CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM069585
Első szerző:Berei Emese Beáta (tanár, szociális szakértő)
Cím:How do students perceive their non-traditional peers at Romanian and Hungarian universities / Emese Beáta Berei
Dátum:2018
ISSN:2064-2199
Megjegyzések:Starting from a student-centre educational policy research approach (Kozma 2009, ESU 2012), this paper is discussing issues linked to the concept of equity in higher education in two EU member countries, Hungary and Romania. I analyse the way of looking at special students, confronting the policy conceptions with the students` perceptions. My objective was to explore the collegial attitudes of students toward their non-traditional peers and to define specific types of preferences. The first part of the study is an overview of the higher educational policy in Romania and Hungary, aiming to find out what kind of chance equality and compensation practices do they put into effect, and identify similarities and differences between them. The second part of the research is based on empirical data from two surveys of student population conducted by CHERD-Hungary in the cross border region in the period 2012-2015. The hypothesis was based on previous research outcome related to the cross border area (Pusztai ? Szabo 2014), that students' way of looking at special groups is not homogeneous. The results of my research confirm this and I identified that student perceptions have any latent structure, which can be a basis for establishing possible future research directions.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
student-centred educational policy
special students
equity
student attitudes
Romania
Hungary
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal. - 8 : 2 (2018), p. 111-122. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM114850
Első szerző:Casas Trujillo Jennyfer Paola (PhD Researcher)
Cím:Beech, S.: The geographies of international student mobility. Spaces, places and decision making / Paola Casas Trujillo, Jennyfer
Dátum:2020
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:The geographies of international student mobility. Spaces, places and decision making / London : Palgrave Macmillan, 2019
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok recenzió, könyvismertetés
folyóiratcikk
Megjelenés:Hungarian educational research journal (HERJ). - 10 : 1 (2020), p. 104-109. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM054006
Első szerző:Engler Ágnes (oktatáskutató)
Cím:A felsőoktatás tömegesedése, különös tekintettel a nem nappali tagozatos hallgatókra a Bihar-Bihor tanulórégióban, 1990-2010 / Engler Ágnes, Tőzsér Zoltán, Szilágyi Györgyi
Dátum:2012
ISSN:2062-9605
Megjegyzések:Tanulmányunkban a felsőoktatási expanzió jelenségét vizsgáljuk meg egy olyan nagy létszámú, mégis kevéskutatói figyelmet kapó hallgatói csoport esetében, amely az egyetemek és főiskolák nem teljes idejű képzésébenvesz részt. Az úgynevezett nem tradicionális tanulók életpályájuk későbbi szakaszában ruháznak be emberitőkéjükbe. Ez a szakasz nemcsak az időzítésben különbözik az átlagos nappali tagozatos fiatalok akadémiaiútjától, hanem az életszakaszok párhuzamosságában is: a felsőfokú tanulmányok mellett az esetek többségébena teljes idejű munkavégzés és a saját családról való gondoskodás ötvöződik az egyéni életútban. A tanulmánycélkitűzése a felsőoktatási tömegesedés folyamatában a nem nappali tagozatos hallgatók, elsősorban a levelezőtagozatosok vizsgálata a feltüntetett időintervallumban, nemzetközi összehasonlításban. A vizsgálat kezdőidőpontja a rendszerváltozás évekig nyúlik vissza, mivel a poszt-szocialista országokat elérő (újabb)expanziós hullám ekkor kezdődik, illetve ekkortól áll rendelkezésünkre bővebb hivatalos statisztikai adat, különös tekintettel a gazdasági mutatókra.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
felsőoktatás
nemtradicionális hallgatók
expanzió
élethosszig tartó tanulás
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal. - 2 : 1 (2012), p. 10-28. -
További szerzők:Tőzsér Zoltán (1984-) (bölcsész tanár, szakfordító) Szilágyi Györgyi
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM071555
Első szerző:Imre Anna
Cím:Non-subject teaching in years 5 and 6 : legislative changes and institutional implementation routes / Anna Imre, Tímea Ceglédi, Gabriella Kállai, Georgina Kasza
Dátum:2013
ISSN:2062-9605 2064-2199
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
non-subject teaching
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal 3 : 1 (2013), p. 28-41. -
További szerzők:Ceglédi Tímea (1984-) (szociológus) Kállai Gabriella Kasza Georgina
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM065457
Első szerző:Kovács Edina Mária (oktatáskutató, drámapedagógus)
Cím:Teaching identity, professional plans and engagement of pre-service teachers in Partium Region / Kovács Edina
Dátum:2015
ISSN:2062-9605
