CCL

Összesen 25 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM110681
Első szerző:Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:A humoros reklámok és hatásosságuk / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:2022
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A humor a meggyőző kommunikáció, a marketingkommunikáció és azon belül a reklám gyakran használt eszköze. Ennek ellenére a szakirodalomban a humor hatásmechanizmusára vonatkozóan ellentmondásosak a megállapítások. A jelen tanulmány célja a humorra, a humoros reklámra vonatkozó főbb elméletek és empirikus alapú következtetések összefoglalása. Módszer: A tanulmány összefoglalja a humoros reklámstratégia elterjedésére vonatkozó ismereteket; a humoros reklám hatásosságára alkalmazható általános és specifikus elméleteket; valamint a hatást moderáló tényezőket és reklámtipológiákat. Eredmények: A szakirodalmat áttekintve jól látható, hogy a humoros reklám típusainak ismerete alapvető fontosságú a hatásmechanizmusának megértéséhez. Ehhez azonban szükséges lenne egy átlátható, integrált tipológia kialakítása. Következtetések: Elméleti és gyakorlati szempontból is fontos előrelépés lenne a humoros reklám egységes tipológiájának létrehozása és az empirikus kutatások ezen keretben való kialakítása, eredményeik ehhez a tipológiához igazodó értelmezése.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 22 : 3 (2022), p. 59-79. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM110678
Első szerző:Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:Humoros reklámok vizsgálata: musicalszerű reklámok tanulságai / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:2021
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A tanulmány a humoros reklámok alkategóriának megismerését szolgáló vizsgálatsorozat része, amelynek célja a humoros reklámok típusainak azonosítása, szintetizálva a korábbi elméleteket a laikus vélekedésekkel és reprezentációkkal. A jelen vizsgálat célkitűzése egy, a 2010-es évek végén népszerű, humoros elemeket tartalmazó reklámtípus megismerése, és ezáltal új szempontok feltárása a humoros reklámok típusainak kutatásához. A kutatás fókuszában vírusként terjedő, mémmé váló (Csordás, 2018; Tamás, 2018) áruházlánc-reklámok állnak, amelyekben musicalszerű elemek találhatók. Módszer: Az elővizsgálatban kérdőíves módszerrel, négy videóreklámot 13 jellemző mentén 142 felnőtt értékelt. Az ezek közül választott két videóreklámot fókuszcsoportos beszélge- tések keretében értékelt és elemzett 38 vizsgálati személy. Mindegyik ingerként alkalmazott reklám élelmiszerláncot reklámoz, és musicalszerű, valamint humoros elemeket is tartalmaz. Eredmények: A kérdőíves vizsgálat alapján ezek areklámok leginkább az "aranyos" reklám- kategóriába illenek, de nem tökéletesen: szívmelengető és valószerűtlen elemeik mellett negatív érzéseket is hordoznak. Számos olyan sajátosságot azonosítottunk az elemzés során, amely a humorhatás kiváltását segítik elő, ugyanakkor jellemző volt az ?annyira rossz, hogy már jó" jelenség leírása is. A vizsgálatban résztvevők közül többen a trash (szemét) meg- nevezést használták erre. Következtetések: A feltáró vizsgálat elősegítette a laikus reprezentáció megismerését ezekre a specifikus humoros reklámokra vonatkozóan. A bemutatott musicalszerű reklámok közös jellemzője, hogy a kínosan furcsa és a humoros határán egyensúlyoznak. Valószínűleg szarkasztikus, parodisztikus, bohókás jellemzőik mentén váltak megkülönböztethetővé. Ezen jellemzők lekérdezése a vizsgálatok során tovább differenciálhatja a humoros reklámok csoportját.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
reklám
meggyőzés
Humor
Fókuszcsoport
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 2 (2021), p. 7-31. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM045370
