CCL

Összesen 15 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM053982
Első szerző:Agyagási Klára (nyelvész)
Cím:András Róna-Tas and Árpád Berta: West Old Turkic: Turkic loanwords in Hungarian (Turculogica 84.) / Agyagási Klára
Dátum:2013
ISSN:1216-8076 1588-2624
Megjegyzések:West Old Turkic: Turkic loanwords in Hungarian / Wiesbaden : Harrassowitz Verlag, 2011. - (Turcologica, 0177-4743 ; 84). -
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok recenzió, könyvismertetés
Megjelenés:Acta Linguistica Hungarica. - 60 : 4 (2013), p. 469-475. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM113633
035-os BibID:(Scopus)85160269617 (WoS)001000915500007
Első szerző:Blaskovics Bálint
Cím:Impact of the Applied Project Management Methodology on the Perceived Level of Creativity / Blaskovics, Bálint; Czifra, Julianna; Klimkó, Gábor; Szontágh, Péter
Dátum:2023
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The phenomenon of creativity has been studied by many authors and there have been numerous research studies conducted about how to induce it. In software development project contexts, especially when comparing agile and waterfall methodologies, this topic seems to be unexplored. The authors aimed to fill this research gap by conducting a survey based on quantitative research that involved 61 project managers or employees. The perceived creativity in project activities is operationalized through the degree of innovation content and extraction in the project, as well as through factors that relate to the exploitation of creativity as the way how it is learned and recognised. The use of the agile development approach was characterized by agile practices such as the use of stand-ups, sprint plannings and user stories. The results of the research suggest that the chosen software development approach has an impact on the perceived use of creativity, whereas learning is significant in cases where the stand-up tool of agile project management is used. ? 2023, Budapest Tech Polytechnical Institution. All rights reserved.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 20 : 3 (2023), p. 101-120. -
További szerzők:Czifra Julianna Klimkó Gábor Szontágh Péter
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM070633
Első szerző:Braun László (történész)
Cím:Kivándorlás vidékünkről a XIX-XX. század fordulóján / Braun László
Dátum:2007
ISBN:978 966 2095 08 1
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Történelemtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Acta Hungarica. - 18 (2007), p. 303-314. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM070631
Első szerző:Braun László (történész)
Cím:Adalékok az 1880-1914 közötti Ung megyei kivándorláshoz / Braun László
Dátum:2004
ISBN:966 7400 33 6
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Történelemtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Acta Hungarica. - 15 (2004), p. 100-111. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM099908
035-os BibID:(Scopus)85121654140
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Do You Speak, Write and Think in Informatics? / Csernoch Mária, Dani Erzsébet
Dátum:2022
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The dissemination of research results might be as crucial as the research itself. The widely accepted two major forms of dissemination are written papers and live presentations. On the surface, if we see the problem in hyper attention mode, these documents are different in nature. However, their preparation requires the same problemsolving approach, and beyond that, they share the fundamental rules of design since both are extended text documents, with varying proportions of text and/or non-text contents and static and/or dynamic media types. Closely related to this problem is the phenomenon of different types of attention (hyper and deep attention), thinking (fast and slow) modes, and problem-solving approaches (high- and low-mathability). In the world of immense and various forms of data and information, the role of so-called hyper attention is fundamental and inevitable, but the presence of deep attention is essential as well. In the present paper the knowledge items involved and shared in the design and the preparation of text-based documents are detailed from the view of concept-based problem-solving, the perspective of attention and thinking modes, along with samples originated from various sources and subject matters. The aims are to discuss the theoretical background of effective and efficient document design and preparation and to call attention to the consequences of ignoring, neglecting the proper use of attention types and thinking modes.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
end-user computing
attention modes
thinking modes
deep and surface computer problem-solving approaches
low- and high-mathability
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 19 : 1 (2022), p. 113-131. -
További szerzők:Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM084342
Első szerző:Hoffmann István (nyelvész)
Cím:Adalékok a mikrotoponimiák kronológiai jellegzetességeihez / Hoffmann István
Dátum:2015
ISSN:1785-6906
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Linguistica Hungarica. - 42 (2015), p. 93-103. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM118816
Első szerző:Keményfi Róbert (középiskolai földrajz tanár, etnográfus)
Cím:Mnogoznachnyj termin "diaspora" v izuchenii men'shinstv v Vengrii / Keményfi Róbert
Dátum:2007
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Néprajz és kulturális antropológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Hungarica : Az Ungvári Hungarológiai Központ folyóirata. - 18 (2007), p. 339-355. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM085336
035-os BibID:(WOS)000528215300010 (Scopus)85090694568
Első szerző:Kocsis Zsófia (oktatáskutató)
Cím:Student Employment as a Possible Factor of Dropout / Kocsis Zsófia, Pusztai Gabriella
Dátum:2020
