CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM067680
Első szerző:Madarász Tibor (oktatáskutató)
Cím:Honvédelmi nevelés a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégiumban / Madarász Tibor
Dátum:2013
ISSN:1417-7293
Megjegyzések:A katonaságra, a katonai létre történő szocializációra tekinthetünk a szervezet informális nevelési ágenseként. Ahogyan a társadalom egészét tekintve az iskola formális nevelési színtérként jelenik meg, úgy a katonaság ? különösen a sorozott hadsereg idejében ? informális nevelési funkciókat tölt be (Kozma 1999). A katonai nevelésnek azonban hazánkban nemzeti tradíciói vannak és az informális nevelési funkción túl formális nevelési színtérként is megjelenik. Ez a színtér a korábban hazánkban működő oktatási és nevelési intézményekben, hadapródiskolákban, katonai szakközépiskolákban és katonai kollégiumokban jelent meg, ahol kifejezetten a katonai pályára nevelés volt a cél. A XIX. és XX. századi intézmények hagyatékát követve, azok pozitív és negatív tapasztalataira építve, életre kelhet egy XXI. századi katonai intézmény, amely a közoktatási palettát színesítve oktatja és neveli a 14-18 éves fiatalokat. A debreceni Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium intézménye hosszú utat járt be a 2013. szeptember 1-i, Hende Csaba honvédelmi miniszter által megnyitott tanévéig.A kutatás célja, a hazánkban nemzeti tradícióikkal rendelkező katonai nevelés újraéledésének, a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium honvédelmi szakközépiskolává átalakulásán keresztül történő bemutatása.Katonaság és társadalom kapcsolatának nélkülözhetetlen feltétele, hogy a civil szféra közvetlen érintkezésbe léphessen a honvédelmi szervvel. Ennek kínál kiváló lehetőséget a középiskolai katonai oktatás és nevelés, melynek korábban létező intézményeit, hazánkban a rendszerváltást követő években fokozatosan építették le (Ráskay 1994; Martinkó 1998). Felfüggesztéséig a sorozás intézménye is fenntartotta az erősebb kapcsolatot a civil társadalom és a katonaság között (2004. évi CV. Törvény?). Napjaink önkéntes haderő-szervezete az által teremti meg kapcsolatát a társadalommal, hogy munkaerőpiaci szereplővé teszi a Magyar Honvédséget, mely így versenyhelyzetbe kerül a többi munkáltatóval szemben. Ennek eredményeképp a toborzás megvalósításában is stratégiaváltásra kényszerül. A hadkiegészítés szélesebb korosztályi rétegek megszólítását kívánja meg a szervezettől, melyek közül, több szempontból is optimális mivolta miatt, kiemelt szereplőként jelenik meg a középiskolás korosztály (Varga, 2010, 2011).
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
honvédelmi nevelés
katonapedagógia
sorozott hadsereg
Megjelenés:Társadalom és honvédelem 17 : 3-4 (2013), p. 288-294. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1