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:A páros összehasonlítás Thurstone-féle módszerének alkalmazása a pszichológiában II. / Balázs Katalin, Csízik Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Münnich Ákos
Dátum:2012
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:A páros összehasonlítás a pszichológiai kutatási gyakorlatban jó alternatívája lehet a nála általánosabban elterjedt skálázási eljárásoknak. A páros összehasonlítással megragadható pszichológiai problémák adatait elemezhetjük a Thurstone-féle egydimenziós modell, illetve a többdimenziós skálázás egydimenziós, illetve többdimenziós modelljének alkalmazásával. Jelen tanulmány négy gyakorlati példán keresztül demonstrálja, hogy a páros összehasonlításból nyert adatok esetén a Thurstone-féle skálázás és a többdimenziós skálázás egymás alternatívái, és adott adatbázison is érdemes mindkét módszert alkalmazni, majd a modellek illeszkedését a stressz mutató segítségével összevetni.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
páros összehasonlítás
Thurstone
többdimenziós skálázás
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 2 (2012), p. 45-63. -
További szerzők:Csízik Tímea (1979-) (pszichológus) Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus) Münnich Ákos (1957-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM016142
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:A páros összehasonlítás Thurstone-féle módszerének alkalmazása a pszichológiában I. / Balázs Katalin, Csízik Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Münnich Ákos
Dátum:2009
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Jelen tanulmány a Thurstone-féle páros összehasonlítás módszerének elméleti alapjait és gyakorlati alkalmazását mutatja be. A páros összehasonlítás módszerével megragadható pszichológiai problémákon keresztül demonstráljuk a Thurstone-féle modell egydimenziós változatának egy lehetséges alkalmazását, a Microsoft Excel program segítségével. A bemutatott módszer a pszichológiai kutatási gyakorlatban jó alternatívája lehet a nála általánosabban elterjedt skálázási eljárásoknak (például a Likert-skálának). Különösen akkor, ha célunk egy adott témakörön belül néhány alternatíva megítélésének feltárása és az alternatívák viszonyairól differenciált képet szeretnénk alkotni. A tanulmány, egy alaposan kidolgozott példán keresztül, részletes útmutatást ad a módszer egydimenziós alkalmazásához, és további két pszichológiai probléma feldolgozása segíti az eljárás mutatóinak értelmezését.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
thurstone
pszichológiai módszertan
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 11 : 1/2 (2009), p. 127-146. -
További szerzők:Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus) Csízik Tímea (1979-) (pszichológus) Münnich Ákos (1957-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM091762
Első szerző:Bulyáki Tünde (szociális munkás)
Cím:Felépülés a mentális zavarból / Bulyáki Tünde, Kaszás Jánosné, Gallai István, Harangozó Judit, Szabó Lajos
Dátum:2021
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A felépülés magában foglalja az új élet értelmének és céljainak kifejlesztését, abban a periódusban, amikor az ember meghaladja a mentális zavar katasztrófájának következményeit. A pszichiátriai ellátást felhasználók eltérő tényezőket emelnek ki a saját életükben a felépülés legfontosabb szempontjaként. Ez is mutatja, hogy a felépülés egy út, amely nagyon személyes és mindenkinél más-más szempont, érték kap prioritást. A felépülésút megértését legjobban az érintettek tapasztalati tudása világítja meg. Módszer: A jelen tanulmány célja, hogy tapasztalati szakértőkkel közösen vizsgáljuk meg és mélyítsük el a felépülés megértését. A felépülésalapú szemlélet lényeges eleme, hogy a felépülők a