korban foglalkoztatta a gondolkodó embert. Rohamosan változó posztmodern társadalmunkban is, ezek a kérdések időszerűek maradnak, hiszen minél gyorsabban változnak a kulturális értékek, a környezeti feltételek, annál nagyobb szükségünk van a belső stabilitás megteremtésére. Az egyén önazonosság érzésének kialakulását segíti az önmegismerés és megértés, amely egy hosszú fejlődési folyamat eredménye.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Iskolakultúra. - 22 : 7-8 (2012), p. 20-34. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM106725
Első szerző:Jakab Judit (szociológus)
Cím:Hozzá tud-e járulni az iskola a magyar többségi és roma kisebbségi csoportok közötti társadalmi távolság csökkentéséhez? Székelyföldi pedagógusok percepciói. / Jakab Judit
Dátum:2022
ISSN:1215-523
Megjegyzések:A fokozatosan kialakuló roma vagy roma többségű osztályokban, iskolákban való oktatás-tanítás kihívások sokaságával szembesítette az iskolavezetést és a pedagógusokat Székelyföldön. Mind az iskola, mind a pedagógusok tulajdonképpen felkészületlenek voltak a feladatra, hiszen nem voltak előzetes tapasztalataik a roma gyermekek tömeges oktatásával kapcsolatosan. A gyakran mélyszegénységből érkező, eltérő szocializációs háttérrel rendelkező, az óvodát rendszertelenül látogató roma gyermekek már az iskolába lépéskor jelentős hátrányokkal indulnak, amelyek leküzdésére az iskoláknak általában nincsenek stratégiáik, erőforrásaik. Ebben a helyzetben jelentősen felértékelődik a pedagógusok viszonyulása, egyéni szerepvállalása. A tanulmány a pedagógusok vonatkozó tapasztalatainak és az azokkal kapcsolatos interpretációinak, kulturális viszonyulásuknak, a különböző percepciókhoz kapcsolódó tartalmak feltárására irányul.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Iskolakultúra. - 32 : 7 (2022), p. 18-35. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM103600
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:Szakközépiskolából a felsőoktatásba: lemorzsolódási veszélyek vizsgálata egy pilotmérés alapján. / Józsa Gabriella
Dátum:2021
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:A lemorzsolódás vizsgálata és kockázati tényezőinek azonosítása évtizedek óta foglalkoztatja az oktatáskutatókat. A 70-es évektől folyamatosan születnek a lemorzsolódási rizikófaktorokat csoportosító, rendszerező publikációk. Tanulmányunkban a szociológiai, gazdasági és pszichológiai megközelítések szakirodalmát tekintjük át röviden, mely vizsgálatunk elméleti alapját képezi. Munkánkban arra keressük a választ, hogy a felsőoktatási intézménybe kerülés előtt milyen lemorzsolódási rizikófaktorok azonosíthatók. Próbamérésünkbe 105 fő végzős szakközépiskolai tanulót vontunk be. A vizsgálatban saját készítésű kérdőívet használtunk, mely egyik része a felsőoktatásba továbbtanulni szándékozók lemorzsolódási rizikófaktorait igyekszik feltárni. Eredményeink, összhangban a szakirodalommal, azt mutatják, hogy már a felsőoktatásba jelentkezés előtt lehet lemorzsolódási rizikótényezőket azonosítani. Azonban vizsgálatunkban a családi háttér és továbbtanulás motívumai alapján képzett klaszterek szerint nem találtunk különbséget a lemorzsolódás kockázati tényezőiben. Míg a családi háttér csoportjai között csak a továbbtanulás szándékában, addig a továbbtanulási motiváció klaszterei alapján csupán a munkavállalás okában tudtunk kimutatni statisztikailag jelentős különbséget.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
lemorzsolódás
szakképzés
Megjelenés:Iskolakultúra. - 31 : 7-8 (2021), p. 88-103. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM103603
Első szerző:Józsa Gabriella
Cím:Lemorzsolódási rizikófaktorok a felvételi adatbázis alapján / Józsa Gabriella
Dátum:2019
