CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM120070
Első szerző:Grecsó Zoltán
Cím:Application of Mental Practices of the Franklin Method in Dance Education / Grecsó, Zoltán; Szászi, Beáta
Dátum:2022
Megjelenés:Utánközlés / nyelvi változat
ISSN:2732-1002 2732-1703
Megjegyzések:Cognitive psychology, motion sciences and sport psychology are widely accepting the approach that technologies based on the intended use of mental representations significantly contribute to the development of sensory and motor functions. The method of Franklin also confirms that internal imaging and coordination capabilities correlate. In the anatomy of dance and the development of dance skills, the visualization forms a bridge. Based on Jacobson's neuromuscular theory and Annett's ALI model, the image created in the brain impacts the activity of the muscles without performing the movement. Visualization helps to create future movements. The dancer learns his/her motion more deeply from multiple aspects. Throughout imagination, we use several modalities to create the internal image. Due to this process, it will be more effective to implement the movement sequence. This methodology review contains a detailed theoretical and practical presentation of Franklin's technique. The use of creative childrens' dance may be advantageous for preparing visualization techniques. The authors suggest the dance pedagogical application of these tools at all ages.
Grecsó Zoltán: A Franklin módszer mentális gyakorlatainak alkalmazása a táncoktatásban
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
visualization
imagination
Franklin method
dance education
Megjelenés:Tánc és Nevelés. - 3 : 1 (2022), p. 93-101. -
További szerzők:Szászi Beáta (PhD hallgató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
   Lásd még:
Egyéb kapcsolat (1)
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM120068
Első szerző:Grecsó Zoltán
Cím:A Franklin módszer mentális gyakorlatainak alkalmazása a táncoktatásban / Grecsó, Zoltán; Szászi, Beáta
Dátum:2022
ISSN:2732-1002 2732-1703
Megjegyzések:A kognitív pszichológia, a mozgással foglalkozó tudományok és a sportpszichológia területén megalapozott és széles körben elfogadott az a szemlélet, hogy a mentális reprezentációk tudatos használatára épülő technikák nagyban hozzájárulnak a szenzoros és motoros funkciók fejlődéséhez. Franklin módszere is megerősíti, hogy a belső képalkotás és koordinációs képességek korrelálnak. A tánc anatómiájában és a tánctudás fejlesztésében a vizualizáció technikája hidat képez. Jacobson neuromuszkuláris elmélete és Annett ALI modellje alapján az agyban megalkotott kép hatást gyakorol az izmok aktivitására, anélkül, hogy végrehajtanánk a mozdulatot. A vizualizáció segíti a mozdulatok jövőbeli megalkotását: a táncos mélyebben, több aspektusból megismeri a saját mozgását. Az imagináció során több modalitást is felhasználunk a belső kép létrehozásában, ezáltal hatékonyabb lehet a mozdulatsor kivitelezése. Ez a módszertani áttekintés Franklin technikájának részletes elméleti és gyakorlati bemutatását tartalmazza. A kreatív gyermektánc alkalmazása előnyös lehet a vizualizációs technikák előkészítésére. A szerzők javasolják a technika táncpedagógiai alkalmazását minden életkorban.
Grecsó Zoltán: Application of Mental Practices of the Franklin Method in Dance Education
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
vizualizáció
imagináció
Franklin módszer
táncoktatás
Megjelenés:Tánc és Nevelés. - 3 : 1 (2022), p. 83-92. -
További szerzők:Szászi Beáta (PhD hallgató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
   Lásd még:
Egyéb kapcsolat (1)
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM120071
Első szerző:Szászi Beáta (PhD hallgató)
Cím:Dancers' Body: The Examination of Health, Body Satisfaction, Body Attitudes, Eating Attitudes, and Self-Esteem among Dancers / Szászi, Beáta; Szabó, Pál
Dátum:2021
Megjelenés:Utánközlés / nyelvi változat
ISSN:2732-1002 2732-1703
Megjegyzések:Objective: to conduct research on health state, body satisfaction, eating disorders (EDs), body investments, and self-esteem among adult dancers.Methods: General Health Questionnaire, WHO Well-Being Index, Body Satisfaction Scale, Human Figure Drawing Test, Body Investment Scale, Eating Attitudes Test, Rosenberg Self-Esteem Scale.Results: 45.8% of female and 21.2% of male dancers have significant symptoms/diseases. 7.4% of females are underweight, besides 5.9% of females and 15.6% of males are overweight. 11.6% of females are at risk for EDs. Ballroom dancers are the most dissatisfied with their body and weight, and they are the most symptomatic concerning EDs. Modern dancers are the most protected regarding body-related ex-tremes. Female dancers under 20 have stricter body evaluation, less body protection, more bulimic symptoms, and less self-esteem. Conclusions: An intervention programme should be implemented in dance educa-tion that provides both theoretical and practical knowledge with the participation of experts in the field of health, education, and child care as well. This may help dancers to improve health, endurance, body image, and self-esteem. The prevention of EDs must be a priority in this initiative.
Szászi Beáta (PhD hallgató): A táncos test: egészség, testi elégedettség, testhez való viszony, evési attitűdök és önértékelés vizsgálata táncosok körében
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
dancers
body image
body satisfaction
eating disorders
self-esteem
state of health
Megjelenés:Tánc és Nevelés. - 2 : 1 (2021), p. 30-54. -
További szerzők:Szabó Pál (1954-) (neurológus, pszichiáter)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
   Lásd még:
Egyéb kapcsolat (1)
Borító:
Rekordok letöltése1