terápia, a kutatás és az oktatás során egyenrangú társaink legyenek, és az ő tapasztalatuk mint tapasztalati evidencia jelenjen meg a kutatási eredmények palettáján. Ezt a törekvést és gyakorlatot követi a jelen tanulmány is. Tanulmányunkban a szakirodalmi alapok áttekintése mellett a tapasztalati szakértő szerzőtársak személyes tudására támaszkodunk. Eredmények: A felépülés, a változás útján magának a felépülőnek van kulcsszerepe. Ám fontos külső erőforrásként jelentős hatása van a családnak, a baráti kapcsolatoknak, a támogató szakembereknek (akik a közösségi pszichiátriai ellátás keretében személyre szabott segítséget nyújtanak), illetve a sorstársi segítőknek úgyszintén. Kulcsszavak: mentális zavar, felépülés, klinikai (objektív) felépülés, személyes (szubjektív) felépülés, felépülést elősegítő tényezők, tapasztalati szakértő
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
felépülés
tapasztalati szakértő
család mint erőforrás
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 20 : 2 (2020), p. 59-76. -
További szerzők:Kaszás Jánosné Gallai István Harangozó Judit (1956-) (pszichiáter) Szabó Lajos (1944-) (klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM070829
Első szerző:Ceglédi Erzsébet (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata / Ceglédi Erzsébet, Máth János
Dátum:2013
ISSN:1419-872X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Alkalmazott pszichológia 13 : 4 (2013), p. 23-46. -
További szerzők:Máth János (1959-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM065911
Első szerző:Döbör Ágota (Pszichológus)
Cím:Az iskoláskorú tehetséges olvasók: Pszichológiai jellemzők és fejlesztési lehetőségek / Döbör Ágota, Hódi Ágnes, Dávid Imre
Dátum:2013
ISSN:0230-0508 2060-2782
Megjegyzések:Az olvasásfejlődés és -fejlesztés területe világszerte számos diszciplína által kutatott terület, hiszen az egyén olvasási képességének optimális fejlettsége képezi az iskolai és társadalmi boldogulás egyik fő alappillérét. Az olvasást tanult készségként tartják számon, azonban az azt megalapozó (háttér) kognitív készségek jóval a formális oktatás kezdete előtt kialakulnak, így az olvasásfejlesztő és intervenciós programok nagy része ezen életkori szakaszra összpontosít. Tendenciaként rajzolódik ki, hogy a programok a fejlődési rendellenességek által okozott lemaradást igyekeznek kiküszöbölni, illetve a tipikus fejlődési ívű, azonban az átlagostól gyengébben teljesítő tanulók felzárkóztatására koncentrálnak, háttérbe szorítva a kiemelkedő és tehetséges olvasók korai beazonosítását és fejlesztését. Napjainkban egyre több nemzetközi vizsgálat ötvözi a tehetségpszichológia modelljeit az olvasáskutatások eredményeivel gyarapítva ezzel a tehetséges olvasóról szerzett ismereteket. Az olvasás-szövegértés fejlettségi szintjének meghatározásához számos mérőeszköz áll rendelkezésre, azonban a tehetséges olvasó diagnosztizálásához nem elegendő csupán a tanulói teljesítmény ismerete. Tanulmányunk elsődleges célja, hogy ismertessük egy kevéssé vizsgált terület, az olvasásában tehetséges gyermekekkel kapcsolatos kutatások legfontosabb eredményeit, bemutassuk a tehetség definícióit, értelmezéseit, valamint módszertani összefoglalót adjunk a tehetséges olvasó fejlesztési lehetőségeiről.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
tehetség
tehetséges olvasó
Megjelenés:Pszichológia 33 : 4 (2013), p. 329-343. -
További szerzők:Hódi Ágnes Dávid Imre (1968-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM116750
Első szerző:Elekes Szende (pszichológus)
Cím:A pályaidentitás, párkapcsolati elköteleződés és családi háttértényezők összefüggései a készülődő felnőttség idején / Elekes Szende; Mikuska Petra; Komlósi Piroska
Dátum:2018
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 18 : 3 (2018), p. 29-50. -
További szerzők:Mikuska Petra Komlósi Piroska