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:A lemorzsolódás jelensége nem csak a hazai oktatáskutatókat érdekli, hanem számos nemzetközi szakirodalom is foglalkozik a témával Európában és a tengerentúlon egyaránt. A probléma szinte minden országot érint, csupán a jelenség mértéke különböző. A lemorzsolódás jelen van mind a közoktatásban, mind a felsőoktatásban. A közoktatásban a tankötelezettség korhatáráig jól nyomon követhető a tanuló útja, ám miután elhagyja ezt az életkort, ami 2012 óta a 16. életévet jelenti (a törvény szerint), nincs az intézményeknek utánkövetési kötelezettsége, hogy mi történik a gyermekkel. A felsőoktatásban az utóbbi évtizedekben egy igen határozott törekvés jelent meg a felsőoktatás-politikai elvárásokból kiindulva annak érdekében, hogy csökkentsék a hallgatói lemorzsolódást, illetve feltárják ennek okait. Munkámban a középiskolákban és a szakgimnáziumokban végzett tanulók felsőoktatási jelenlétét és ezzel összefüggésben a lemorzsolódásukat, azok okait igyekszem feltárni.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
szakképzés
lemorzsolódás
Megjelenés:Iskolakultúra. - 29 : 2-3 (2019), p. 3-21. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM065454
Első szerző:Kovács Edina Mária (oktatáskutató, drámapedagógus)
Cím:Multidimenzionális képek a felnőtt tanulókról / Kovács Edina
Dátum:2015
ISSN:1215-5233
Megjegyzések:Ritkán sétál valaki turistaként a saját lakóhelyén, rácsodálkozva az ismertnek gondolt épületekre, terekre, szobrokra. Ez a kevéssé tudományos hasonlat jutott eszembe Engler Ágnes most megjelent tanulmánykötetét olvasva. Az élethosszig tartó tanulás vagy a felnőttoktatás fogalma nagyjából két évtizede kezdett megtöltődni azzal a tartalommal, ahogyan ma ismerjük és használjuk; újdonságértékük mostanra megkopott. Engler Ágnes tanulmányainak egyik erőssége pedig épp a rácsodálkoztatás: olyan tényeket sorakoztatnak fel, amelyeket voltaképpen ismerünk, csak valamiképpen mégis figyelmen kívül hagyunk. A bemutatott kutatások másik nagy erénye az előzőnek többé-kevésbé az ellenkezője: hogy olyan speciális igényekkel bíró felnőtt-tanulói csoportokat vizsgálnak, amelyek ritkán kerülnek a kutatói érdeklődés fókuszába. A harmadik pedig, hogy a társadalmi nemi sajátosságokat a kutató külön dimenzióként emeli be a kutatások többségébe, s így talál magyarázatot egy-egy érdekes jelenségre, vagy ezek mentén vet fel újabb, megválaszolandó kérdéseket.
Hallgatói metszetek : A felsőoktatás felnőtt tanulói / Debrecen : Debreceni Egyetem, Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ, 2014. -
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok recenzió, könyvismertetés
Megjelenés:Iskolakultúra 7-8 (2015), p. 129-132. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM046854
Első szerző:Kovács Edina Mária (oktatáskutató, drámapedagógus)
Cím:A hatalom aspektusainak változása a média tanárképében / Kovács Edina
Dátum:2012
Megjegyzések:A tanári szerep egyre inkább differenciálódik és gazdagodik, ám a tanárok presztízsének, tekintélyének alakulása nem tükrözi ezt. A társadalmi nemek és az oktatás kérdésével foglalkozó kutatók (Smulyan, 2006; Gaskell és Mullen, 2006) vizsgálatai azt bizonyítják, hogy a média által közvetített tanárképhez erősen kötődnek a társadalmi nemi sztereotípiák. Azaz a férfi tanárokhoz nagy arányban és jellemzően "férfias", a tanárnőkhöz hasonló mértékben "nőies" értékek kapcsolódnak, így előbbiekhez a hatalom és a tekintély, utóbbiakhoz az emocionális viselkedés és az elismertség hiánya. Így a tanári pálya feminizációja hatással lehet a tanárokról alkotott kép alakulására. Jelen kutatásunk során azt vizsgáltuk, hogy módosult-e a média tanárképe - a társadalmi nemi meghatározottság szempontjából - a rendszerváltást követően, részint az elnőiesedés, részint a politikai-társadalmi változások hatására, és ha igen, akkor milyen módon.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
gender
tanárkép
pedagógus
Doktori iskola
Megjelenés:Iskolakultúra 12 : 6 (2012), p. 79-89. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Humán Tudományok Doktori Iskola
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3