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:One of the possible reasons for student dropout, is the attraction of the labor market. Nowadays, the date of employment does not coincide with the date of graduation, sometimes the income of those without a degree are higher than those with a degree. In addition, it may also lead to the interruption of university studies that the students judge negatively the marketability of their studies, in which case, the appeal of the labor market is even more prevalent. During our research, we tried to identify the process of dropout using quantitative and qualitative methods. As a first step, we interviewed dropped out and 'at risk' students, but in our current analysis, we only processed those interviews where student work played a significant role in the life of the interviewee and this affected their dropouts. In addition, during our quantitative research, we were looking for individuals who had left their higher education studies without graduation in the last 10 years, and finally we worked with a database of 605 people. Both our qualitative and quantitative results show that financial reasons dominate during student employment that make them fall into a vicious circle. The results draw attention to the fact that working during, or instead of the university is an inevitable point of analysis for dropping out.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
dropout
student employment
financial burdens
student work
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 17 : 4 (2020), p. 183-199. -
További szerzők:Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
DOI
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM097934
035-os BibID:(WOS)000696794700001 (Scopus)85114777855
Első szerző:Kovács Gábor
Cím:Human Factor Aspects of Situation Awareness in Autonomous Cars : An Overview of Psychological Approaches / Kovács Gábor, Hőgye-Nagy Ágnes, Kurucz Győző
Dátum:2021
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The aim of the article is to give an overview of human factor research in psychology applicable to autonomous driving. The study is centered around situation awareness, a widely used concept in human factor research regarding the operation of automated and semi-automated systems (and communication between autonomous vehicles and humans). A proposal is put forward for structuring situation awareness requirements for autonomous driving, which could be a starting point for defining such requirements, and may foster a discussion on the issues associated with the human factor in relation to autonomous driving. Two models of human error (the SHELL model and the Swiss cheese model) are also introduced, one of which represents an integrated approach of error in situations that involve humans working with complex machinery or instruments, while the other represents a more superficial viewpoint on the multicausal nature of errors. The present overview can provide an appropriate basis for a discussion about the role of the driver in autonomous vehicles, and the place of human factor research in the emerging field of self-driving technology.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
autonomous car
self-driving car
situation awareness
human factor
human error
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 18 : 7 (2021), p. 7-24. -
További szerzők:Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus) Kurucz Győző (1982-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.4-15-2016-00003
GINOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM092680
Első szerző:Mészáros István (pszichológus)
Cím:Hypnotic susceptibility and alterations in subjective experiences / Mészáros I., Szabó Cs., Csákó Rita I.
Dátum:2002
ISSN:0236-5383 1588-256X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Biologica Hungarica. - 53 : 4 (2002), p. 499-514. -
További szerzők:Szabó Cs. Csákó Rita I.
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM100002
035-os BibID:(WOS)000741095800001 (Scopus)85123402494
Első szerző:Nagy Tímea Katalin (informatika-matematika tanár)
Cím:Cross-Curricular Connections and Knowledge-Transfer Elements in Data Management / Nagy Tímea Katalin, Csernoch Mária, Máth János
Dátum:2022
ISSN:1785-8860
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 19 : 1 (2022), p. 133-149. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár) Máth János (1959-) (matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-201700002
EFOP-VEKOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM062908
Első szerző:Rákosi György (nyelvész)
Cím:The pronoun interpretation problem in child Hungarian / György Rákosi, Enikő Tóth
Dátum:2016
ISSN:1216-8076 1588-2624
Megjegyzések:In a number of languages, children have problems with the interpretation of pronouns if a potential local antecedent is present. There is an intensive debate on whether this effect is due to a delayed acquisition of Principle B, or it is the result of pragmatic or processing difficulties that children face in interpretation tasks. We conducted two experiments involving a picture-sentence verification task to investigate whether the Pronoun Interpretation Problem exists in Hungarian child language. We found that the Problem is present if the test sentences are given in isolation, but it disappears if a minimally coherent discourse is created. We argue that our results support the view that the binding principles are innate and do not need to be acquired, but children have problems with computing coreference options in certain contexts (Reinhart 2004; 2006; 2011). Coherent discourse allows children to accommodate pronouns with close to adult-like success because in this case they do not calculate local coreference possibilities for pronouns.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Child language
Experiment
Hungarian
Personal pronoun
Reflexive anaphor
Megjelenés:Acta Linguistica Hungarica. - 63 : 1 (2016), p. 63-96. -
További szerzők:Tóth Enikő (1976-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2