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM082905
Első szerző:Jánvári Miriam Ivett (PhD hallgató, pszichológus)
Cím:A tanári lelkesedés, a tanulmányi motivációk, az alapvető szükségletek és az egyetemi csalás kapcsolatának vizsgálata / Jánvári Miriam, Tóth-Király István, Bőthe Beáta, Orosz Gábor
Dátum:2019
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célja, hogy feltárja a hallgatók által észlelt tanári lelkesedés, a hallgatók motivációja, alapvető pszichológiai szükségleteik és a számonkérések során elkövetett és bevallott csalás közötti összefüggéseket. Módszer: A vizsgálat résztvevői egyetemi hallgatók voltak (Méletkor = 22,23; SDéletkor = 5,44). A vizsgált minta elemszáma 411 fő (nnő = 312). Strukturális egyenletmodellezést alkalmaztunk a változók közötti kapcsolati mintázatok feltárására. Eredmények: Korábbi kutatásokkal összhangban a tanári lelkesedés hiánya összefüggésben áll az amotivációval és a csalással is. A szükségletek frusztrációja közvetlen és közvetett módon is kapcsolatban áll a csalással. Következtetések: Összességében elmondható, hogy ha az a cél, hogy a számonkérések során kevesebb csalás történjen a felsőoktatásban, akkor érdemes tenni azért, hogy a hallgatókpszichológiai szükségletei ki legyenek elégítve, és érdemes olyan oktatókat foglalkoztatni, akik lelkesednek a tanításért.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 19 : 1 (2019), p. 27-50. -
További szerzők:Tóth-Király István Bőthe Beáta Orosz Gábor
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM057659
Első szerző:Kecskés-Kovács Krisztina (pszichológus)
Cím:Arcok nemi kategorizációs folyamatainak elektrofiziológiai korrelátumai / Kecskés-Kovács Krisztina, Czigler István
Dátum:2014
ISSN:0230-0508 2060-2782
Megjegyzések:Az arcok felismerésének képessége alapvető észlelési funkció. A kísérletünk célja, hogymegvizsgáljuk, hogy a szenzoros memória alkalmas-e a nemi kategóriák (férfi/nő) kódolására, illetvea kategóriák közötti váltás észlelésére. Akérdést az eseményhez kötött potenciálok (EKP) módszerévelvizsgáltuk, feladatfüggő kísérleti helyzetben. A különböző nemű arcingereket figyelt kakukktojáselrendezésben mutattuk be, azaz a ritka célingerek egy gyakori arcokból álló szekvenciában kerültekbemutatásra. A kísérleti személyek (n = 14) feladatát a ritka nemi kategóriába tartozó arcok azonosításaalkotta, melyet gombnyomással jeleztek (női vagy férfiarcok változó szekvenciája; a célingerek20 százalékos valószín©uséggel jelentek meg a szekvencián belül). Az adott nemen belül az egyesképeken ábrázolt személyek különbözőek voltak. Az N170 komponens megjelenése mellett ? mely azarcfeldolgozás neurális korrelátumaként ismert ? a ritkán bemutatott arcok negatívabb EKP-t váltottakki, mint a gyakori arcok. A 300 ms csúcslatenciával jelentkező negatív különbséget vizuális eltérésinegativitás (vEN) komponensként értelmeztük, mely a nemi kategóriák közötti váltás automatikusdetekciójának idegi korrelátuma. Az alkalmazott kísérleti helyzetből adódott, hogy a célingerkéntbemutatott arcok el♯ohívták a P3 komponens családot (frontális P3a~290 ms csúcslatenciával ésparietális P3b~550 ms csúcslatenciával). A férfi és női célingerekkel kiváltott válaszok között nemtaláltunk különbséget. Az eredmények szerint az észlelő rendszer automatikusan kódolja a nemikategóriák közötti változást (vEN). Ehhez ki kell alakítania a nemi kategóriák reprezentációját, mely előrejelzi a várható arcinger megjelenését. A P3 komponensek megjelenése igazolja a különböző figyelmi és perceptuális kategorizációs folyamatok jelenlétét, melyek már függetlenek az ingerekfizikai megjelenésétől. Összességében elmondható, hogy kísérletünkkel demonstráltuk az észlelőrendszer érzékenységét a nemi arcok diszkriminációs folyamataira. A Pszichológia 34. évfolyam (2014) 3. számában megjelent "Arcok nemi kategorizációs folyamatainak elektrofiziológiai korrelátumai" című publikáció (DOI:10.1556/Pszicho.34.2014.3.1) szerzőinek affiliációja hiányos formában került nyomtatásba