Megjegyzések:Recent researches show that in many European countries teaching profession is chosen by women from lessaffluent families, with worse academic performance. However the students' gender or performance has noor little effect on engagement: more important what he/she think about the prestige of the teachingprofession and which values he/she prefers. Our analysis is based on the HERD research study database:interviewed 2 728 students. Results show that long-term engagement to teaching is affected by the opinionabout prestige, autonomy, payment, power, asserting options, dignity and public participation. Malestudents are much more uncertain to choose teaching as a career, but there are no gender differences in thelong-term engagement.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal (HERJ) 5 : 2 (2015), p. 1-12. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM096212
Első szerző:Kovács Karolina Eszter (pszichológus)
Cím:Practical or theoretical persistence?: The investigation of (f)actors influencing students' persistence at three levels / Kovacs Karolina Eszter, Dusa Agnes Reka, Kocsis Zsofia, Pallay Katalin, Szucs Timea, Palfi Jozsef
Dátum:2019
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:Higher educational dropout is a major education policy issue that can be influenced by several factors. In addition to the family background, it is necessary to mention the motivation for further education as an individual factor which has a complex effect. Another possible individual cause can be the attractiveness of the labor market. Due to the ratio of students dropping out of higher education in Hungary, it can be suspected that students' intensive work contributes to weaker learning outcomes, resulting dropout finally. In this context, however, the decisive role of the different work values and working attitudes is also unquestionable. Other institutional factors such as the country of the institution or the type of financing of the training cannot be ignored as well. Accordingly, in our research, we investigated individual, institutional, and sociodemographic factors affecting persistence through the TESCEE 2015 (N?=?2015) database. Factors influencing persistence were measured by linear regression analysis with the application of two-sample t-test to measure the between-group differences. Regarding socio-demographic factors, the father's educational level showed a significant impact on a negative while the mother's employment in a positive way, furthermore, gender presented a trend effect. Institutional factors by themselves are not remarkable; however, some individual factor can increase their impact. At the individual level, the significant effect of career office membership and work values could be detected. Our results can contribute to the recognition of the relationships behind the high ratio of dropout and the identification of factors that can promote persistence, which can support to reduce the dropout ratio at a national and international level.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Hungarian educational research journal (HERJ). - 9 : 2 (2019), p. 238-256. -
További szerzők:Dusa Ágnes Réka (1986-) (szociológus, neveléstudományok) Kocsis Zsófia (1993-) (oktatáskutató) Pallay Katalin (1992-) (oktatáskutató, pedagógiatanár) Szűcs Tímea (1977-) (neveléstudomány) Pálfi József
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM054134
Első szerző:Kozma Tamás (nevelésszociológus)
Cím:Lifelong Learning in a Cross-Border Territory : The case of Hungary and Romania A quest of concepts, data and research / Kozma Tamás, Teperics Károly, Tőzsér Zoltán, Kovács Edina
Dátum:2012
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:The aim of this paper is (a) to re-define the concept of "Learning Region" (LR) according to the necessities of an East-Central European CBR (cross-border region), and (b) to study the ways and means by which the concept might be statistically measured and cartographically presented. The present paper is a follow-up of the former theoretical considerations about LR. The authors make an attempt to operationalise their former views in order to study it empirically and to measure it statistically. First, we summarise the possible definitions of LR. Second, we look for alternative approaches for the empirical research of LRs. And third, we introduce our first results of an empirical study of a spatial unit of the Bihar-Bihor Euroregion (a CB region between Hungary andRomania).
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok esettanulmány
learning regions
cross-border territory
lifelong learning
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal, Special Issue. Higher Education for Social Cohesion 1 : 1 Spec. Issue (2012), p. 163-180. -
További szerzők:Teperics Károly (1963-) (geográfus) Tőzsér Zoltán (1984-) (bölcsész tanár, szakfordító) Kovács Edina Mária (1971-) (oktatáskutató, drámapedagógus)
Pályázati támogatás:K-101867
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1