CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM091292
Első szerző:Csatáriné Dogi Ilona (gazdasági agrármérnök)
Cím:Az országeredet imázs hatása a hazai élelmiszertermékek megítélésére / Csatáriné Dogi Ilona
Dátum:2018
ISSN:1786-3422 2560-2551
Megjegyzések:From the 1960's literature deals more and more with the examination of the country image, mainly due to its influence on the choice/purchase of foreign products (country of origin effect). Most of the publications are linked to marketing science, namely the latest research regards nation image as something that can be positioned on the market, as a product or a brand name. The aim of my research is to assess the effect of the country of origin on the judgment of domestic foods from the point of view of the Hungarian consumers. The completed questionnaires were processed using the program SPSS 20. Data were analyzed by factor- and two-step cluster analysis in order to explore the dimensions and clusters. The analysis showed that the "price" dimension for the country of origin is less determinative in product perception. For this reason if we want to promote domestic products, emphasis should be laid on attractive appearance, on good quality and the reliability of the products, and not necessarily on the favorable price.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
országeredet-imázs
fogyasztói magatartás
élelmiszertermék
kétlépcsős klaszterelemzés
Megjelenés:Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing. - 14 : 1 (2018), p. 17-23. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM052241
Első szerző:Fehér András (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Cím:Az online marketing lehetőségei a tejszektorban : a közösségi háló szerepe / Fehér András, Szakály Zoltán
Dátum:2013
ISSN:1786-3422
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing 9 : 1 (2013), p. 57-64. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM102539
Első szerző:Nagy Orsolya Bernadett (gazdasági agrármérnök)
Cím:Mangalicafogyasztási és -vásárlási szokások vizsgálata egyetemi hallgatók körében / Nagy Orsolya Bernadett, Balogh Péter, Nagy Lajos
Dátum:2022
ISSN:1786-3422
Megjegyzések:This study aims to assess the preferences for mangalica consumption and shopping among stu-dents at the Faculty of Economics, University of Debrecen. Data from the online questionnaire survey were analyzed using descriptive statistics, Chi-square tests, Mann-Whitney tests, and Spearman rank correlation tests. According to the results, the main findings were that more men consume mangalica sausages and buy them in supermarkets/ hypermarkets, people living in big cities and graduates are better informed about Hungarian National Association of Man-galica Breeders. Significantly more people living in the county headquarters and those with a monthly net income of more than 300 thousand HUF (per capita) consume mangalica meat and products made from mangalica pork. There is a significant difference between the consum-er and non-consumer groups of the product according to the given criteria (price, product in-gredients, fat content, healthy nutrition, freshness, Hungarian product, proven origin, packag-ing), moreover, there is a strong positive correlation between the aspects.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
mangalica
fogyasztási szokások
vásárlási szokások
preferenciák
Megjelenés:Élelmiszer, táplálkozás és marketing. - Megjelenés alatt (2022), p. 1-12. -
További szerzők:Balogh Péter (1970-) (agrármérnök) Nagy Lajos (1964-) (agrármérnök)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM077209
Első szerző:Soós Gabriella (közgazdász, tanár)
Cím:A fogyasztók információ-igénye az élelmiszervásárlás során - egy fókuszcsoportos kutatás eredményei / Soós Gabriella
Dátum:2016
ISSN:1786-3422
Megjegyzések:Consumer trends are clearly displayed in the increase of health consciousness, which rearranges the expectations of consumers, can influence the decision-making mechanism and the attitude of consumers during the purchasing process. The consumers require more and more information. It is sorted, understood and learnt/memorised by them. The information received influences their decision-making process. This study aims at presenting the expectations and their impact on the consumers according to the required information about health-conscious food and the results of a research using a focus group survey. Examination of two eight- resp. nine-person focus groups occurred in the summer 2016 in Hungary using a structured script i.e. guide, and a so called 'hourglass' method. We used a model to the construction of the structure of the focus group guide, which was formed on the basis of the literature in connection with the investigation. We studied and analysed the elements of this model (e.g. interest, attention, involvement, beliefs etc.), the effect of these factors on the information process and the relation between the main factors. This provides a suitable/ adequate basis for the quantitative research of this topic.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
fogyasztói magatartás
információ-feldolgozás
fogyasztói attitűd
élelmiszer
funkcionális élelmiszer
egészségtudatosság
Megjelenés:Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing. - 12 : 1 (2016), p. 33-38. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM077042
Első szerző:Soós Gabriella (közgazdász, tanár)
Cím:Fogyasztói attitűdök a funkcionális élelmiszer-fogyasztás területén / Soós Gabriella, Biacs Péter Ákos, Kiss Attila
Dátum:2013
ISSN:1786-3422
Megjegyzések:The crisis of the food industry can be traced not only in Hungary but also in the economy of numerous countries in or outside Europe. Innovation can be an effective tool of handling the crisis, which will be expected to focus on the development of new products aiming to increase the demand. The growing number of civilisation diseases, rushing and sedentary lifestyle and our over-modernised world are all contributed to the stimulation of unhealthy everyday activities within the population. There is no surprise that the number of rate of the diseases due to unhealthy lifestyle is growing immensely. Hippocrates stated even in 5th century BC that everything we eat had an influence on our bodies. The consumers of this century seem to rediscover this ancient truth, because the role of health consciousness is increasing, although fairly slowly. A group of consumers have already started looking for such foods that are useful to consume or at least not harmful for the operation of the body. The answer for this challenge is provided by the development and marketing of functional foods,which can also be a possible way forthe organisations active in the field of food industry in the time of the crisis. A number of initiatives were undertaken to define functional foods and at present there is still no uniformly accepted version in the literature. In our work, however, we summarize the same criteria of each version.In order to underpin the development of health care products, the Eszterházy Károly College made a representative survey with the selection of 1000 people over 18 years within the Hungarian population. On the one hand, the survey was aimed to measure the awareness of functional food and on the other hand to find out more about the connection between the propensity to buy, the demographic extent and other personal factors. The study emphasized the mapping of consumer attitudes, the establishment of the ranking of the motivating and restrictive factors associated with the purchase of these products.We paid attention to the role of price and information, in orderto see how these factors affect the selection of physiologically favourable typesinstead of traditional foods. On the basis of some key factors including demography, property and attitude the consumers were ranked into consumer groups or clusters, thereby providing a basis for product positioning and creating a selective marketing strategy.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
fogyasztói attitűd
funkcionális élelmiszer
klaszterelemzés
Megjelenés:Élelmiszer, Táplálkozás, Marketing. - 9 : 1 (2013), p. 13-21. -
További szerzők:Biacs Péter Ákos (1940-) (vegyészmérnök, műszaki doktor, kémiai kandidátus) Kiss Attila (1971-) (vegyész, angol-magyar szakfordító)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM005768
Első szerző:Szűcs István (agrárközgazdász)
Cím:A hazai halhús-fogyasztási szokások főbb jellemzői / Szűcs István, Tikász Ildikó Edit, Kovács Krisztián
Dátum:2008
ISSN:1786-3422
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
halfogyasztás
Megjelenés:Élelmiszer, táplálkozás és marketing. - 5 : 1 (2008), p. 53-62. -
További szerzők:Kovács Krisztián (1981-) (okleveles gazdasági agrármérnök) Tikász Ildikó Edit (1980-) (gazdasági agrármérnök)
Internet cím:elektronikus változat
Borító:
Rekordok letöltése1