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
nemi kategorizáció
arcfelismerés
vizuális eltérési negativitás
eseményhez kötött potenciálok
automatikus változás detekció
kakukktojás paradigma
Megjelenés:Pszichológia. - 34 : 3 (2014), p. 207-224. -
További szerzők:Czigler István (1946-)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM069118
Első szerző:Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:Gátlási mechanizmusok és válaszszelekciós interferencia a feladatváltásban / Kondé Zoltán, Barkaszi Irén, Czigler István
Dátum:2009
ISSN:0230-0508 2060-2782
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
feladatváltás
váltási veszteség
válaszszelekció
rekonfiguráció
gátlás
Megjelenés:Pszichológia 29 : 2 (2009), p. 119-143. -
További szerzők:Barkaszi Irén (1978-) (pszichológia) Czigler István (1946-)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM057186
Első szerző:Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:Hipnotikus fogékonyság és exekutív hatékonyság / Kondé Zoltán, Szabó Csaba, Szabó Gergely
Dátum:2013
ISSN:2060-2782
Megjegyzések:A hipnotikus fogékonyság és a figyelmi beállítódások rugalmas kontrollálásának lehetséges összefüggését tanulmányoztuk éber állapotban. A hipnotikus fogékonyság alapján kialakított (alacsony, közepes, magas fogékonyságú) csoportok feladatváltási teljesítményét vizsgáltuk a feladatváltási paradigma egy újszerű változatával. A személyek hipnotikus fogékonyságát előzetesen, a Waterloo-Stanford Hipnábilitási Csoportskála C változatával mértük. A kísérletben a személyeknek két kognitív kategorizációs feladatot kellett felváltva teljesíteni reakcióidő helyzetben. Az ingersorozat meghatározott pontjain jelzések határozták meg a releváns kategóriákat (irányított váltás és irányított ismétlés). A sorozat két kiemelt pontján a személyek maguk döntöttek arról, hogy változtatnak-e a feladaton (önkéntes váltás) vagy sem (önkéntes ismétlés). Markáns különbséget találtunk a váltási és az ismétlési reakciók latenciájában (váltási veszteség) irányított helyzetekben. A váltási veszteség jelentősen kisebb volt önkéntes helyzetben, mely azt jelezheti, hogy, ha a figyelmi feldolgozás céljainak önálló meghatározására lehetőség van a figyelmi teljesítmény javul. A három vizsgálati csoport teljesítménye lényegében egybevágónak bizonyult irányított és önkéntes figyelmi helyzetben is. Ugyanakkor az önkéntes váltások gyakorisága jelentősen eltért a két lehetséges váltási hely között, mindhárom csoportban. A váltási veszteség a preferált váltási ponton kisebb volt, ugyanakkor a preferált és nem preferált váltási helyzetekben mutatott váltási teljesítmény eltérése csak a magasan fogékony személyeknél közelítette a szignifikáns mértéket (p=0,065). Ez az eredmény további megerősítéseket követően azt jelezheti, hogy a figyelmi beállítódások stratégiai kontrollálásának lehetősége magasan fogékony személyeknél jobb, hatékonyabb figyelmi teljesítményt tesz lehetővé. Megfigyeléseink arra utalnak, hogy a hipnotikus fogékonyság egyéni különbségei kapcsolatban állhatnak a figyelmi kontroll hatékonyságának éber helyzetben/hipnotikus kontextuson kívül is megfigyelhető eltéréseivel.
ISBN:0230-0508
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
hipnózis
hipnotikus fogékonyság
végrehajtói kontroll
feladatváltás
Megjelenés:Pszichológia. - 33 : 4 (2013), p. 271-291. -
További szerzők:Szabó Gergely (1987-) (pszichológus) Szabó Csaba (1951-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:NTP-OKA XXV
Egyéb
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Doktori iskola
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3